بازار صادرات فولاد و آهن آلات کشور

2 سال پیش1518بازدید0دیدگاه1.5امتیاز (2 رای)
بازار صادرات فولاد و آهن آلات کشور

تحلیلی بر بازار صادرات فولاد و آهن آلات کشور و تاثیر آن بر واردات ورق فولادی

هرچند طی هفته های اخیر قیمت آهن آلات و مواد معدنی در دنیا با سرعت بالایی افزایش یافته است با این حال بازار آهن آلات ایران از این تغیيرات مثبت قیمتی نتوانسته است سودی ببرد و هم چنان در رکودی به سر می برد که در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده است. در بازار جهانی آهن آلات سبقت گرفتن تقاضا برعرضه و سیاست ‌های کشور چین مبنی بر کاهش تولید و صادرات باعث شده است تا قیمت سنگ آهن و سایر فراورده ‌های فولادی افزایش یابد.

هم چنین به دلیل سیاست ‌های معدنی قیمت سنگ آهن در کشور چین افزایش یافته است و این مساله خود باعث رشد قیمت آهن آلات گشته است. رشد قیمت آهن آلات و مواد اولیه موجب افزایش تقاضا در بازار داخلی ایران نشده است ولی موجب شد تا کارخانجات ایرانی برای کسب سود بیشتر به صادرات محصولات خود روی بیاورند. طی ماه‌ های اخیر میزان صادرات فولاد و فراورده‌ های فولادی از شرکت های ایرانی با سرعت بالایی در حال افزایش می باشد و همین امر سبب شده است تا کارخانجات تولید فولاد و آهن آلات این کشور به عنوان صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه معرفی گردند.

این در حالی است که از طرف دیگر افزایش قیمت فولاد و محصولات فولادی در ایران سبب شده است تا هزینه واردات محصولات فولاد تخت اعم از انواع ورق فولادی به کشور نیز افزایش یابد و این افزایش قیمت ورق فولادی و سایر محصولات فولاد تخت وارداتی زمینه را برای افزایش هزینه صنایع مصرف کننده فولاد فراهم کرده است. با این حال در نتیجه کار تاثیر زیادی ایجاد نشده است چرا که بازارهایی که طی سال ‌های متوالی راکد بوده اند هم چنان در حال رکود می باشند.

قیمت آهن آلات

پیش بینی بازار ورق ایران

متال بولتن طی گزارش منتشر شده خود میانگین قیمت ورق سرد وارداتی به کشور ایران را به میزان 581-548 دلار به ازای هر تن در هفته سوم ماه اوت سال جاری اعلام کرد . این در حالی است که میانگین قیمت ورق سرد طی هفته دوم همین ماه برابر با میزان ۵۵۲ دلار به ازای هر تن بوده است. به گفته منابع خبری واردات ورق سرد به ایران طی ماه‌ های اخیر شامل ۲۰ درصد هزینه گمرکی برای وارد شدن به ایران و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است که این امر سبب می گردد که قیمت تمام شده ورق سرد در بازار ایران افزایش یابد. در هر صورت وضعیت بازار ایران بسیار پیچیده می باشد چراکه علاوه بر تاثیر مسائل اقتصادی داخلی کشور بر بازار، بازار جهانی نیز زمینه را برای تغییرات بزرگ در بازار ایران فراهم کرده است.

   
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید