آرامش پس از طوفان در بازار آهن آلات...

1 سال پیش1155بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آرامش پس از طوفان در بازار آهن آلات...

طبق پیش‌بینی‌ها و گفته های کارشناسان قیمت آهن آلات در هفته ‌های گذشته، این بازار باتوجه به علائم بررسی شده، در حال خارج شدن از رکود، تثبیت در امر خرید و فروش و رسیدن به یک قیمت متعادل در دو ماهه ی پایانی سال جاری است البته تا حدودی نمی توان نام رونق را هم برای دورنمای وضعیت فعلی بازار استفاده کرد.

این در حالی است که بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه همچون سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در بازار خارجی، همگی نشانه هایی از افزایش بی رویه قیمت ها در این بازار بود، اما تاکنون چنین روندی نبوده است.

وجود پتانسیل برای افزایش قیمت را دو نشانه درخصوص قیمت ها در بازار قراضه و دلار آزاد و همچنین وجود جرقه‌هایی برای رشد قیمت ها در بازار شمش، برجسته می‌سازد. با این اوصاف، اگرچه انتظار می رفت که قیمت آهن آلات کمی بالا تر رود اما این گمان هنوز محقق نشده است، ولی احتمال افزایش قیمت آهن آلات در آینده خارج از تصور نیست.

تاثیر نوسانات ارز و مواد اولیه

اگرچه دو شاخصه پر اهمیت بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه (قراضه) نشانه‌هایی لازم برای افزایش قیمت در بازار آهن آلات بوده و هست ولی این ها باز هم کافی نمی باشند و از سوی  دیگر روند کلی حاکم بر بازار نشان می‌دهد که معاملات به طور منطقی و به تدریج در حال عبور از مرحله فعلی است اما به شرطی که مولفه‌هایی از خارج از جو بازار، به این فضا اضافه نشود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، بازار داخلی آهن آلات با پتانسیل افزایش قیمت رو‌ به ‌رو می باشد ولی ثابت ماندن قیمت ها در بازار تاکنون اجازه افزایش آن را از بازار داخلی دریغ کرده است و حتی ممکن است با ادامه این روند، به مرور زمان پتانسیل رشد قیمت از ذهن و توانمندی بازار بیرون برود.

این نکته اگر چه در دوره های زمانی بسیاری تکرار شده، ولی همیشه هم موفقیت آمیز نبوده است. بازار داخلی آهن آلات در حال حاضر در حال از دست دادن استعدادهای افزایش قیمت های خود می باشد و مرور زمان هم ممکن است افزایش قیمت آهن آلات رخ ندهد. بنابراین با وجود برخی از جرقه‌های رشد قیمت با فرض این که تقاضا ضعیف است، سرکوب پتانسیل‌های افزایش قیمت آهن آلات ناخودآگاه بعضی مسایل پیرامونی را در بازار مطرح می‌سازد.

پیش بینی قیمت آهن آلات روزهای آینده

البته باید به طور صریح به این نکته هم اشاره کرد که سرکوب افزایش قیمت ها و پیش بینی افزایش آن در کنار نوسانات مربوط به قیمت دلار شاید ناگهان در بازار آهن آلات نقش‌آفرینی کند یعنی هر دو این سناریو ها را باید به شکل توأمان در بازار آهن آلات مورد توجه قرار داد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات

دو موضوع «دستور» و «مهندسی قیمت در بازار آهن آلات» از جمله عواملی است که اگر مورد توجه قرار نگیرند، طبق گفته های فعالان بازار به مرز هشدار خواهند رسید؛ هر چند در این باره نشانه های مستند و مستدلی موجود نباشد ولی به گفته فعالان بازار آهن آلات، وجود این دو مولفه صحت دارد. چنانچه عدم توجه به مولفه دستور باعث می‌شود طبیعت بازار را در فنری فشرده قرار دهیم و این کار باعث تبعات منفی و رشد ناگهانی قیمت‌ها شود.

یکی از فعالان بازار می گوید: منافع شخصی برخی افراد در این است که قیمت اهن آلات کاهش یابد. آن ها سرمایه‌های ملی را به مبلغ کمی از کارخانه‌‌های دولتی خریداری می کنند و با انباشته کردن آن در انبار ها، در آخرین ماه سال از سود شخصی خود بهره‌مند می شوند. در حال حاضر در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم و بازار آهن آلات همچنان به افزایش قیمت‌ها در اواخر سال خوش بین می باشد. بنابراین ادعاهای فعالان بازار در این زمینه با واقعیت‌های بازار سنخیت دارد.

نوسانات بازار شمش

علاوه بر این، تثبیت قیمت پایین شمش (حدودا ۸۹درصد قیمت میلگرد عرضه شده از بورس کالا) یا منفعت طلبی کسانی که افزایش بی‌رویه قیمت ها را دنبال می کنند، هر دو می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد. این یعنی باید اجازه دهیم که بازار؛ به خودی خود روند قیمت‌ آهن آلات را مشخص کند. کارشناسان بازار آهن آلات طی گزارشی درخصوص جو حاکم بر این بازار، عقیده دارند که: «باید اجازه داد روند بازار بدون در نظر گرفتن دستور و هیاهو های بی‌دلیل راه خود را برود.

از سوی دیگر اطلاع‌رسانی‌هایی که در مورد قیمت روز آهن آلات انجام می شود باید به دور از منافع شخصی باشد. علاوه بر این، قیمت‌ها در بازار آزاد هم باید بر پایه فرمول قیمت جهانی اهن آلات و بدون سوگیری محاسبه شود تا قیمت‌های داخلی به دلیل تصمیمات سلیقه‌ای ملتهب نشوند.

همچنین باید بازار به‌صورت منطقی قیمت متعادل و مسیر درست خود را پیدا کند تا در اواخر سال دچار افراط در بازار نشویم.»  البته ویژگی‌های فنی و هزینه‌های تولیدی و همچنین مقایسه با اوضاع بازار های جهانی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ابهام در قیمت آهن آلات

هم اکنون مدتی است که تثبیت قیمت‌ها در بازار آهن آلات خصوصا برای مصنوعات ساختمانی قابل مشاهده است. ثبات قیمت آهن آلات نشانه‌ای برای وجود تقاضای موثر در بازار این محصول به شمار نمی‌رود. علاوه بر این، عدم کاهش قیمت آهن آلات را نیز باید به عنوان مسئله مهمی در نوسان قیمت‌ها در نظر گرفت، زیرا به‌رغم روند فعلی بازار باز هم کاهش قیمت‌ زیادی برای آهن آلات به ثبت نرسیده است و باید گفت نهایتا تمامی این موارد باعث برجسته تر شدن ابهام در بازار می شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید