افت شدید بازار آهن آلات در پی رکود میلگرد و شمش

1 سال پیش2138بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
افت شدید بازار آهن آلات در پی رکود میلگرد و شمش

تاثیر رکود بازار شمش و میلگرد بر بازار آهن آلات

در هفته اول آذر بازار آهن آلات در بخش شمش روزهای آرامی را پشت سرگذاشت. این در شرایطی است كه حجم معاملات پایین بود؛ با توجه به اینكه رکود بازار میلگرد بازار شمش را هم ساکت کرد. البته این هفته شامل محدودیت ارائه قراضه هم بود ولی آهن اسفنجی با توجه به کاهش تولید شمش تقریباً جواب گوی درخواست شد.

در هفته اول آذر ماه انتظار می رفت ادامه این روند به کم شدن ارائه شمش منتهی شود البته الزاماً به معنای بالا رفتن بها نباشد، چون درخواست میلگرد ضعیف است. بعلاوه اینكه هفته اول آذر آهن آلات خوزستان کالای خود را در بورس ارائه کرد و با فروش 31000 تن بازار را تامین کرد با توجه به تعطیلات در هفته دوم بعید به نظر می رسید بازار شمش تغییر جدی داشته باشد.

پیش بینی روند بازار

طبق پیش بینی های صورت گرفته شمش هفته آرامی داشت. سایز 150 میلیمتر بطور متوسط در طول هفته 1885 تومان و سایز 125 میلیمتر 1855 تا 1860 تومان معامله میشد. نرخ ها تا پایان هفته با حدود 10 تومان کاهش روبرو شد. تعطیلات میان هفته همراه با رکود بازار درخواست را به حداقل رسانده بود در حالیکه همین تعطیلات باعث کاهش ارائه قراضه و افزایش نرخ آن شده است، این روند ادامه خواهد داشت در نتیجه تولید شمش و میلگرد به حداقل خواهد رسید.

از نیمه دوم ماه آذر بازار باید با تغییر روبرو شود چون زمزمه افزایش نرخ آهن اسفنجی هم شنیده میشود. این روند تحقیق شده بازار میلگرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. فولاد خوزستان در هفته گذشته مجدداً ارائه داشت حفظ نرخ پایه 1800 تومان هر کیلو به معنای ثبات نرخ این کالاست در حالیکه فشارهای وارده برای کاهش نرخ آهن اسفنجی تابحال نتیجه نداده است. البته روند نزولی نرخ گندله در آینده روی بهای آهن اسفنجی تاثیر خواهد گذاشت که دیر نیست مشروط بر آنکه روند صادرات اوج نگیرد. معمولاً خریدارهای خارجی شروع به افزایش موجودی انبار می کنند تا در تعطیلات یا پس از آن با مشکل روبرو نشوند ، این سیاست می تواند به تعادل بازار ایران کمک کند.

خرید آهن آلات

هفته ای با کاهش نرخ در بخش میلگردی آهن آلات

بازارمیلگرد در انتهای آبان ثابت بود و البته دلیل مهمی برای تغییر آن در هفته های پیش رو وجود ندارد. این در شرایطی است كه در انتهای آبان با خبر مسرت آمیز نابودی داعش همراه بود. با پایان جنگ در عراق و سوریه انتظار می رود صادرات ایران به این کشورها افزایش یابد. بحث صادرات در ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته پراکندگی قوانین و دست و پاگیر بودن آنها، سیاست محافظه کارانه در رفتار صادراتی، اصرار روی کاهش تورم بدون توجه به عواقب آن، سیاست سوبسید دادن به واردات با حفظ قیمت ارز موجود پیامدهایی به دنبال دارد که اثرات آن شاید تا یک دهه جبران نشود. امروز ما به سیاست تهاجمی در صادرات نیاز داریم در حالیکه قانون تجارت خارجی، مالیات، سیستم بانکی و ... همه در سالهای قبل برای دهه های پیشین نوشته شده اند.

دولت درقسمت آهن آلات قیمت ترجیحی صادراتی قرار دهد

در شرایط فعلی امیدی به بهبود بازار میلگرد نیست ظرفیت های نصب شده بسیار فراتر از درخواست است. میانگین بهره وری زیر 50 درصد است در حالیکه کارخانه های جدید در راهند، این قابلیت ها با قوانین فعلی تطبیق نمی کند. دولت حداقل در بخش آهن آلات که هیچ وابستگی به خارج ندارد باید بهای ترجیحی صادراتی قرار دهد تا از بن بست فعلی خارج گردد.

در حال حاضر بازار میلگرد به تعطیلات خورده است و هیچ جنب و جوشی در ان نیست این روند برای هفته آینده هم قابل پیش بینی است زلزله کرمانشاه و به دنبال آن کرمان بازار را كمی ساكن كرده است همین شرایط باعث شده تا رکود در کل چرخه تولید میلگرد دیده شود در نتیجه کاهش تولید شمش و جمع آوری قراضه حاصل آن است. در هفته های بعد بازار تاوان این سکوت را خواهد پرداخت بخصوص آنکه فصل آخر سال معمولاً دوره مصرف مانده اعتبارات عمرانی است که امسال تقریباً به صفر رسیده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید