بازار بورس آهن آلات

2 سال پیش2641بازدید0دیدگاه1.3امتیاز (3 رای)
بازار بورس آهن آلات

جزئیات نوسانات بورس ورق فولادی

در حال حاضر در صورتی که بازار بورس کالا از دستورالعمل تنظیم بازار ورق فولادی شورای رقابت تبعیت کند به زودی شاهد کاهش قیمت آهن آلات در بازار بورس کالا با اجرای مصوبه جدید خواهیم بود. قیمت پایه برای محصولات فولادی در بازار ایران 30 الی 40 درصد افزایش یافته است و اجرای این مصوبه مطمئنا سبب کاهش قیمت آهن آلات در بازار بورس کالا خواهد گردید. به گفته منابع خبری قیمت ورق فولادی می بایستی ضریبی از قیمت جهانی بر اساس نرخ سنا باشد و این دستورالعمل به صراحت این مطلب را تاکید می کند.

با توجه به فراقوه ای بودن شورای رقابت و هم چنین زیر نظر بودن این شورا توسط رئیس دولت دوازدهم، از این رو باید شاهد عرضه این محصول توسط تولیدکنندگان ورق فولادی از جمله فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا به حد کافی باشیم. به گفته امیر حسین کاوه عضو اتاق بازرگانی بازار ورق فولادی و فعالان این بازار در حال حاضر منتظر اجرایی شدن این دستورالعمل می باشند. بر خلاف برنامه معمول دوشنبه ها برای عرضه ورق های فولادی در بازار بورس کالا مشاهده کردیم که در روز گذشته این محصول در بورس کالا عرضه نشده است.

در حال حاضر قیمت جهانی فولاد در بازار کشورهای مستقل اتحادیه ای به میزان 540 دلار به ازای هر تن می باشد و زمانی که با نرخ ارز داخلی هر کیلو فولاد را محاسبه کنیم قیمت پایه محصولات فولادی به میزان دو هزار تومان کاهش خواهد یافت. با این حال هم اکنون قیمت پایه این محصولات با بیش از 30 الی 40درصد بالاتر رقابت و کشف قیمت شده که بطور حتم اجرای این مصوبه سبب کاهش قیمت آهن آلات در بورس کالا خواهد شد.

خرید فروش آهن آهن آلات قیمت میلگرد قیمت ورق گالوانیزه تیرآهن

اخبار رسیده حاکی از آن است که روند معاملات محصولات فولادی در بازار بورس کالا از ابتدای سال جاری تاکنون نشان دهنده این مطلب است که، همسو با افزایش تقاضا قیمت انواع محصولات فولادی با افزایش معنی‌داری به بالاترین سطح در یکسال اخیر رسیده است. از جمله تعدیل قابل تامل در این زمینه رشد قیمت ورق فولادی در تالار معاملات فولادی و معدنی بورس کالا می باشد. آمار منتشر شده حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس قرارداد سلف در تاریخ 23 مرداد ماه امسال قیمت ورق گرم B تولیدی شرکت فولاد مبارکه  به میزان 24175 ریال به ازای هر کیلو معامله شده است.

با این حال قیمت ورق گرم B در خرداد ماه سال جاری به میزان 19149 ریال به ازای هر کیلو بوده است. ورق فولادی گرم یا به اصطلاح ورق سیاه در صنایع مختلفی همچون ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی کاربرد دارد . هم چنین افزایش قیمت محصولات فولادی به میزان 80 درصد تنها مربوط به محصولات پر مصرف شرکت فولاد مبارکه نبوده است و این افزایش قیمت شامل محصولات فولادی هم چون میلگرد و تیر آهن نیز می باشد. با این حال افزایش قیمت این محصولات به اندازه ی افزایش قیمت ورق فولادی سیاه نبوده است.

براساس آمار منتشر شده از بازار بورس کالا سبد میلگرد مخلوط تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس قرارداد نسیه در اردیبهشت ماه سال جاری به میزان 14 هزار و 700 ریال به ازای هر کیلو معامله شده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت این محصول به بیش از 16 هزار و 100 ریال به ازای هر کیلو برای قرارداد های سلف عرضه می گردد. سبد میلگرد و تیر آهن ذوب آهن نیز در معاملات نقدی این محصول به قمیت هر کیلو 19 هزار ریال در مرداد ماه امسال معامله شده در حالیکه قرارداد سلف این محصول در تیرماه به قیمت هر کیلو 17 هزار و 200 ریال بسته شده بود.

هم چنین به گفته منابع خبری قیمت هر کیلو تیرآهن 14 تا 18 شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در اردیبهشت ماه سال جاری برای قرارداد های سلف به قیمت 16 هزار و 700 ریال به ازای هر کیلو معامله شده بود. این در حالی است که در پایان مرداد ماه سال جاری قیمت هر کیلو از این کالا به 25 هزار و 111 ریال برای قرارداد های سلف فروخته شده است.

بازار صادرات و واردات محصولات فولادی کشور

به گفته منابع خبری در حال حاضر محصولات فولادی جزو آن دسته از محصولاتی می باشد که هم زمان هم وارد گردیده و هم صادر می‌شود. با این حال طبق اخبار رسمی سال گذشته میزان واردات انواع محصولات فولادی به حداقل میزان خود نسبت به سال‌های گذشته رسیده است و میزان صادرات فولاد نیز در این سال شکسته شده است. دلیل این که چرا با وجود صادرات کالا هم زمان وارد نیز می شود این است که تجارت روال خودش را دارد، ممکن است یک کالایی برای کشور همراه با صرفه اقتصادی باشد، بنابراین بهتر است  که هم آن کالا صادر گردد و هم همزمان همان کالا وارد گردد.

برای مثال شرکت فولاد مبارکه ممکن است توان آن را داشته باشد تا یک کالا را با ارزش‌ افزوده تولید کند که آن کالا مناسب بازار داخلی نباشد، اما در بازارهای خارجی کالای با ارزش‌تری محسوب گردد و خریدار بیشتری داشته باشد. بنابراین در تجارت بهتر است  که کالا با ارزش‌افزوده بالاتر را تولید و صادر و آنچه نیاز داخلی است را وارد کنیم و در حال حاضر نیز این‌کار را انجام می‌دهیم. برای مثال ورق فولادی مورد نیاز لوله و پروفیل ها، ورقی با ارزش‌افزوده بسیار بالا محسوب نمی گردد، بنابراین می‌توان آن را از کشورهای دیگر وارد کرده و در اختیار مصرف‌کننده قرار داد. درباره سایر محصولات دیگر چون تیرآهن و میلگرد هم این موضوع صادق می باشد.

فروش انواع لوله قیمت مناسب

با توجه به این موضوع توان داخلی را باید صرف کالاهایی با ارزش‌افزوده بیشتر کرد، برای نمونه ورق فولادی مورد نیاز خودرو ارزش‌افزوده بیشتری داشته که می‌توان در جهت صادرات آن عمل کرد. به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه مسئله ای که در روند صادرات و واردات مهم به‌شمار می‌رود، صادرات خالص می باشد. در حال حاضر به التفائت صادرات و واردات به شرطی که صادرات بیشتر باشد، «صادرات خالص» می‌شود که باید در کل روند مثبت و افزایشی داشته باشد جمع صادرات این شرکت بیش از واردات است. برای نمونه اگر ۱۰ میلیون تن صادرات داشته باشیم و در مقابل ۲میلیون تن واردات، صادرات خالص ما به ۸ میلیون تن می‌رسد که در نهایت آمار قابل توجهی می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد