تولید و خواص و کاربردهای پشم شیشه در صنعت

2 ماه پیش2380بازدید0دیدگاه4.3امتیاز (6 رای)
تولید و خواص و کاربردهای پشم شیشه در صنعت

فرآیند تولید پشم شیشه شامل مراحل مختلفی می باشد. برای تولید این محصول از روش های تل و سوپرتل استفاده می شود که از مهم ترین روش های تولید الیاف پشم شیشه می باشند. اولین مرحله در فرآیند تولید پشم شیشه سیلوی مواد اولیه می باشد. در این مرحله مواد اولیه برای تولید این محصول شامل سودا، سیلیس، دولومیت، کربنات باریم، سنگ آهک و سولفات سدیم را وزن کرده و با هم مخلوط می کنیم.

پس از مخلوط کردن مواد اولیه برای تولید پشم شیشه، مواد را ذوب کرده و به صورت شیشه مذاب در می آوریم. پس از آن ذوب را در کوره ماشین الیاف سازی قرار می دهیم. این ماشین به گونه ای است که در یک قسمت آن یک اسپینر پلاتینی وجود داشته که با سرعت زیادی در حال گردش می باشد و با عبور مذاب از سوراخ های بسیار ریز، مذاب شیشه را تبدیل به الیاف پشم شیشه می کند.

پس از آن توسط پیستوله هایی رزین الیاف پاشیده شده (در صورت نیاز) که میزان درصد پاشش این رزین با در نظر گرفتن کاربرد الیاف پشم شیشه متفاوت می باشد. در حقیقت رزین در این مرحله مانند نوعی چسب عمل می کند. پس از این مرحله در داخل تونل حرارتی الیاف شیشه فشرده شده و تا دمای 350 درجه سانتی گراد حرارت می بینند بدین ترتیب سیلون و آب خشک می گردند. پس از این مرحله توسط دستگاه گیوتین پشم شیشه بر حسب دلخواه بریده شده و بسته بندی می گردند.

دسته بندی انواع پشم شیشه

پشم شیشه رولی یا پتوئی یا بدون روکش بوده و یا با روکش کاغذ فویل آلومینیوم ساده یا مسطح - کرافت که وزن مخصوص آن ها 24-12 کیلوگرم بوده و صفحات متفاوتی از آن قابل تولید شدن می باشد. نوع دیگر پشم شیشه قطعه ای می باشد که این محصول نیز به صورت بدون روکش و یا روکش دار وجود دارد. وزن مخصوص این محصول نیز 115-36 کیلوگرم بوده که در ضخامت های متفاوت و ابعاد سفارشی وجود دارد.

نوع دیگر عایق های پیش ساخته لوله بوده که این عایق ها دارای شکافی سرتاسری می باشند که برای قرار گرفتن دور لوله می باشد. وزن مخصوص این پشم شیشه نیز 70-65 کیلوگرم بوده که به صورت بدون روکش یا روکش دار می باشد و در اندازه های مختلف 24-1/2 اینچ عرضه می شود. نوع دیگر نیز پشم شیشه فله و یا تور سیمی می باشد که به صورت بدون رزین ( خام) می باشد. این نوع پشم شیشه می تواند دهانه های بالا را تحمل کرده و مخصوص دیگ های بخار و کوره ها می باشد.

معرفی پشم شیشه

دستاوردهای جدید در صنعت پشم شیشه

از دستاوردهای جدید در این صنعت تولید پانل های ایزواکوستیک می باشد که دارای خصوصیات مختلفی می باشد. از این خواص می توان گفت عکس العمل این ماده در برابر آتش مناسب می باشد. هم چنین در رنگ آمیزی این محصول تنوع بالایی دیده می شود. در جذب رطوبت نیز تفاوت بالایی در این محصول دیده می شود که حدودا 95 درصد رطوبت نسبی می باشد. هم چنین دارای خواص جذبی بسیار بالا می باشد و سبب کاهش صداهای ناخواسته می شود.

مشخصات ساختاری پانل های ایزوآلوستیک

این پانل ها برای پشم شیشه در قطعاتی فشرده تولید شده که ضخامت های آن ها به میزان 20-50-15 میلی متر می باشد و برای پوشش دادن فضاهای داخلی از قبیل دیوارها و سقف استفاده می شود. سطحی که در این پانل ها قابل رویت می باشد از بافت الیافی خاصی درست می شود که دارای جذب صوت بسیار بالایی بوده و به صورت تک رنگ یا ترکیب شدن رنگ ها قابل تولید می باشد.

موارد مصرف خاصیت جذب صوت پشم شیشه

از قابلیت جذب صوت پشم شیشه برای ساختمان های تجاری، سالن های سخنرانی و دفاتر استفاده می گردد. هم چنین در بیمارستان ها، آزمایشگاه های خاص و مدارس، کریدورها و سرسرای هتل ها نیز از این ماده استفاده می شود. از موارد دیگر استفاده از پشم شیشه می توان به استفاده در رستوران ها، سالن ها و پایانه ها و فرودگاه ها اشاره کرد. برای عایق کاری ساختمان نیز از پشم شیشه استفاده می گردد.

در واقع می توان گرفت مهم ترین بخش معرفی 10 عایق رطوبتی برتر در ساختمان سازی می باشد. این عایق کاری به دو قسمت عایق کاری خارجی و میانی سقف تقسیم بندی می شود. یکی از مهم ترین روش های عایق کاری سقف ساختمان ها، استفاده کردن از عایق حرارتی در سقف میانی ساختمان می باشد.

موارد مصرف پشم شیشه

چنانچه عایق کاری این قسمت توسط پشم شیشه انجام گیرد می توان در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی ساختمان به میزان 45-35 درصد صرفه جویی کرد. در واقع با این کار می توان در فصول سرد سال دمای داخل ساختمان را به میزان 7-5 درجه سانتی گراد گرم تر کرده و در فصول گرم دما را به میزان 10 درجه سانتی گراد خنک نمود.

استفاده کردن از این محصول در عایق کردن سقف سوله و سقف ساختمان ها و کارخانه ها به غیر از کاهش هزینه ها سبب کاهش آلودگی صوتی نیز می شود. یکی از خواص پشم شیشه خاصیت ضد حریق می باشد که سبب خاصیت ضد آتش یافتن سقف هایی می گردد که توسط این محصول عایق کاری شده اند. به این سقف ها اصطلاحا سقف های فایبرپروف گفته می شود. این خاصیت که با استفاده از پشم شیشه حاصل می شود می تواند سبب برتری یافتن این عایق حرارتی نسبت به عایق های حرارتی دیگر شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید