احتمال قوت گرفتن صادرات محصولات مفتولی ایران

2 سال پیش1764بازدید0دیدگاه3امتیاز (1 رای)
احتمال قوت گرفتن صادرات محصولات مفتولی ایران

سقوط قیمت فولاد صادراتی ایران

صادرکنندگان محصولات مفتولی ایران با افزایش قیمت این محصول رقابت میکنند. با اینکه رزرو این محصول تقریباً انجام شده است،عرضه کنندگان به احتمال زیاد زمانی را برای ارزیابی بازار قبل از دور جدید فروش ها، اختصاص خواهند داد.

پیشنهاد قیمت سیم مفتولی ایران برای بازار کاهش یافت ،در حالیکه طبق گفته فعالان بازار داخلی ،  قیمت سیم مفتولی وارداتی تقریبا در همان سطح یعنی با نرخی حدود 620 دلار در هر تن ارائه شد. یکی از منابع اظهار داشت :" اگر ایران در معاملات به قیمت های پایین دست یابد، قیمت سیم مفتولی تولیدی ممکن است مجدداً 5 تا 10 دلار دیگر در هر تن دیگر افزایش داشته باشد. نوسانات ارز نیز بر فعالیت خرید برخی از خریداران تاثیر می گذارد، اما تقاضا باید در بازارهای کشورهای منطقه خاور میانه و شمال آفریقا ثابت باقی بماند ". در ترکیه، سطح کارآیی برای قیمت سیم مفتولی حدود 630 دلار در هر تن  تخمین زده شده و ممکن است کمی کمتر از این سطح عرضه شود. قیمت سیم مفتولی ایران در حال حاضر 630 دلار در هر تن می باشد،که 10 تا 15 دلار در هر تن طی این هفته افزایش یافته است.

فرصت های صادرات برای تولید کنندگان محصولات فولادی ایران هنوز نامعلوم است

در سال گذشته، ایران، با صدور مجوز برای صادرات فولاد برای تعدادی از تولیدکنندگان سیم آرماتور داخلی، اقدام به صادرات محصولات فولاد طویل کرد. تولیدکنندگان ایرانی، با وجود عدم تعادل تقاضای عرضه در بازار داخلی، از امکان استفاده از محصولات خود در سطح بین المللی استفاده نکردند.

در حال حاضر تقاضای ضعیفی برای فولاد عرضه می دارد که با کمبود پروژه های ساختمانی همراه با کمبود منابع مالی همراه است. ایران با توجه به قیمت پایین نفت مخارج پروژه ها را کاهش داده است، بنابراین برخی کارخانجات باید تولید را کاهش دهند. صادرات، به نوبه خود، می تواند تولید کنندگان داخلی را با فرصت های اضافی، گشودن بازاریابی های جدید و امکان افزایش تولید، فراهم سازد.  اگر شرایط تولیدكنندگان داخلی مجاز به صادرات را در نظر نگیریم، با صدور مجوز صادرات، امكان دارد که شرایط را مورد بررسی قرار دهیم. صادرکنندگان ایران باید مبلغ معادل صادرات یا عوارض را پرداخت کنند که به معنی پرداخت تفاوت در هزینه های انرژی بین بازار داخلی و بین المللی است.

طبق اظهارات فعالان بازار ،مجوز های لازم توسط چندین شرکت سیم آرماتورسازی ایران، به دست آمده است. با این حال، به احتمال زیاد این کارخانه ها در چنین شرایطی علاقه مند به صادرات نخواهند بود. یک شرکت داخلی در بازار به خبرگذاری گفت: "با آنچه که آنها پیشنهاد دادند، غیر ممکن است که کسی بتواند به صادرات یا رقابت ادامه دهد . "

افزون بر این، اگر تولید کنندگان ایران بخواهند به فعالیت صادرات خود ادامه دهند، احتمالا نیاز به فروش محصولات خود در قیمت بسیار پایین تری از بازار داخلی خواهند بود که این مورد فشار بیشتری بر عوارض کارخانه ها خواهد گذاشت. به طور سنتی، قیمت سیم آرماتورداخلی در ایران بالاترین میزان قیمت سیم آرماتوردر منطقه است، چون برای تعداد زیادی پروژه ساختمانی در ایران حال احداث هستند،سیم آرماتور داخلی تولید شده به واردات آن ترجیح داده شده است . قیمت سیم آرماتوردرایران هم اکنون در حدود 2650 تومان در هر کیلواست. برای مثال، در کشور همسایه یعنی امارات متحده عربی، حتی قیمت سیم آرماتوردر حدود 630 دلار در هر تن کارهای سابق از کارخانه های امارات عرضه می شود. در نتیجه، آنها سم آرماتور را از ترکیه با قیمت 630 دلار در هر تن  رزرو کردند. قیمت سیم آرماتور داخلی در عمان نیز تقریباً 100 دلار در هر تن کمتر از ایران است.

با این حال، خبرگذاری برآورد می کند که ممکن است فرصت هایی خارج از این منطقه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، قیمت سیم گالوانیزه داخلی در ایالات متحده آمریکا تقریبا 100 دلار در هر تن بیشتر از قیمت سیم گالوانیزه داخلی درایران است که فضای لازم برای مانور تامین کنندگان ایران را از بین می برد. اطلاعاتی در بازار وجود دارد که یکی از تولیدکنندگان داخلی  قبلا معامله ای را با یک عرضه کننده سیم گالوانیزه برای ایالات متحده آمریکا امضا کرده است، هرچند که تا الان انجام این معامله توسط کارخانه تولید کننده تأیید نشده است.

اهن آلات مرکز آهن

تقاضای خاورمیانه و حمایت از قیمت محصولات مفتولی ایران

صادر کنندگان تسمه ایران در بازارخاورمیانه فعالیت زیادی از خود نشان داده اند، زیرا قیمت تسمه در این مقصد بالا باقی مانده و رقابت هنوز هم کم است. در عین حال، عرضه کنندگان علاقه به فروش به آسیا یا خاورمیانه نشان می دهند، زیرا تولیدکنندگان چین با قیمت تسمه پایین تری به بازار بازخواهند گشت.

قیمت تسمه از کارخانه های ایران ، حدود  2170 تومان  در هر کیلو، بسته به مقصد عرضه می شود ، که 10 تومان در هر کیلو از پایین ترین محدوده قیمت قبلی می باشد. دلیل این تغییر قیمت به طور عمده به خاطر کاهش قیمت صادرات برای تسمه چین است.

تقاضا درخاورمیانه از صادرکنندگان ایران پشتیبانی لازم را به عمل می آورد، و به این ترتیب باعث می شود که قیمت تسمه در یک هفته پایدار باقی بماند. شایان ذکر است که  قیمت تسمه با مبلغی در حدود 2170 تومان در هرکیلو، طی یک هفته ثابت بوده است. با این وجود، با توجه به اخبار اخیر در مورد مقررات موقت بر روی تسمه از برزیل، ایران، روسیه، صربستان و اوکراین که قبلا توسط کمیسیون خاورمیانه برنامه ریزی شده بود، احتمال مخاطرات  بیشتری وجود ندارد. یک معامله گرایرانی به خبرگذاری ها گفت:" اگر رقابت افزایش یابد ، تامین کنندگان جایگزین سعی خواهند کرد فروش به خاورمیانه را با افزایش قیمت ها، افزایش می یابد. اما ما باید منتظر تصمیم نهایی باشیم.

شرکت تسمه سازی اصفهان ،قیمت تسمه را به عربستان سعودی، 516 دلار در هر تن عرضه کرد، اما هیچ قراردادی با این قیمت به انجام نرسیده است. در حال حاضر تقریباً هیچ پیشنهادی به آسیا ارائه نمی شود حتی در چنین سطح پایینی از قیمت تسمه که حدود516 دلار در هر تن است و از سطح قیمت تسمه چین بالاتر می باشد. یکی از منابع گفت: "هند از بازار آسیا چشم پوشی می کند." لازم به ذکر است قیمت تسمه چین طی یک هفته 20 دلار در هر تن افزایش یافته و به 516 دلار در هر تن رسیده است.

با توجه به منابع بازار، کاهش برچسب قیمت سیم مفتولی صادراتی ایران امکان پذیر می باشد. اما یک منبع اظهار داشت : "در حال حاضر تمام کارخانه ها بر بستن حساب های مالی پایان سال متمرکز شده اند، بنابراین، در یک هفته ما سطح جدید قیمت سیم مفتولی را تجربه خواهیم کرد."

 
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد