نرخ یک درصدی سود فروشندگان آهن آلات

3 سال پیش2361بازدید0دیدگاه3.2امتیاز (12 رای)
نرخ یک درصدی سود فروشندگان آهن آلات

در حال حاضر به گفته رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن آلات و فولاد تعداد بیشماری از واحدهای وابسته به این صنف تعطیل شده است. هم چنین هم اکنون فروشندگان آهن آلات حداکثر سود یک درصدی دارند در حالی که نرخ مالیات محاسباتی 9 درصد از کل میزان فروش منظور گردیده است. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طی سال های گذشته سبب تعطیل شدن تعدادی از واحدهای فروش آهن آلات و فولاد در تهران و سایر استان ها گشته است.

طی سال های گذشته وضعیت رکودی بازار آهن آلات نقش پررنگی در تعطیلی واحدهای فروش این محصولات داشته است و هم چنین مذاکرات زیادی با مسئولان سازمان امور مالیاتی به عمل آمده است. دلیل اصلی تعطیل شدن واحدهای فروش آهن آلات به گفته دست اندرکاران بازار داخلی کشور رکود و قوانین سخت گیرانه مالیاتی بوده است. در حال حاضر فروشندگان آهن آلات و فولاد عقیده دارند که از درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور بهره گیری شده و نحوه غلط اجرای مالیات بر ارزش افزوده در هنگام رکود سبب رکود مضاعف بازار داخلی گردیده است. هم چنین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سبب ایجاد مشکلاتی برای فروشندگان آهن آلات و فولاد شده است.

اپلیکیشن مرکز آهن

به گفته محمد آزاد در مذاکرات صورت گرفته با فروشندگان آهن آلات انتظار می رفت که زمینه اخذ مالیات واقعی فراهم گردد. این در حالی است که یک نوبت مالیات از کارخانه و بعد از فروشنده توسط مجری قانون مطالبه می گردد. بیش از یک هزار و 500 تا یک هزار و 600 واحد توزیع و فروش آهن آلات در تهران طی دو سال گذشته تعطیل گشته است. هم چنین در سایر استان ها نیز یک سوم از واحدهای فروش آهن آلات شروع به تعطیل شدن کرده اند. طی سال گذشته کشور ایران در حدود 6 میلیون تن فولاد به بازارهای جهانی صادر کرده است و در سال جاری نیز این کشور به عنوان چهاردهمین تولیدکننده فولاد جهان برای صادرات 8 میلیون تن فولاد هدف گذاری کرده است.

در حال حاضر به میزان 94 درصد از فروش به عنوان اعتبار خرید در نظر گرفته شده و 6 درصد باقی مانده از فروش طبق توافق صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی از ماخذ مشمول مالیات، مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال جاری خواهد شد. به طور کلی می توان گفت فروشندگان آهن آلات بایستی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از 6 درصد کل میزان فروش خود بپردازند. هم چنین به گفته رئیس اتحادیه این صنف در حال حاضر مالیات مربوط به سال 92 بوده و میزان آن نیز بسیار زیاد است در حالی که مالیات مربوط به سال 93 به بعد هنوز مطالبه نشده است. فروشندگان آهن آلات بایستی مالیات ماقبل تا سال 1389 را بنابر توافق با سازمان امور مالیاتی با این سازمان تسویه کنند.

بازار آهن آلات و فولاد ایران تغییرات قیمت بسیاری از ابتدای سال جاری داشته است و در حال حاضر با نزدیک شدن به ماه پایانی تابستان انتظار تغییرات معناداری را در بازار این بخش نخواهیم داشت. طبق آمار منتشر شده بررسی قیمت ها نشان دهنده این است که قیمت شمش از خرداد ماه سال جاری تاکنون (نرخ رسمی بازار بورس) 70 درصد رشد یافته است. بنابر سند چشم انداز 1404 ظرفیت فولاد به میزان 55 میلیون تن پیش بینی شده است و برآورد می شود که با تحقق این توان، میزان صادرات هم به حدود 20 میلیون تن برسد. جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد که در افق سند چشم انداز 1404 با افزایش میزان تولید، زمینه دستیابی به جایگاه هفتمین تولید کننده فولاد جهان را به دست آورد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید