بررسی بحران پیش روی بازار آهن آلات

2 سال پیش1009بازدید0دیدگاه2امتیاز (1 رای)
بررسی بحران پیش روی بازار آهن آلات

نوسانات قیمت میلگرد و دخالت دولت در قیمت گذاری ها

طبق گزارشات رسیده، قیمت روز میلگرد در بازار این چنین شنیده شد: اکثر کارخانجات قیمت میلگرد امروز  خود را افزایش دادند و نرخ اکثر محصولات فولادی بدون تغییر اعلام شد. در بخش محصولات ذوبی میلگرد و تیرآهن سبک افزایش و تیر آهن سنگین ثابت ماند. همچنین اکثر کارخانه ‌ها قیمت میلگرد امروز خود را 10 الی 20 تومان افزایش دادند.

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان نیز در کارخانه و بنگاه ،نسبت به روز گذشته 5 الی 20 تومان افزایش یافت. علاوه بر این، در ارتباط با این اوضاع، نرخ پیشنهادی اکثر تولید کنندگان شمش فولادی نیز در مقایسه با روز گذشته 30 تومان افزایش یافت. در خصوص اوضاع قیمت میلگرد و مواد اولیه و دیگر محصولات فولادی باید بگوییم که طبق نظر یکی از دست اندرکاران، یکی از دلایل ورود دولت به بحث قیمت‌ گذاری این است که قبلا رقابتی بین عرضه‌ کنندگان سنگ‌آهن نبود.

در حال حاضر نیز تنها تولید کننده گندله گل‌ گهر و چادرملو است و جلسات مشترک وزارتخانه‌محور و انجمن‌محور نیز چندی پیش برگزار شده است تا نتیجتا در این زمینه تفاهم شود اما به طور کلی باید این موضوع را پذیرفت که در حال حاضر اوضاع صنعت فولاد مساعد نیست و این که قیمت نهایی فولاد را بازار معین کند، ممکن نیست. از سوی دیگر وی معتقد است که پایین ‌دستی ‌ها باید خودشان تعیین‌ کننده مواد اولیه باشند و کاری به سود و ضرر دیگران نداشته باشند.

عدم امکان تعیین نهایی قیمت محصولات فولادی

باید این را پذیرفت که همه در بحرانند. البته این بحران موقتی است و ممکن است یک سال یا بیش تر باشد. اما در بحران نباید شرایطی که سال قبل حاکم بوده برقرار باشد. علاوه بر این، فاکتور های تولید هم باید با قیمت نهایی بازار تنظیم شود اما چون تنظیم نشد وزارتخانه ناچار شد از طریق موسسه ‌ای، سرمایه ‌گذاری و هزینه تولید در زنجیره فولاد را مشاهده و حساب کند و در نهایت به ضریبی برسد که مثلا قیمت گندله باید ۲۰ درصد قیمت شمش باشد، اگر نه خود ما نیز اعتقادی به مداخله دولت نداریم.

قیمت میلگرد اصفهان

در حال حاضر ما در مورد مس این مشکل را نداریم چون خصوصی‌سازی، معدن و کارخانه را به صورت یک جا روی تابلو برد. البته باید این نکته را متذکر شویم که وقتی صحبت از سنگ ‌آهن در بازار داخلی کشور می‌کنیم شامل دو بخش است. ما در حال حاضر سه واحد فولاد سازی در کشور داریم که با سنگ‌ آهن کار می‌کنند؛ ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و می دانیم که سنگ‌آهن مورد نیاز این سه واحد را چهار معدن گل‌گهر، چادرملو، مرکزی (بافق) و سنگان تامین می‌کنند. ده‌ها معدن ریز و درشت دیگر بخش خصوصی نیز صادر می‌کنند که البته به دلیل افت قیمت ها در بازار جهانی این معادن با مشکل مواجه شده‌اند.

بحران بازار سنگ آهن

پس بنابراین وقتی گفته می‌شود معدن ‌های سنگ ‌آهن دچار بحران شدند، منظور معدن‌ هایی است که دانه ‌بندی و صادر می‌کرده ‌اند و حالا کلا فعالیت در آن معدن‌ ها خوابیده‌ است. علاوه بر این، مجموعه انجمن فولاد سازان به هیچ وجه هیچ‌ کدام روی معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی حرفی برای زدن ندارند، و تا کنون هم کسی صحبتی در این رابطه نکرده است که به ‌عنوان مثال بگوید چرا فلان معدن صادرات دارد و دیگری ندارد.

با توجه به مدل‌های جهانی باید یکپارچگی را در مجموعه های شکل گرفته مشاهده کنیم. به‌طور خاص در روسیه یا در اوکراین هیچ مجموعه‌ فولادی بدون اینکه مواد اولیه‌ آن متعلق به خودش باشد شکل نگرفته است. به‌ عنوان مثال هلدینگ متال اینوست در کشور روسیه، از ابتدا، از اکتشاف تا گندله‌سازی، آهن اسفنجی، اچ بی آی، بریکت و فولادسازی را دارا بوده است. اما در کشور ما یکپارچگی رعایت نشده است که دلیل برخی از مباحث و مشکلات موجود نیز همین موضوع است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد