انتظار بی صبرانه برای افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران

6 سال پیش1401بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
انتظار بی صبرانه برای افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران

تحلیل بازار داخلی آهن آلات 22 آبان ماه

قیمت آهن آلات در روز یکشنبه هفته جاری در بازار داخلی کشور افزایش محدودی داشته است. این افزایش قیمت از طرفی نشان می دهد که بازار بی صبرانه در انتظار افزایش قیمت آهن آلات بوده و از طرف دیگر نشان دهنده این امر است که تلاش کردن برخی از تولیدکنندگان این محصولات برای افزایش نرخ تولیدی خود اقدامی اشتباه بوده است چراکه بستر رشد قیمت آهن آلات هنوز در بازار داخلی آماده نبوده است.

این در حالی است که برخی از واحدهای تولید این محصولات با اعلام قیمت آهن آلات تولیدی خود در روز شنبه در برابر افزایش قیمت ها موضع گیری کرده اند و در تلاش بوده اند که با افزایش میزان محصول تولیدی خود از این موقعیت استفاده کنند. روند کنونی در بازار فولاد اگرچه می تواند بسیار مهم باشد ولی هم چنان فضای کلی بازار برای افزایش قیمت آهن آلات مساعد نمی باشد.

این در حالی است که در نهایت امر، بازار فولاد از افزایش قیمت این محصولات حمایت خواهد کرد و تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. این روند نشان دهنده این موضوع است که میزان ظرفیت انبارها در بازار داخلی کشور تقریبا پایین می باشد زیرا با یک جرقه از افزایش قیمت آهن آلات شعله ور گردیده است. این در حالی است که هنوز نمی توان نسبت به روند قیمت این محصولات اظهار نظر قطعی کرد ولی بستر کلی بازار برای افزایش قیمت آهن آلات در حال حاضر مساعد می باشد و به زودی شاهد این روند در بازار خواهیم بود.

پیش بینی روند قیمت آهن آلات ایران

بنابراین در حال حاضر پیش بینی می شود که بازار فولاد کشور تا حد زیادی برای افزایش قیمت آهن آلات آمادگی دارد. با این حال عجله برخی از مبادی برای افزایش قیمت ها سبب شده است که تردیدهایی در بازار پدید آید. این در حالی است که اگر این واحدها عجله ای برای افزایش قیمت محصولات تولیدی خود نداشتند بازار آرامش بیشتری را تجربه می کرد. یکی از امیدواری های بزرگی که در حال حاضر در بازار فولاد وجود دارد افزایش قیمت شمش و پیش بینی ها برای افزایش میزان تقاضا خرید می باشد که شرایط را به سمت افزایش قیمت آهن آلات سوق خواهد داد.

با این حال تاثیر این عوامل زمان زیادی لازم دارد و پذیرفتن افزایش قیمت ها در بازار نیاز به زمان دارد. با این حال افزایش قیمت آهن آلات به صورت پراکنده در بازار فولاد نشاند دهنده آن است که نمی توان نسبت به نشانه های افزایش قیمت بی توجه بود. هم چنین ممکن است که طی روزهای آتی شاهد افزایش قیمت آهن آلات باشیم ولی هنوز زمان آن فرا نرسیده که شاهد جهشی در این بازار باشیم.

امیدواری های موجود در بازار چندان عمیق نبوده ولی در پایان هفته می توان از افزایش زیاد نسبت به روزهای نخستین هفته جاری صحبت کنیم. در روز گذشته در بازار بورس کالا حدودا به میزان 5000 تن آهن اسفنجی عرضه گردیده است که قیمت این محصول به میزان 990 تومان گزارش شده بود. این عرضه نکته مهمی در بازار فولاد به شمار می رود چراکه ممکن است سبب رفع تردیدهای موجود در بازار فولاد گردد. هم چنین عرضه بیشتر از تقاضا این سیگنال را مخابره می کند که میزان موجودی این محصولات در بازار کاهش نخواهد یافت.

تاثیر قیمت آهن آلات ایران از بازار جهانی

روز گذشته فولاد کرمان به میزان 110 تن میلگرد در بازار بورس کالا ارائه کرده است که قیمت این محصول به میزان 2150 تومان اعلام شده بود. هم چنین یکی از شایع ترین سوالاتی که این روزها میان فعالان بازار فولاد رد و بدل می شود؛ شاید موضوع سکوت و رکود و میزان دوام این وضعیت در خصوص قیمت آهن آلات این روزهای بازار فولاد و به خصوص مقاطع طویل باشد؛ به موازات افزایش ظرفیت های تولید در بازارهای داخلی بنا بر سیاست‌های کلی دولت که به این منظور تعریف شده، بحث مدیریت این مازاد تولید هم شکل جدی تری پیدا کرده است و لازم است که موضوع برقراری تعادل و توازن بین صادرات و تامین تقاضای داخلی خیلی دقیق تر از گذشته مورد توجه واقع گردد.

مسئله ای که این روزها در بازارهای جهانی دیده شده و موضوع این مازاد عرضه را بغرنج تر می نمایاند؛ بحث روند کاهشی قیمت آهن آلات جهانی است؛ بطوریکه در یک بازه زمانی خیلی کوتاه شاهد کاهش قیمتهای شمش از 500 دلار به ازای هر تن به حدود 450 دلار به ازای هر تن بودیم. نتیجه اینکه فولادسازان مطرح ما برای رقابت و نفوذ در بازارهای جهانی مجبور به پایین آوردن قیمت آهن آلات خود در بازارهای جهانی شدند و این موضوع در بازار داخلی هم اثرگذار بود و بطوریکه شاهد بودیم با ورود شمش قیمت مناسب قوس در بازار داخلی، بازار شمش القایی شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت.

پیش بینی میزان تقاضا برای خرید آهن آلات

بطوریکه هرگونه پتانسیل موج سازی از آن گرفته شده و به یک وضعیت ثبات همراه با سکوت و آرامش رسید و در نهایت شاهد هستیم که از ابتدای مهر ماه و با ورود شمش قوس به بازار داخلی؛ موجهای ایجاد شده از سمت تولیدکنندگان شمش القایی کوتاه مدت و با نوسانات اندک دیده میشوند و به نوعی قدرت بازارسازی از حوزه شمش القایی سلب شده و در یک وضعیت کمینه سود قرار گرفته اند و این در حالی است که منابع قراضه آهن داخلی به واسطه عدم توجیه واردات این کالا به دلیل عدم تراز قیمتی، همچنان با کمبود و یا بهتر بگوییم توازن عرضه و تقاضا همراه بوده و در نتیجه به این سادگی عقب ‌نشینی نخواهد داشت.

در خصوص تاثیر تقاضا هم که مجالی برای توضیح نمانده و روشن است که تقاضا در بازار داخلی همچنان ضعیف و کم فروغ است مضاف بر اینکه بحث کاهش تقاضای جهانی به موازات استقبال از فصل زمستان هم مزید علت شده است. نتیجه اینکه بنظر میرسد با توجه به شرایط فعلی و برخلاف سنوات گذشته، همه چیز متاثر از بازارهای جهانی است؛ بحث نزدیکی و همگام شدن بازارهای داخلی فولاد ما در پس از برجام، در سال 96 خیلی جدی تر از گذشته دیده میشود بطوریکه بنظر میرسد تاثیرات قیمت آهن آلات جهانی بطور مستقیم بر بازار داخلی اثر گذار بوده است؛ مبحثی که شاید در سنوات گذشته خیلی پررنگ دیده نمیشد.

 
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد