آخرین وضعیت قیمت آهن آلات در بازار ایران

2 سال پیش1549بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آخرین وضعیت قیمت آهن آلات در بازار ایران

نوسانات قیمت آهن آلات در بازار ایران

قیمت آهن آلات طی هفته جاری نوسانات زیادی داشته است. طی روز گذشته شمش القایی تحت تاثیر شمش صادراتی تولید کنندگان آهن آلات خصولتی و همزمان با اوج گیری قیمت آهن آلات در بازارهای جهانی، از نیمه سوم آذر ماه (96/09/22) روند افزایشی را پیش گرفته و تا تاریخ 96/10/04 صعودی بود، بطوریکه رکورد 30 درصد افزایش قیمت را تنها در 12 روز به ثبت رساند.

از تاریخ چهارم دی ماه اما با فروکش نمودن جو افزایشی قیمت آهن آلات و تقاضاهای مازاد انباری و همچنین تحت تأثیر اخبارهای جهانی مبنی بر توقف روند افزایشی قیمت آهن آلات و به خصوص عقب ‌نشینی بازارهای داخلی چین، مجددا روند کاهشی را سرلوحه فعالیت خود قرار داد بطوریکه تنها در یک هفته مجددا حباب 30 درصدی آن تخلیه شده و در کل با یک حرکت رفت و برگشت 30 درصدی به فاصله تنها‌ 20 روز مجددا به وضعیت قبل بازگشت.

قراضه آهن هم روز گذشته با یک ریزش قابل توجه و بنا بر گزارش نرخ باکس حداقل در 14 مرکز خرید، بطور متوسط 20 تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده و مجددا به وضعیت 12 روز پیش یا همان ابتدای آبان ماه بازگشت؛ بنا بر پیش آگهی های رصد شده از برخی مراکز تخصصی خرید قراضه آهن؛ این روند کاهشی حداقل تا دو روز آینده همچنان در برخی دیگری از این مبادی ادامه خواهد داشت.

وضعیت اختلاف قیمت بین حوزه‌ ای نرخ شمش القایی و حوزه قراضه آهن نیز با تخلیه تدریجی حباب، روز گذشته تقریبا در محدوده نرمال قرار گرفت؛ اما در خصوص اختلاف قیمت بین حوزه شمش القایی و میلگرد آجدار، هنوز کمی فضا برای عقب ‌نشینی بیشتر دیده میشود.

تاثیر شمش و قراضه آهنی

در این رفت و برگشت 30 درصدی بازار داخلی و در حوزه خصوصی شمش القایی یا لیدر زنجیره تامین B؛ به وجود آمدن موج های موقت و هیجانی قیمت آهن آلات در بازار است که یک سناریوی تکراری با قابلیت پیشبینی تقریبی و هماهنگ شدن با آن است؛ بطوریکه در نوشتارهای قبلی هم بدان اشاره گردید؛ بازار داخلی مقاطع طویل فولادی مدتی است که از وضعیت نامتجانس دو زنجیره تامین موازی A و B فولاد کشور پیوسته رنج میبرد، و سناریوی کلی بدین صورت است که زنجیره A به دلیل عرضه های صادراتی متصل به بازارهای جهانی حرکت میکند.

ولی زنجیره B به دلیل ماهیت آن و عدم مشارکت قابل توجه در بازارهای جهانی، در سطوح پایین تری از زنجیره A قرار گرفته و نوسانات هیجانی آن شدیدتر از زنجیره A است؛ بطوریکه در برهه هایی از زمان حسب متغیرهای مختلف و تاثیرگذار بر زنجیره B که مهمترین آن فضای روانی حاکم بر بازار و پتانسیل تقاضای موثر و پشت صفی است در موجهای برگشت به انتظار کاهش بیشتر در وضعیت صبر و نظاره قرار گرفته اند.

بنا بر تجربیات کسب شده از رفتار گذشته قیمت آهن آلات در بازار داخلی فولاد کشور که تقریبا در نوع خود در دنیا منحصر به فرد دیده میشود؛ بنظر میرسد که مواجه با رفتار سینوسی بازار داخلی ایران اجتناب ناپذیر بوده و نویسنده بر اساس تحلیل ساختاری این بازار معتقد است که تنها راه موفقیت همگام شدن با این موج ها و اتخاذ استراتژی آنالیز متغیرهای اثر گذار و پیشبینی نقاط شکست حرکات سینوسی این بازار است؛ اگر بازیگر این بازار بتواند با ساختار شناسی و تحلیل دقیق روند موجود، نقاط شکست و تغییر مسیر این حرکت موجی شکل را تشخیص داده و با آن هماهنگ شود بطور حتم از آسیب احتمالی در مواجه با تکانه های این وضعیت مواج مصون خواهد ماند.

تاثیر نوسانات اخیر بازار ارز بر بازار آهن آلات

طی روزهای اخیر شاهد افزایش التهابات در بازار ارز بوده ایم. به گفته منابع خبری روز گذشته قیمت یک دلار آمریکا به میزان 57 تومان افزایش داشته است و رکورد بیشترین میزان افزایش در یک روز را از تاریخ نهم آذرماه سال 95 به قیمت 4297 تومان اعلام گردید. پس از تغییرات اندک قیمت دلار از هفته آخر ماه آذر تا هفته گذشته به میزان 4180 تا 4195 تومان، روز پنج‌ شنبه افزایش میزان تقاضا سبب افزایش قیمت دلار به میزان بیشتر از ۴۲۰۰ تومان گردید.

با این حال احتمال کاهش میزان تقاضا برای ارز تجاری و هم چنین احتمال افزایش میزان عرضه از طرف صرافی بانک ‌ها تغییرات اندک قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار داده است. با این حال از نخستین روز هفته جاری، افزایش میزان تقاضا برای سفته ‌بازی دلار به منظور فراهم کردن منافع با زمان کوتاه در کنار افزایش میزان تقاضا با مسائل غیر اقتصادی روند افزایشی دلار را شدیدتر کرده است. افزایش میزان تقاضای برای سفته بازی با افزایش میزان التهابات در بازار روز گذشته هم چنین موجب افزایش قیمت دلار تا حدود ۴۳۰۰ دلار خواهد شد. با این حال افزایش میزان عرضه از طرف صرافی بانک‌ ها سبب مقاومت این حوزه گشته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد