بازار مقاطع ایران و اروپا در هفته ای که گذشت

1 سال پیش1008بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازار مقاطع ایران و اروپا در هفته ای که گذشت

تحلیل بازار مقاطع ایران طی هفته گذشته

قیمت میلگرد 25-14 میلی متر دزفول نیز در روز شنبه به میزان 22650 ریال بوده که تا پایان هفته به میزان 22550 ریال کاهش یافته است. قیمت تیرآهن سایز 18-16-14 نیز در ذوب آهن اصفهان به طور میانگین در روز شنبه به میزان 27000 ریال بوده که تا روز چهارشنبه به میزان 26530 ریال کاهش یافته است. کارخانجات کوچک تر تولید میلگرد قیمت های پیشنهادی خود را حتی با 10 تومان تخفیف نیز ارائه داده و فروشندگان این محصولات طی هفته گذشته کاملا مستاصل بوده اند. در حال حاضر فعالان بازار انتظار دارند که تفاوت قیمت میلگرد و شمش به میزان 200 تومان به ازای هر کیلو برسد در حالی که در حال حاضر تفاوت قیمت این محصولات به میزان 300 تومان به ازای هر کیلو گزارش شده است.

فعالیت خرید توسط خریداران میلگرد در حال حاضر کاهش یافته است و اندکی عقب نشینی کرده اند. علت این امر این است که در حال حاضر نگرانی بابت ریزش قیمت ها و نیز زیان حاصل از آن در بازار داخلی ایران به وجود آمده است. سیاست حاضر برای فروش میلگرد و کاهش فروش شمش که در واقع کاهش موجودی به حداقل قیمت می باشد سبب می گردد که بر قیمت شمش و حجم معاملات آن فشار وارد گردد. فشار وارد شده تا جائی می باشد که شمش به حداقل قیمت خود رسیده و راه را برای بازار صادرات این محصول باز می کند.

پیش بینی می شود چنانچه فولاد خوزستان قیمت میلگرد پیشنهادی خود را ثابت نگه دارد بازار مقاطع طی چند هفته آتی به ثبات خواهد رسید. این در حالی است که چنانچه این شرکت قیمت میلگرد پیشنهادی خود را کاهش دهد قیمت شمش نیز تغییر کرده و قیمت محصولات فولاد بلند نظیر میلگرد نیز به دنبال آن در هم خواهد شکست. به علت ثبات قیمت شمش خوزستان طی روزهای جاری، قیمت آهن اسفنجی نیز به میزان 10500 ریال ثابت باقی مانده است. این در حالی است که چنانچه قیمت شمش فولاد خوزستان کاهش یابد قیمت آهن اسفنجی نیز کاهش می یابد. فعالان بازار انتظار دارند که پس از ایام سوگواری محرم بازار مقاطع مجددا آرام شده و فعالیت در این بازار افزایش یابد.

قیمت میلگرد اصفهان

افزایش قیمت میلگرد صادراتی اروپا به دنبال افزایش میزان تقاضا در الجزایر

فروشندگان میلگرد در کشور اروپا قیمت میلگرد صادراتی خود را طی هفته گذشته افزایش داده اند. به گفته منابع خبری علت افزایش قیمت میلگرد صادراتی این منطقه افزایش میزان تقاضا برای این محصول در الجزایر بوده است. ارزیابی متال بولتن از قیمت میلگرد در جنوب اروپا تا تاریخ 20 ماه سپتامبر به میزان 500-485 یورو (599-581 دلار) به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده طی هفته گذشته به میزان 5 یورو به ازای هر تن افزایش یافته است.

این ارزیابی ها منعکس کننده پیشنهادات قیمت میلگرد از سوی کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان بوده است. به گفته منابع خبری واردکنندگان میلگرد در الجزایر طی هفته گذشته پس از گذشت ماه ها از دریافت مجوز واردات این محصول، البته برای محموله های با حجم اندک، فعالیت خرید این محصول را افزایش داده اند. این در حالی است که طی هفت ماه از سال 2017 هیچ گونه مجوزی برای واردات میلگرد در این کشور صادر نشده بود.

قیمت میلگرد به میزان 485 یورو به ازای هر تن طی ماه های قبل از سوی اروپا به الجزایر پیشنهاد شده بود که هم چنان صادرکنندگان این محصول در اروپا منتظر صدور مجوز واردات در این کشور بودند. در حال حاضر کارخانجات اروپا تصمیم گرفته اند که قیمت میلگرد صادراتی خود را به میزان 510 یورو به ازای هر تن پیشنهاد دهند. این در حالی است که تنها زمان کوتاهی از پیشنهاد قبلی این کشور به قیمت کم تر گذشته است و پیشنهاد قیمت میلگرد قبلی هنوز در این کشور اجرا نشده است.

قیمت میلگرد وارداتی به الجزایر نیز به میزان 520-500 یورو به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده طی هفته گذشته به میزان حدودا 5 یورو به ازای هر تن افزایش یافته است. وزارت بازرگانی الجزایر مجوزی برای افزایش میزان میلگرد وارداتی به این کشور را در تاریخ 12 ماه سپتامبر صادر کرده است. بنابر این مجوز افزایش حجم میلگرد وارداتی به این کشور به میزان 400000 تن گزارش شده است. با این حال به گفته برخی منابع خبری مجوز صادر شده برای واردت میلگرد این کشور شامل مجوز انحصاری وارداات 5000-4000 تن میلگرد نیز می باشد که جزو واردات خصوصی این کشور می باشد.

قیمت میلگرد صادراتی جنوب اروپا هنوز تحت تاثیر امکان صادرات اضافی به الجزایر واقع نشده است، اما پیش بینی می شود که طی روزهای آینده قیمت میلگرد تحت تاثیر این امر افزایش بیشتری یابد.

خرید و فروش سیم مفتولی
  • افزایش قیمت سیم مفتولی تولید داخلی شمال اروپا

قیمت سیم مفتولی در شمال اروپا طی هفته گذشته به میزان 20-10 یورو به ازای هر تن افزایش یافته است و کارخانجات تولید سیم مفتولی واقع در این کشور قیمت های پیشنهادی خود را افزایش داده اند. ارزیابی متال بولتن از قیمت سیم مفتولی در بازار داخلی این کشور به میزان 550-530 یورو به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت 530-520 یورو به ازای هر تن اعلام شده طی هفته گذشته افزایش یافته است.

میزان عرضه سیم مفتولی در این مناطق طی هفته گذشته کاهش یافته است. به گفته منابع خبری علت کاهش موجودی این کالا در بازار داخلی اروپا این است که تولیدکنندگان این محصول تمایلی برای پرداخت قیمت های بالاتر برای الکترودهای گرافیتی مورد استفاده در کوره قوس الکتریکی را نداشته اند. به تازگی قیمت الکترودهای گرافیتی در بازار جهانی افزایش یافته و در نتیجه افزایش این محصول بر قیمت تمام محصولات فولادی کشورها تاثیر گذاشته است. پیش بینی می گردد که کمبود الکترود گرافیتی در بازار جهانی حداقل تا نیمه اول سال 2018 بر قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی تاثیرات عمده ای گذارد.

ارزیابی قیمت سیم مفتولی در بازار داخلی اروپا به میزان 530-520 یورو به ازای هر تن طی هفته های گذشته ثابت بوده است چراکه تولیدکنندگان قادر به افزایش قیمت های پیشنهادی خود نبوده اند. هم چنین بازار صادراتی سیم مفتولی اروپا نیز نسبتا آرام بوده است چراکه قیمت های بالا در بازار داخلی این کشور سبب رکود بازار صادراتی نیز گشته است.

ارزیابی متال بولتن از قیمت سیم مفتولی صادراتی جنوب اروپا به میزان 515-510 یورو به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت 510-500 یورو به ازای هر تن اعلام شده طی هفته گذشته به میزان 10-5 یورو به ازای هر تن افزایش یافته است.

  • تداوم افزایش قیمت میلگرد در بازار داخلی شمال اروپا

قیمت میلگرد در شمال اروپا طی هفته گذشته افزایش یافته است که به گفته منابع خبری علت این امر کاهش میزان موجودی و نیز افزایش هزینه های تولید در این مناطق بوده است. ارزیابی متال بولتن از قیمت میلگرد در بازار داخلی اروپا به میزان 580-545 یورو (695-653 دلار ) به ازای هر تن تا تاریخ 20 ماه سپتامبر گزارش شده است که نسبت به قیمت اعلام شده طی هفته گذشته به میزان 20-10 یورو به ازای هر تن افزایش یافته است.

این در حالی است که قیمت میلگرد در شمال اروپا طی هفته قبل از آن به میزان 560-535 یورو به ازای هر تن بوده است. حد پایین این قیمت ها شامل معاملات میلگرد منعقد شده در کشور آلمان بوده در حالی که معاملاتی به قیمت 590 یورو به ازای هر تن نیز طی هفته گذشته در این کشور شنیده شده است. در حال حاضر میزان موجودی میلگرد در این مناطق کاهش یافته است و همین امر سبب افزایش قیمت محصولات گردیده است.

هم چنین خریداران نیز نسبت به پیش خرید میلگرد با زمان فرآوری طولانی تمایلی نداشته چراکه ممکن است تا زمان ارسال محصولات قیمت میلگرد مجددا کاهش یابد. در حال حاضر رقابت شدیدی مابین کارخانجات تولیدکننده میلگرد اروپا ایجاد شده است اما امکان ضعیفی نیز وجود دارد که به سبب رکود بازار داخلی این کشور، تمایل خریداران به محصولات وارداتی افزایش یابد. برخی از فعالان بازار معتقدند با توجه به اقدامات ضد دامپینگ برای واردات میلگرد به اروپا و نیز پیشنهادات قیمت میلگرد بالا از سوی کشور چین، تنها کشور ترکیه می تواند محموله های با ظرفیت بالای میلگرد به اروپا صادر کند. به گفته منابع بازار کاهش میزان موجودی میلگرد و نیز کاهش خریداران طی ماه های تابستان سبب افزایش میزان تقاضا برای این محصول طی روزهای جاری گردیده است چراکه میزان تقاضا برای بخش ساخت و ساز افزایش یافته است.

این در حالی است که تعداد زیادی از مشتریان در حال حاضر در انتظار کاهش قیمت میلگرد در منطقه می باشند در حالی که قیمت قراضه آهنی در ترکیه اندکی ضعیف شده است و قیمت بالای الکترود و هزینه های تولید سبب افزایش بیشتر قیمت میلگرد گردیده است. ارزیابی متال بولتن از قیمت قراضه آهنی در شمال اروپا به میزان 18/339 دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده طی هفته گذشته اندکی کاهش یافته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد