بازار محصولات مفتولی در انتظار رونق...

2 سال پیش1226بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بازار محصولات مفتولی در انتظار رونق...

ارزیابی نوسانات قیمت محصولات مفتولی

موج تازه افزايش قیمت محصولات مفتولی در بازار آهن آلات كه از روزهاي پاياني هفته گذشته آغاز شد اين سؤال را در ذهن ايجاد كرد كه با وجود تعطيلي بازارهاي جهاني بواسطه شروع سال نو ميلادي و البته شروع فصل زمستان كه به طور طبيعي طي سنوات گذشته در آن حجم معاملات كاهش محسوسي مي يافت؛ چگونه اين بار مسيري متفاوت را مي پيمايد؟!

رصد بازار نيز حاكي از افزايش نسبتا محسوس حجم معاملات است.

در اين خصوص كارشناسان نظرات متفاوتي دارند و هر يك از ديدگاهي اين موضوع را نقد و بررسي مي كند:

اهن آلات مرکز آهن

علل افزایش قیمت محصولات فولادی

برخي علت افزايش قیمت محصولات مفتولی را در تغييرات نرخ ارز دانسته و افزايش شديد نرخ دلار در هفته گذشته را عامل افزايش در قیمت محصولات مفتولی مي دانند؛ از اين ديدگاه با افزايش نرخ ارز با تاثير گذاري بر نرخ مواد اوليه و حتي تجهيزات وارداتي باعث افزايش بهاي تمام شده توليدكنندگان شده و با محدود سازي حاشيه سود ، كارخانه ها را وادار به افزايش قیمت محصولات مفتولی مي كنند؛ ضمن اينكه با افزايش نرخ ارزها نرخ انواع محصولات وارداتي رقيب و جايگزيني افزايش يافته و از سمت تقاضا بازار مستعد تحريك و افزايش قیمت محصولات مفتولی مي شود.

اما برخي ديگر از فعالان بازار اين موضوع را به بحث هاي حاشيه اي مربوط به بودجه سال آينده نسبت مي دهند؛ جايي كه صحبت از افزايش تا 50% در قيمت حامل هاي انرژي مطرح شده؛ تجربه سنوات گذشته نشان داده كه هر گونه تكان شديد قيمتي در حاملهاي انرژي، حتي وقتي در حد صحبت مطرح مي شود باعث جو رواني و دومينوي افزايش قيمت ها در بازارهاي مختلف مي گردد طبيعي است كه برخي تجار و واسطه ها با پيش بيني اين موضوع، راهكار را در خريد و انبارش محصول براي فروش آتي خود ديده اند و اين هم مي تواند علتي براي افزايش تقاضا و متعاقب آن قيمت محصولات مفتولی باشد.

اين موضوع را نيز نبايد ناديده گرفت كه همواره در دو ماه پاياني سال شامل افزايش درخواستهاي خريد به اميد جهش قيمتي ابتداي سال بعد هستيم و احتمالا با توجه به نوسانات اخير نرخ ارز و شرايط ديگر ذكر شده ، اين موج تقاضا به يك ماه جلوتر منتقل شده و اثر خود را در بازار نشان داده است.

قیمت سیم مفتولی

پیش بینی بازار طی روزهای آتی

اگر اين تحليل صحيح باشد احتمالا به زودي شامل فروكش كردن هيجان و احتمالا  تخليه بخشي از افزايش قیمت محصولات مفتولی خواهيم بود كه در آن صورت شايد شاهد خواب زمستاني بازار تا نيمه دوم بهمن ماه باشيم.

قیمت تسمه کوره ای انبار اصفهان طی هفته گذشته روند ثابتی داشته است و برای سایزهای مختلف به میزان 2170 تومان گزارش شده است. هم چنین قیمت تسمه کوره ای انبار تهران نیز ثابت اعلام گردیده و برای تمامی سایزها به میزان 2090 تومان گزارش گردیده است. این روند برای تسمه ورقی اصفهان نیز به همین صورت بوده است به طوری که طی هفته گذشته ثابت بوده و به میزان 2930 تومان اعلام گردیده است. هم چنین قیمت تسمه آهنی ، قیمت تسمه ورقی و قیمت تسمه کوره ای طی هفته گذشته روند ثابتی داشته است و با شروع هفته جدید نیز این قیمت ها تغییری نکرده و ثابت بوده است.

با توجه به نزدیک شدن به هفته های پایانی سال و تأثیر برخی المان های مثبت حاکم بر آن، بنظر نمیرسد که این بازار فعلا مستعد کاهش قیمت محصولات مفتولی باشد؛ عامل اصلی جلوگیری از شتاب افزایشی در آخرین تغییر فاز کاهشی به افزایشی؛ حداقل فعالیت ‌های ساخت و ساز به دلیل فصل سرما و از سوی دیگر ریزش قیمت قراضه آهن بود که به نوعی فشار موجود در سمت تولیدکنندگان شمش القایی را تخلیه نمود.

تاثیر بازار قراضه آهن

بطور متوسط عقب‌ نشینی 4 درصدی یا 60 تومانی حوزه قراضه آهن تنها در یک هفته اخیر، نکته بارز تخلیه فشار زنجیره فولاد گروه B کشور؛ علیرغم القای پالسهای مثبت به این بازار بوده است که به نوعی موجب حرکت آرام و جلوگیری از تنش در این بازار گردید. از طرفی بنا بر سیگنالهای دریافتی از برخی از مبادی تخصصی بازار قراضه آهن؛ بنظر می رسد که روند کاهشی قراضه آهن هم مجددا تغییر مسیر داده و بنا بر پیش آگهی های موجود؛ از امروز در برخی مبادی مجددا روند افزایشی را برگزیده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بازارهای جهانی همچنان تحت تاثیر تعطیلات سال نوی میلادی قرار داشته و هنوز بطور کامل به روال عادی فعالیت خود باز نگشته؛ لذا فعلا علی رغم نرخهای مطلوبی که در منطقه گزارش میشود؛ هنوز معاملات قابل توجهی در این بازار دیده نشده و در واقع این بازار فعلا در سکوت نسبی قرار دارد و لذا محرکها و تأثیرات این بازار در خصوص بازار داخلی فعلا ضعیف دیده میشود.

برخی از کارشناسان اما در مجموع و با توجه به متغیرهای موجود و پیش رو، برآیند بازار داخلی را مثبت ارزیابی می نمایند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد