بازار جهانی آهن آلات تحت تاثیر تصمیم ترامپ

2 سال پیش1236بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازار جهانی آهن آلات تحت تاثیر تصمیم ترامپ

عدم نگراني تركيه از تعرفه جديد ترامپ

بر اساس نظر انجمن صادر كنندگان آهن آلات تركيه تعرفه 25 درصدي واردات آهن آلات در امريكا بر تجارت تركيه تاثير جدي نخواهد داشت. به گزارش متال بولتن و به نقل از انجمن، تعرفه هنوز به تصويب نهايي نرسيده است اما در صورت اعمال تعرفه باز هم تركيه به صادرات خود ادامه مي دهد.

تركيه در تجارت خود بر اساس قوانين سازمان تجارت جهاني عمل مي كند و با وضع تعرفه از سوي امريكا كه براي همه كشورها خواهد بود، تركيه مي تواند به صادرات خود ادامه  خواهد دهد. به عقيده رييس انجمن صادر كننده هاي آهن آلات تركيه بازار داخلي  امريكا بيشترين تاثير پذيري را از وضع تعرفه خواهد داشت.

قيمت آهن آلات در امريكا به دليل نگراني از وضع تعرفه افزايش يافته است تا جايي كه ميلگرد به 850 دلار بر تن رسيده و به زودي از 900 دلار عبور خواهد كرد. مصرف كننده هاي آهن آلات مانند صنايع خودرو سازي ممكن است با خسارات جدي در اثر افزايش قيمتها مواجه شوند و صنايع فولادي نيز به دليل كاهش رقابت در بازار بدون نگراني به افزايش توليد روي آورده و به روزرساني تكنولوژي توليد اهن آلات كند مي شود.

به اين ترتيب تصميم جديد ترامپ تغيير چنداني در بازار ايجاد نخواهد كرد و در كوتاه مدت احتمالا بازار شاهد افزايش  قيمتها خواهد بود. شاخص هاي قراضه وارداتي به تركيه همچنان افزايشي هستند. تركها به خريد قراضه مورد نياز ماه اوريل مشغولند. امروز قراضه وارداتي از اروپا و امريكا بيش از  5 دلار افزايش يافتند.

تمام شاخص هاي قیمت ورق سیاه تركيه افزايش يافتند. در بازار داخلي تركيه قیمت ورق سیاه به طور متوسط به 665 دلار EXW رسيده است.

ويتنام نسبت به مازاد آهن آلات در اسيا هشدار داد

ويتنامي ها صادرات محصولات نهايي فولادي خود را در خطر مي بينند. مهمترين محصولات صادراتي ويتنام به امريكا كلاف سرد و گالوانيزه و انواع ديگر محصولات پوششي است. صادرات ويتنام به امريكا در چند سال اخير افزايش يافته است. قیمت ورق سرد از 33,199 تن در سال 2015 به 155,619 در سال 2017 و قیمت ورق گالوانيزه از 292 تن در سال 2014 به 124,799تن در سال 2017 افزايش يافت.

ديگر انواع آهن آلات با پوشش هاي فلزي نيز از 181 تن در سال 2013 به 130,440 تن در سال 2017 افزايش يافت. در صورتي كه پس از وضع تعرفه تقاضاي داخلي در امريكا افت داشته باشد مازاد عرضه در بازار اسيا وجود خواهد داشت.

قیمت آهن آلات

اگر ويتنام تقاضاي  كلاف گرم بازار نقدي خود را كاهش دهد، بايستي بازارهاي جايگزين  براي ان ايجاد شود. به اين ترتيب قيمت ورق سیاه پیشنهادی صادراتي تولیدکنندگان آهن آلات و تجار چين،كره جنوبي و ژاپن تحت فشار قرار خواهند گرفت. كارشناسان بازار در كره جنوبي و ژاپن نيز از تعرفه هاي جديد ترامپ و تاثير ان بر بازار آهن آلات ابراز نگراني كرده اند.

ترامپ خیال عقب نشینی ندارد

به گفته پلنر رئیس جمهوری امریکا به افزایش فشارهای سایر کشورها در خصوص وضع تعرفه بر واردات آهن آلات و آلومینیوم به امریکا واکنش نشان داد و در توئیتی اعلام کرد در صورتی که کشورهای اروپایی بخواهند دست به اقدامات تلافی جویانه بر علیه امریکا بزنند، واشنگتن بر واردات خودرو از تولیدکنندگان اروپایی مالیات وضع خواهد نمود.

واکنش ترامپ پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا روز گذشته ادعا کرد که بر واردات محصولات صنعتی، کشاورزی و ماشین آلات امریکایی تعرفه 35 درصدی وضع خواهد نمود. این صحبت رئیس جمهور امریکا نشان می دهد که وی قصد تسلیم شدن در برابر صنایع پایین دستی آمریکایی و شرکای تجاری خود را ندارد.

کاخ سفید اعلام  نموده که بر خودروهای اروپایی مونتاژ شده در امریکا 2.5 درصد و برای ون های واردتی 25 درصد تعرفه در نظر خواهد گرفت. اتحادیه اروپا نیز تعرفه ای 10 درصدی برای خودروهای ساخت امریکا در نظر خواهد گرفت. استدلال ترامپ برای وضع چنین تعرفه هایی این است که مردم شورلت را به قیمت مرسدس بنز خریداری نمی کنند.

مشکلات کارخانجات جهانی خودرو

در واکنشی عجیب تر، ترامپ شرکای تجاری اروپایی امریکا را به همبستگی برای نابودی اقتصاد ایالات متحده متهم نموده است. این در حالیست که تنها کارخانه های خودروساز آلمانی در امریکا چندین شرکت تولید خودرو احداث نموده و چندین هزار شغل را بوجود آورده اند. وضع تعرفه بر واردات خودرو  توسط امریکا پس از اروپا، تاثیر منفی خود را بر صنایع خودروسازی کشورهای آسیایی از جمله کره و ژاپن خواهد گذاشت و می تواند سهام شرکتهایی چون هیوندای، کیا، مزدا، تویوتا، نیسان را به شدت کاهش دهد.

انتشار این خبر موجی از نگرانی ها را برای سرمایه گذاران در بازار وال استریت در خصوص سقوط سهام خودروسازان بزرگ دنیا را رقم زده است. انتظار می رود بازارهای سهام دنیا فردا نیز تحت تاثیر این ادعا مجددا در محدوده قرمز قرار داشته باشد. مدعی پرچم داری تجارت آزاد در دنیا حال تحت لوای "حفظ امنیت ملی" روز به روز بیشتر به مناقشات تجاری دامن می زند.

اگرچه رفتارهای رئیس رادیکال دولت امریکا به زعم برخی در راستای حفظ صنایع و مشاغل امریکایی می باشند، این گونه تصمیمات در دراز مدت تاثیر مخربی بر صنایع پایین دستی محصولات تحت تعرفه خواهد گذاشت. از طرفی افزایش تورم در شرایط کنونی ممکن است به رشد حبابی اقتصاد ایالات متحده منجر شده و چه بسا بحران جهانی 2008 این بار به جای مسکن از بخش فولاد شروع شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد