گزارش هفتگی مقاطع ایران هفته بیست و سوم

1 سال پیش953بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
گزارش هفتگی مقاطع ایران هفته بیست و سوم

بازار مقاطع ایران در هفته ای که گذشت

در روز یک شنبه هفته گذشته قیمت مقاطع در بازار ایران کاهش یافته و میزان تقاضا برای این محصولات فولاد بلند نظیر میلگرد بسیار کم بوده است و معامله ای در هفته گذشته صورت نگرفته است. به طور کلی می توان گفت بازار مقاطع ایران طی هفته گذشته بسیار کسالت بار بوده است و روند قیمت آن ها نزولی بوده است. از روز دوشنبه نیز رقابت برای کاهش قیمت محصولات آغاز گردید و کارخانجات تولید فولاد کشور قیمت های پیشنهادی خود را به میزان 30 تومان به ازای هر کیلو کاهش دادند.

با این حال پس از انعقاد معامله شمش در بازار بورس کالا کاهش قیمت ها در سطح وسیع تر و با سرعت بیشتری آغاز گردید. این کاهش قیمت ها تا جایی ادامه یافت که یکی از کارخانجات تولید مقاطع برخلاف ثابت نگه داشتن قیمت های خود طی هفته های گذشته، قیمت های پیشنهادی خود را به میزان 70 تومان به ازای هر کیلو کاهش داد. اخبار رسیده حاکی از آن است که روند کاهش قیمت مقاطع تا روزهای پایان هفته ادامه یافت. هم چنین متوسط قیمت شمش سایز 150 میلی متر در روزهای پایان هفته به میزان 1800 تومان گزارش شد.

این در حالی است که چنانچه این قیمت را به عنوان متوسط ماکزیمم قیمت شمش در نظر بگیریم بایستی در پایان هفته حداقل قیمت میلگرد را به میزان 2250 تومان داشته باشیم و تفاوت قیمت به میزان 413 تومان به ازای هر کیلو می شود. با این حال چنانچه این میزان تفاوت قیمت میلگرد و شمش به میزان 200 تومان به ازای هر کیلو از نظر مقایسه قیمت تمام شده باشد بنابراین قیمت میلگرد می تواند به میزان 100 تومان به ازای هر کیلو کاهش یابد.

قیمت میلگرد اصفهان

هم چنین کاهش قیمت میلگرد بیشتر از این میزان می تواند سبب خارج شدن تولید میلگرد از صرفه اقتصادی گردد. کاملا واضح است که قیمت میلگرد طی یکی دو هفته آینده کاهش خواهد یافت. این در حالی است که به علت اینکه قیمت شمش به حداقل میزان خود رسیده است کاهش بیشتر قیمت میلگرد سبب کاهش تولید و تعطیلی برخی از کارخانجات خواهد شد. کارخانجاتی که از لحاظ مالی ساختار مثبتی ندارند زودتر از بازار خارج خواهند شد و این موضوع موقعیت را برای سایر کارخانجات فراهم خواهد کرد.

در روز شنبه هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد سایز 25-14 میلی متر اصفهان به میزان 2300 تومان بوده و این قیمت برای میلگرد تولیدی کارخانه ذوب آهن به میزان 2330 تومان گزارش شده است. هم چنین قیمت تیرآهن سایز 18-14 کارخانه ذوب آهن اصفهان به میزان 2760 تومان اعلام شد. در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت میلگرد روهینا دزفول به میزان 2280 تومان گزارش شد در حالی است که قیمت میلگرد کارخانه ذوب آهن به میزان 2230 تومان اعلام شد.

هم چنین قیمت تیرآهن نیز کاهش یافته و به میزان 2730 تومان رسید. به گفته منابع خبری کارخانه ذوب آهن اصفهان در مقابل کاهش قیمت محصولات خود به شدت طی هفته گذشته مقاومت کرده است. هم چنین طی هفته گذشته خبرهای خوشایندی نیز در بازار میلگرد به گوش رسیده است. برخی از کارخانجات فولاسازی خصوصی از هفته گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز و نیز کاهش قیمت شمش، صادرات محصولات خود را به عراق آغاز کرده اند.

اخبار رسیده حاکی از آن است که قیمت میلگرد به میزان 520-510 دلار به ازای هر تن گزارش شده است و از آن جا که قیمت شمش در اکراین به میزان 490 دلار و میلگرد در عراق به میزان حداقل 520 دلار به ازای هر تن بوده است متقاضیان میلگرد در عراق به سمت بازار ایران آمده و این موضوع فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان میلگرد بوده که بتوانند موجودی خود را به عراق صادر کنند.

 
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید