آغاز سال نو میلادی با افت قیمت آهن آلات ایران

2 سال پیش1183بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آغاز سال نو میلادی با افت قیمت آهن آلات ایران

آغاز یک سال پر رونق برای صنعت آهن آلات مطابق پیش بینی ها

به گفته منابع خبری قیمت آهن آلات طی روزهای گذشته حدودا افزایش هفتاد درصدی داشته است که این روند به تبعیت از افزایش قیمت آهن آلات در بازار جهانی بوده است. با این حال باید توجه داشت که بازار داخلی چندان از بازار جهانی پیروی نکرده و در صورتی که تبعیت کند این روند چندان ادامه نخواهد داشت. شواهد حاکی از آن است که گاهی اوقات به علت ادامه یافتن التهابات بازار داخلی و به تبع آن افزایش میزان تقاضا قیمت آهن آلات به روند افزایشی خود ادامه می دهند ولی در اکثر موارد قیمت آهن آلات بازار داخلی چندان از قیمت های جهانی پیروی نمی کند.

به گفته برخی منابع خبری قیمت آهن آلات در بازار جهانی طی روزهای گذشته تحت تاثیر نشانه هایی در بازار این محصولات روند صعودی را در پیش گرفته است. این در حالی است که طی روزهای اخیر و با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال با توجه به افت میزان تقاضا قیمت آهن آلات در بازار جهانی نیز اندکی افت کرده است. هم چنین شواهد حاکی از آن است که افزایش قیمت حامل های انرژی و هم چنین افزایش میزان تقاضا که به علت شروع سال جدید میلادی می باشد سبب افزایش قیمت آهن آلات در بازار جهانی گشته است.

با این حال روند صعودی قیمت آهن آلات که به دنبال آغاز سال نو و تعطیلات کریسمس بوده است بر روی میزان تولید آهن آلات تاثیرگذار بوده است. بنابراین تعطیلات سال نو میلادی و تعطیلات طولانی مدت در برخی از کشورها سبب کاهش جزئی قیمت آهن آلات در بازار جهانی شده بود. قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران به دنبال پیروی از روند صعودی قیمت این محصولات در بازار جهانی طی هفته های گذشته تا هفتاد درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت آهن آلات

تبعیت قیمت آهن آلات ایران از بازار جهانی

مساله ای که بایستی به آن توجه شود آن است که پیروی قیمت آهن آلات در بازار داخلی از بازار جهانی چندان ادامه نمی یابد و این روند سریعا پایان می پذیرد. تنها در برخی موارد به علت التهابات موجود در بازار داخلی و نیز افزایش میزان تقاضای غیر واقعی این روند ادامه خواهد یافت و قیمت ها از بازار جهانی تبعیت می کنند. در غیر این صورت این روند چندان طول نخواهد کشید.

به گفته برخی منابع خبری به علت این که فعالیت ساخت و ساز در کشور در حال حاضر کاهش یافته است و میزان تقاضا نیز روند نزولی دارد بنابراین نمی توان گفت که قیمت آهن آلات در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت های جهانی نبوده و به نظر می رسد قیمت ها در بازار جهانی بر بازار داخلی ایران طی هفته های گذشته اثرگذار بوده است. هم چنین می توان گفت که طی روزهای اخیر افزایش قیمت این محصولات در بازار بورس سبب ایجاد معاملات جدیدی گشته است.

طی هفته جاری ادامه یافتن افت قیمت آهن آلات سبب شده که بازار بورس نیز هم چنان روند کاهشی داشته باشد. هم چنین نوسانات قیمت دلار نیز موجب دامن زدن به این نوسانات در بازار داخلی شده است. در مورد بازار آهن آلات این نوسانات باید کنترل شده باشد زیرا ممکن است روند این بازار طی روزهای آینده تغییر یابد ولی این امر تنها در حد پیش بینی می باشد. این روند افزایش قیمت در سایر بازارها نیز مشاهده شده است که به دنبال نوسانات قیمت دلار می باشد.

شروع یک روز خوب پس از تعطیلات در چین

پس از گذراندن تعطیلات سه روزه، در معاملات صبح امروز بازارهای آتی چین شاهد روندی مثبت در اکثر کامودیتی ها می باشیم. خصوصا در زنجیره فولاد بخش مواد اولیه و محصولات نهایی با رشد خوبی همراه شده اند.  بهای سنگ آهن بازار دالیان تحویل می تا این لحظه ۱۴ یوان رشد نموده که نشان از عطش فولادسازان برای ترمیم موجودی ها جهت دوره پس از محدودیت ها میباشد.

محصولات نهایی نیز در بورس شانگهای رشد خوبی را تجربه نموده اند و عامل تقویت بهای فولاد و سنگ آهن در بازار نقدی شده اند. قیمت میلگرد و ورق گرم تا این لحظه به ترتیب با ۷۷ و ۶۶ یوان افزایش همراه شده اند. بهای بیلت که در تعطیلات سه روزه در حدود ۶۰ یوان رشد یافته بود، امروز با ثبات همراه شده است. فعالان بازار معتقدند که جریان اصلی معاملات و روند مشخص بازار از هفته آتی تعیین خواهد شد، چرا که در هفته جاری به دلیل تعطیلات ژانویه بازار نیمه بیدار است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد