پیش بینی رشد میزان تقاضا ایران برای خرید آهن در سال جاری

2 سال پیش1343بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
پیش بینی رشد میزان تقاضا ایران برای خرید آهن در سال جاری

افزایش شش و نیم درصدی درخواست آهن ایران در سال آینده

با بررسی مرکزآهن اعلام شد افزایش درخواست آهن کشور در سال جاری میلادی ۵ درصد و در سال آینده (۲۰۱۸) شش و نیم درصد پیش بینی شده است. یعنی درخواست آهن ایران در سال ۲۰۱۷ به 20.2 میلیون تن و در سال ۲۰۱۷ به 21.4 میلیون تن خواهد رسید. از این جهت می توان گفت، موقعیت آهن سازان ایران طی دو سال دیگر بهتر خواهد بود. جلسه ای در بروکسل برگزار شد و در طول آن کمیته اقتصادی این انجمن موقعیت بازار جهانی آهن را به روزآوری کرد.

در این مطلب ، نگاهی کلی به وضعیت اقتصاد جهان و درخواست فولاد جهان تا سال 2018 شده است. بیشترکشورهای درحال توسعه با اصلاحات بنیادی پیشرفت می کنند. در این میان افزایش هند همچنان پایدار است و اقتصادهای روسیه و کشورهای آمریکای لاتین با سرعت پایین تری بهتر می شود و اما کشورهای منطقه حوزه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) درحال مبارزه با بهای کم نفت و درگیری های فرامنطقه ای هستند.

افزایش 1 درصدی درخواست آهن جهان

افزایش درخواست آهن در سال ۲۰۱۶ یک درصد بوده و حدودا  به یک میلیارد و 517 میلیون تن رسیده بود. فرضیه ها نشان می دهد در سال ۲۰۱۷ این افزایش  برطبق رقم افزایش تولید آهن خام چین کمتر از 1 درصد تخمین زده می شود. درخواست فولاد در سال جاری 1 میلیارد و 623  میلیون تن تخمین زده می شود. افزایش درخواست سال ۲۰۱۸ نیز 1.7 درصد تخمین زده می شود که در این صورت درخواست به یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون تن خواهد رسید.

درخواست آهن چین 47 درصد تمام دنیاست

تخمین منطقه ای حکایت از آن است که درخواست آهن ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر 164.4 میلیون تن، سایر کشورهای اروپایی 42.3 میلیون تن، حدود54 میلیون تن، آمریکای شمالی 140.5 میلیون تن، آمریکای مرکزی و جنوبی 42.4 میلیون تن، آفریقا 38.3 میلیون تن، خاورمیانه 56.6 میلیون تن، آسیای پیشرفت کرده 146.8 میلیون تن، آسیای درحال توسعه بجز چین 193.6  میلیون تن و چین 767.8 میلیون تن است.

چین تخمین زده است با وجود رشد تقاضای 1.4 درصدی در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ و 3.1 درصدی در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶، با توجه به مصرف قسمت های مختلف از قبیل ساخت و ساز، لوازم خانگی، تجهیزات برقی، ماشین آلات مکانیکی، خودرو، محصولات آهنی و حمل و نقل در سال ۲۰۱۸ تغییری در درخواست فولاد مشاهده نکند.

با این وجود در منطقه آسیا متشکل ازکشورهایی همچون هند، ژاپن، کره جنوبی، چین و آسیای پیشرفت یافته و در حال پیشرفت رشد 4 درصدی درخواست سال جاری و 1.3 درصدی در سال ۲۰۱۸ اتفاق بیافتد. درخواست آهن آسیا در مجموع در سال ۲۰۱۷ یک میلیارد و 93 میلیون تن و در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد و 106 میلیون تن برآورد شده است.

در آمریکای شمالی نیز افزایش در خواست فولاد در سال ۲۰۱۷ مثبت و حدود 5 درصد و در سال ۲۰۱۸ بالغ بر 1.3 درصد تخمین زده شده درصورتی است که تا سال ۲۰۱۶ این رشد کم بوده است. در اروپا نیز افزایش درخواست فولاد در سال ۲۰۱۷ حدود 2.6 درصد و در سال آینده 1.5 درصد تخمین زده شده است.

تخمین رشد ۶.۵ درصدی درخواست آهن ایران

آ سه آن تنها بخشی است که در سال آینده افزایش درخواست فولاد آن بیش تر از رشد سال ۲۰۱۷ است. تخمین شده این بخش در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن رشد 3.8 درصد را تجربه کند و افزایش تقاضا آن در سال آینده در مقایسه با ۲۰۱۷ افزون بر 4 درصد باشد.

درباره ایران همچنین باید بیان کرد افزایش درخواست فولاد کشور در سال جاری میلادی 5.1 درصد و در سال آینده ۶.۵ درصد تخمین شده است. یعنی درخواست آهن ایران در سال ۲۰۱۷ به 20.2 میلیون تن و در سال ۲۰۱۷ به 21.4 میلیون تن خواهد رسید. از این رو می توان گفت، وضعیت تولید کنندگان فولاد ایران طی ۲ سال آینده خوب خواهد بود.

۱۰ کشور برتر درخواست کننده آهن در سال ۲۰۱۸ کدامند؟

براساس برآوردهای انجمن جهانی آهن ۱۰ کشور با بیشترین درخواست فولاد در تمام جهان در سال ۲۰۱۸ به ترتیب چین با 765.8 میلیون تن، آمریکا با 97.4 میلیون تن هند با 92.2 میلیون تن، ژاپن با 64.6 میلیون تن، کره جنوبی با 56.5 میلیون تن، آلمان با 41.7 میلیون تن، روسیه با 40.6 میلیون تن، ترکیه با 35.6میلیون تن، مکزیک با 27.7 میلیون تن و ویتنام با ۲۷ میلیون تن خواهند بود.

گفته می شود این ۱۰ کشور ۷۵ درصد از درخواست دنیای فولاد در سال ۲۰۱۸ را به خود تخصیص داده شده است. انتظار می رود افزایش درخواست آهن در سطح متوسط باقی بماند اما این رشد همچنان ادامه خواهد یافت.

افزایش درخواست آهن تا سال آینده با بهترشدن بازسازی ها افزایش می یابد.

انتظار می رود کاهش سرعت رشد درخواست آهن چین تا نیمه دوم سال آینده ادامه یابد. علت کم شدن میزان درخواست آهن  چین در سال ۲۰۱۷ مرتبط شدن به بسته شدن میزان موجود است. دورنمای زمان درخواست آهن تحت اثر تهدیدهای سیاست ناپایدار اقتصادی آمریکا و سیاست های پولی اقتصادهای توسعه یافته قرارگرفته و می گیرد.

 از جهت دیگر درگیری های فرامنطقه ای و کم شتاب رشد اقتصاد چین نیز بازار آهن را تحت تاثیر قرار خواهد داد و جزو تهدیدهای این بازار به حساب می آید. درمدت زمان کم هم بزرگترین خطر صنعت آهن جهان، بحران معوقات بانکی و مجازی بودن بورس و سیاست های مقابله با تجارت آزاد خواهد بود

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد