ارزیابی تغییرات قیمت آهن آلات

3 سال پیش1495بازدید0دیدگاه5امتیاز (1 رای)
ارزیابی تغییرات قیمت آهن آلات

اثر مثبت افزایش تعرفه صادرات شمش خام در کاهش بازار آهن آلات

به نقل از گزارشگر فولاد و به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس یکی از وظایف دولت تنظیم بازار می باشد، به ‌همین منظور این اختیار‌ها در اختیار دولت بوده تا در کمیسیون ماده 1 با ابزار تعرفه گمرکی نسبت به تنظیم بازار اقدام نمایند.

وی در خصوص افزایش تعرفه واردات شمش فولادی به‌ منظور تامین موارد اولیه تولید کنندگان محصولات فولادی و کاهش قیمت آهن آلات در بازار، بیان کرد: یکی از وظایف دولت تنظیم بازار می باشد.

هم چنین در تنظیم بازار بایستی تولید کننده و مصرف کنندگان را در نظر گرفت، بنابراین، این اختیار‌ات در دست دولت قرار گرفته تا در کمیسیون ماده 1 با ابزار تعرفه گمرکی نسبت به تنظیم بازار اقدام نمایند. نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف و مکلف می باشند با یک نگاه جامع، کارشناسی و آینده نگر نسبت به قسمت مذکور اقدام نمایند. وی در خصوص اینکه افزایش تعرفه‌ ها برای کاهش قیمت آهن در بازار بسیار موثر می باشد، بیان کرد: قطعا کاهش و افزایش تعرفه‌ ها در تنظیم بازار موثر و تاثیرگذار استمی باشد زیرا در برخی از بخش ‌ها نیز تولیدکنندگان داخلی از پایین بودن تعرفه ‌ها آسیب دیده و افزایش تعرفه ‌ها به آنها کمک نماید. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه تولیدکننده شمش فولادی در کشور داریم اما اکثر محصولات خود را صادر می‌کنند، بیان کرد: در همین خصوص نیز کمیسیون ماده 1 می‌تواند افزایش تعرفه را به‌منظور صادرات شمش فولادی در نظر بگیرد، گمرک یک نقطه تنظیم کننده برای بخش‌های مختلف صنعت می باشد.

افزایش قیمت آهن آلات

جای خالی ریل در سبد تولیدات صنعت فولاد کشور

در حال حاضر کشور ایران با تولید بیش از 18 میلیون تن فولاد در سال، جایگاه چهاردهم را در میان کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده است. وجود معادن غنی سنگ‌ آهن و دسترسی به انرژی ارزان، مزیت بالایی برای تولید فولاد در کشور ایجاد کرده است. مطابق سند چشم ‌انداز 1404، لازم است تولید ایران در صنعت فولاد به 55 میلیون تن در سال برسد.

یکی از راهکارهای اصلی تحقق سیاست ‎های اقتصاد مقاومتی، کاهش خام فروشی و تلاش برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر می باشد. به گفته منابع خبری در حال حاضر، صادرات سنگ‌آهن ایران بیش از 75 درصد سهم وزنی صادرات فولاد کشور را تشکیل می ‎دهد، ولی فقط 19 درصد از سهم دلاری صادرات فولاد را شامل می ‎شود. این در حالی است که صادرات محصولات نهایی فولاد ازجمله ورق، میلگرد و پروفیل ‌های فولادی با تنها 5/8 درصد سهم وزنی از کل صادرات فولاد، 32 درصد از ارزآوری صادرات فولاد را به همراه دارد. در نتیجه ملاحظه می‌شود که با پیشروی به سمت تکمیل زنجیره ارزش ‌افزوده و کاهش خام فروشی ، منافع اقتصادی بیشتری نصیب کشور می‎ گردد.

بنابر آمار اداره گمرک، صادرات هر تن سنگ‌آهن، حدود 38 دلار ارزآوری دارد که با تبدیل آن به فولاد خام و آلیاژهای فولادی این مقدار به 353 دلار افزایش می‎یابد، این درحالی است ‌که هر تن شمش ریل، بنابر آنچه شرکت فولادهای آلیاژی ایران در مورد شمش ریل تولید شده در این مجموعه اعلام کرده است، ارزشی معادل 430 دلار دارد. در گروه محصولات تمام کاری شده فولاد، حدود قیمت برای محصولات متداول فولادی مثل ورق، میلگرد و پروفیل،    600دلار می باشد این درحالی است که این رقم برای هر تن ریل نورد شده 800 دلار می ‎باشد. بنابراین در میان محصولات فولادی، ریل به‌عنوان یک محصول ویژه با ارزش افزوده بالاتر نسبت به سایر محصولات تمام کاری شده فولادی، می ‏تواند نقش بسیار مؤثری در افزایش سودآوری صنعت فولاد داشته باشد. بررسی بازار داخلی کشور نیز حاکی از آن است که تولید ریل در داخل کشور از بازار مناسبی برخوردار می باشد، زیرا اجرای طرح‎ های توسعه شبکه ریلی، هرساله حدودا 200 هزار تن ریل نیاز دارد که با تولید ریل در داخل می ‏توان از واردات این محصول و خروج ارز در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.

هم چنین موقعیت جغرافیایی کشور به صورتی است که در صورت تولید ریل می‌توان از بازار منطقه، ازجمله کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برای صادرات ریل استفاده کرد.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت شمش آهن از خردادماه/ توقف صادرات چین قیمت‌ جهانی را افزایش داد.

به نقل از اقتصاد ایران و به گفته رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات قیمت شمش آهن طی ماه‌ های گذشته 70 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت جهانی به علت توقف صادرات آهن توسط چین می باشد.

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس با بیان اینکه با توقف صادرات آهن توسط کشور چین قیمت جهانی این کالا افزایش یافته است، بیان کرد: در حالی که کشور چین سالانه حدود 100 میلیون تن صادرات آهن داشته به علت ساخت و سازهای داخلی، صادرات به تمام نقاط دنیا را متوقف کرده و این موضوع بر افزایش قیمت جهانی اثر گذاشته است.

رئیس اتحادیه آهن آلات، فولاد و فلزات افزود: قیمت جهانی شمش از حدود 350 دلار به 500 دلار افزایش یافته است.

ارزیابی قیمت آهن آلات

وی با اشاره به اینکه از نظر آهن آلات و شمش تقریبا خودکفا می باشیم، بیان کرد: افزایش قیمت داخلی آهن  آلات و اسلب متاثر از قیمت‌های جهانی بوده  زیرا تولید‌کنندگان به دلیل سود بیشتر ترجیح می‌دهند به جای فروش داخلی این کالاها را صادر کنند.

آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت شمش آهن بر روی قیمت مسکن و ساخت و ساز، به علت رکود حاکم در این بخش تاثیرگذار نمی باشد بیان کرد: این افزایش قیمت در تولیدات صنایع بزرگ مؤثر می باشد.  وی با بیان اینکه واردات کشور ما در بخش ورق، آهن و فلزات بسیار محدود می باشد، افزود: واردات بر حسب نیاز انجام می‌شود اما صادرات آهن و فلزات که در سال‌های 93 و 94 حدود 5/2 میلیون تن بوده است در سال 95 به 6 میلیون تن افزایش یافته و پیش ‌بینی می‌شود که در سال جاری به 10 میلیون تن هم افزایش یابد.  هم چنین طی ماه‌ های گذشته قیمت شمش آهن و اسلب به شدت افزاش یافته است و هر کیلو شمش آهن از 1350 تومان در خرداد به 2250 تومان در روز گذشته افزایش یافته و این افزایش قیمت در حدود 70 درصد می باشد.

وی با بیان اینکه پیش ‌بینی می‌شود افزایش قیمت جهانی شمش آهن در شهریور ماه متوقف گردد، بیان کرد: افزایش قیمت ‌های جهانی تا اندازه‌ای امکان پذیر بوده و بیش از آن مانع خرید خریداران می گردد و سبب رکود بازار می شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید