آینده مبهم بازار آهن آلات ایران در ماه های پایانی سال جاری

1 سال پیش867بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آینده مبهم بازار آهن آلات ایران در ماه های پایانی سال جاری

پیش بینی روند بازار آهن آلات ایران

با توجه به نوسانات اخیر قیمت آهن آلات می توان گفت که آینده این بازار نسبتا مبهم می باشد.  روند تغییرات بازار در بخش محصولات فولاد بلند از جمله میلگرد طی ماه های پایانی سال جاری نامشخص بوده که علت این امر تغییر روند قیمت آهن آلات در بازار فولاد جهانی و احتمال مجدد جرقه هایی در حوزه شمش و نورد می باشد.

با توجه به روند سریع و صعودی قیمت آهن آلات در بازار جهانی خصوصا در بخش شمش از جمله قیمتهای پیشنهادی دریای سیاه و هم چنین روند صعودی میزان فاصله مابین قیمت آهن آلات در بازار داخلی با میانگین قیمت این محصولات در بازار صادراتی جهانی، میزان نارضایتی تولیدکنندگان این محصولات از روند تغییرات قیمت آهن آلات در بازار داخلی افزایش پیدا کرده است.

هم چنین مصادف شدن این امر با روند افت تعرفه واردات شمش بر این موضوع دامن زد. این در حالی است که طی تصمیمات اخیری که مابین تولیدکنندگان شمش اتخاذ گردیده است؛ نشانه هایی از افزایش قیمت این محصول و تلاش های صورت گرفته در جهت افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی برای کاهش فاصله با قیمت آهن آلات بازار جهانی در برنامه تولیدکنندگان شمش قرار گرفته است. با این حال راجع به این موضوع می توان چند نکته را ذکر کرد:

قیمت آهن آلات

ذکر چند نکته راجع به نوسانات قیمت آهن آلات

  • هر چند طی روزهای اخیر مشاهده می شود که قیمت شمش در بازار داخلی کم تر از میزان میانگین قیمت در بازار جهانی می باشد؛ با این حال با در نظر گرفتن بحث های اخیر صورت گرفته متوجه می شویم که چشم انداز تولیدکنندگان شبه دولتی این محصولات نسبت به قیمت شمش در بازار داخلی و خارجی؛ به قیمت شمش وارداتی کشور ثالث می باشد.

با این حال همان طور که طی روزهای گذشته نیز بیان شده بود، این نوع نگرش با در نظر گرفتن این مساله که کشور ایران در حال حاضر در بخش صادرات شمش مساعد بوده و نه تنها تعرفه ای برای صادرات شمش گرفته نمی شود بلکه پاداشی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است؛ بنابراین برای مقایسه کردن قیمت ها؛ قیمت صادرات این محصولات نیز باید در نظر گرفته شود و نیازی به در نظر گرفتن قیمت محصول وارداتی از کشورهای دیگر با محاسبه کردن هزینه های دیگر شامل هزینه حمل و نقل کالا و تعرفه نمی باشد.

تاثیر برودت هوا بر بازار

  • هر چند که هدف تامین کنندگان شمش طی برنامه ریزی های صورت گرفته، به طور روشن مساعدت در جهت زیاد کردن قیمت شمش در بازار داخلی بوده است، با این حال آن طور که مشخص است این برنامه طی مدت زمان کوتاه به دست نخواهد آمد. علت این امر این است که در حال حاضر میزان تقاضا به علت برودت هوا بسیار کاهش یافته و نسبت به هفته های قبل بسیار کم تر می باشد و افزایش میزان تقاضا در بازار داخلی خیلی سخت خواهد بود.

با این حال به دلیل رقابتی بودن قیمت ها و افزایش آن ها در بخش قراضه آهنی تولیدکنندگان شمش القایی بسیار در تنگنا می باشند. بنابراین مشخص نمی باشد که با وجود کاهش میزان تقاضای فصلی در بازار داخلی و هم چنین وجود مشکلاتی  در فراهم کردن نقدینگی برای تامین کنندگان شمش در بازار داخلی، تا چه حد بتواند به تامین کنندگان این محصول برای برنامه های افزایش قیمت کمک کند.

قیمت آهن آلات

تاثیر بازار شمش

  • طی روزهای گذشته و در زمان افزایش قیمت شمش در بازار داخلی که چندان رقابتی نیز نبوده و روند صعودی داشتند، شاهد افزایش بحث های صورت گرفته در دو بخش شمش و نورد بودیم که در نهایت امر تصمیماتی راجع به نحوه برنامه ریزی برای قیمت شمش در بازار داخلی انجام شد. بنابراین باید بررسی شود که طی روزهای آتی با در نظر گرفتن افزایش قیمت آهن آلات در بازار جهانی و افزایش میزان انتظارات تولیدکنندگان فولاد؛ این برنامه ها چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

هم چنین باید دید که چنانچه این برنامه ها توسط صنایع بالادستی مورد توجه قرار نگیرد، نوردکاران چه اقدامی خواهند کرد. و هم چنین ممکن است این بحث ها مابین دو حوزه طی روزهای آینده مجددا صورت گیرد.

پس از بی رونقی بازار داخلی فولاد افزایش قیمت مصنوعات فولادی سبب شد تا از طرفی افزایش قیمت آهن آلات پیش بینی شود و از طرف دیگر فرصت های مناسب و جدید دیگری در بازار فولاد کشور فراهم گردد. نتیجه ی این امر در نهایت دور شدن از روند نزولی قیمت آهن آلات بوده است. با این حال طی هفته جاری بازار آهن آلات هنوز نسبت به افزایش قیمت این محصولات امیدوار نمی باشد و این موضوع در کاهش میزان معاملات صورت گرفته در روز شنبه مشخص گردید.

هم چنین تغییرات روند صورت گرفته از بی رونقی به سوی رونق عامل مهمی برای افزایش قیمت آهن آلات می باشد. هم چنین در حال حاضر در بازار جهانی نیز قیمت آهن آلات روند صعودی را در پیش گرفته است و می توان گفت که این نشانه خوبی برای ادامه یافتن افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی نیز می باشد. با این حال می توان گفت که این روند با تغییراتی نیز همراه بوده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد