اثرات تصمیم درباره بند ۲۳۲ توسط ترامپ بر بازار آهن آلات

6 سال پیش1306بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
اثرات تصمیم درباره بند ۲۳۲ توسط ترامپ بر بازار آهن آلات

استارت تركيه براي افزايش توليد در سال جاري ميلادي

توليد فولاد خام در بازار آهن آلات تركيه در ژانويه سال 2018 بدليل قيمت هاي مناسب و بهره وري بالاتر قراضه در مقايسه با بيلت وارداتي افزايش داشته و به نظر مي رسد اين روند ادامه يابد . در ماه ژانويه توليد فولاد خام اين كشور با 6 , 7 درصد رشد نسبت به ژانويه سال 2016 به رقم 17 ,  3 ميليون تن رسيد . در آن ماه توليد بيلت اين كشور 2 ميليون و 185 هزار تن و توليد اسلب هم  989 هزار تن گزارش شده كه هر دو افزايشي و در راستاي فروش خوب محصولات مياني بوده است

نگرانی راجع به آینده بازار آهن آلات با تصمیمات جدید ترامپ

به گزارش پلنر با انتشار پیشنهادات سه گانه وزارت تجارت امریکا به ترامپ درباره نتایج بررسی های بند ۲۳۲ امنیت ملی، نگرانی ها درباره آینده بازار آهن آلات دنیا شدت گرفته و بسیاری از نهادهای بین المللی درباره عواقب احتمالی تصمیم دولت ایالات متحده هشدار داده اند.

انجمن صادر کنندگان آهن آلات ترکیه، یکی از بزرگترین تامین کنندگان آهن آلات امریکا در بیانیه ای اعلام نموده که هرگونه تصمیم رادیکال در این خصوص می تواند صادرات آهن آلات ترکیه به امریکا را متوقف سازد و سپس مقامات دولت ترکیه مجبور به اقدام های متقابل خواهند شد.

از طرفی، با محدود و یا متوقف نمودن واردات آهن آلات به امریکا، تولید کنندگان داخلی قادر خواهند بود تا میزان استفاده از ظرفیت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند. در نتیجه، صنعت آهن آلات امریکا به قراضه بیشتری احتیاج خواهد داشت و این باعث خواهد شد تا صادرات قراضه از بزرگترین عرضه کننده این نهاده تولید به ترکیه با افت روبرو شود. این کاهش عرضه تولیدکنندگان آهن آلات ترک، بزرگترین وارد کننده قراضه دنیا، را که هنوز از بحران افزایش قیمتهای الکترود گرافیتی خارج نشده اند را با چالشی جدید به نام افزایش بهای قراضه روبرو خواهد نمود.

البته ابعاد تصمیم در خصوص محدود نمودن واردات آهن آلات به ایالات متحده بسیار گسترده تر بوده و تبعات داخلی و بین المللی چنین حرکتی از سوی نهادهای مختلف به ترامپ هشدار داده شده اند. اما ترامپ در اولین سال ریاست جمهوری خود نشان داده که در شگفتی سازی نمونه است و نمی توان امکان تصویب پیشنهادات وزارت تجارت را رد نمود.

قیمت آهن آلات

نتايج تحقيقات بخش 232 قوانين تجارت جهاني در امريكا

اواخر هفته گذشته جزيياتی از نتيجه تحقيقات بخش 232 قوانين تجارت جهاني منتشر شد كه در ان تاثير واردات آهن آلات بر امنيت ملي امريكا بررسي شده بود. هنوز  سوالات زيادي در اين مورد وجود دارد و ترامپ گزينه هاي مختلفي براي تصميم گيري پيش رو دارد.

به گزارش متال اكسپرت از سوي وزارت تجارت سه گزينه براي مشكل واردات آهن آلات و افزايش تقاضا براي فولادسازهاي داخلي پيشنهاد شده است.

اولين مورد وضع تعرفه ثابت 24 درصد براي تمام كشورهاي صادر كننده آهن آلات به امريكا است. دومين گزينه تعيين حداقل 53 درصد تعرفه واردات براي 12 كشور برزيل، چين، كاستريكا، مصر، هند، مالزي، كره جنوبي، روسيه، افريقاي جنوبي، تايلند،  تركيه و ويتنام است. و براي كشورهاي ديگر سهميه واردات آهن آلات به امريكا معادل كل صادرات آنها در سال 2017 تعيين شده است.

همچنين در گزارش به طور غير مستقيم اشاره شده  است كه واردات از كشورهاي تامين كننده آهن آلات به امريكا با 63 درصد صادرات انها در سال 2017 محدود خواهد شد.

تعرفه های جدید وضع شده آهن آلات

لازم به ذكر است كه تعرفه هاي جديد علاوه بر تعرفه هاي وضع شده قبلي عليه كشورهاي صادر كننده خواهد بود. در امريكا 169 تعرفه ضد دامپينگ و ضد يارانه براي واردات آهن آلات ثبت شده و اعمال مي شود و 25 مورد تحقيقات در حال انجام براي وضع تعرفه وجود دارد.

در روند وضع تعرفه هاي جديد در صورتي كه توليد يك محصول در بازار  داخلي به اندازه كافي توليد نشود ممكن است از اعمال تعرفه معاف شود. البته هر گونه معافيت براي يك محصول ممكن است به تغييرات مقدار  تعرفه و سهميه ديگر محصولات بينجامد تا تاثير نهايي اين اقدام تغييري نداشته باشد.

اين اقدام براي حمايت از توليد داخلي صورت گرفته است و مقامات آمريكايي در نظر دارند  با اين اقدام  شاخص بهره به كارگيري ظرفيت توليد آهن آلات در امريكا را به 80 درصد برسانند. اين مقدار حداقلي است كه براي موفقيت صنعت آهن آلات مورد نياز است.

اين اقدام ترامپ عواقبي هم به دنبال دارد و ممكن است كشورهاي ديگر نيز براي صادر كننده هاي آمريكايي چنين قوانيني وضع كنند. بر اساس قوانين موجود ترامپ مي تواند پيشنهاد هاي مطرح شده را تاييد، رد و با بازنگري نماييد. تصميم نهايي تا 11 اوريل 2018 اعلام خواهد شد

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید