بررسی ضعف های موجود در تولید آهن آلات در ایران

2 سال پیش3388بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بررسی ضعف های موجود در تولید آهن آلات در ایران

تاثیر تولید آهن آلات بر انرژی برق و گاز

تولید آهن آلات یک صنعت با مصرف انرژی بالا است و به همین علت نبود منابع انرژی اثرات فراوانی روی تولید آهن آلات دارد.  از منابع انرژی مورد نیاز برای تولید آهن آلات، انرژی الکتریسیته و گاز طبیعی است که هر ساله قسمت زیادی از تامین انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد ولی پیشرفت تولید آهن آلات در ایران بدون نیاز به این ذخایر ممکن نیست. براساس گزارش‌های موجود  کافی نبودن  گاز یا انرژی برق  مورد نیاز برای بخش های تولید کننده آهن اهمیت فراوانی در کاهش حجم تولید آهن آلات دارد و این امر در ایران اهمیت زیادی دارد. زیرا سرمایه گذاری لازم در قسمت های زیرساختی صنعت برق و تولید گاز در کشور انجام نشده است. به گزارش صنف آهن و فولاد، ۳۲ درصد از کل انرژی الکتریسیته تولید شده در ایران در بخش صنعتی استفاده می‌شود و ۳۱ درصد از این  انرژی مصرفی در بخش صنعت، به قسمت تولید آهن آلات وارد می شود. در اصل صنعت فولاد به تنهایی نزدیک یک سوم از کل انرژی برق مربوط به قسمت صنعت ایران را مصرف می کند.

تولید آهن آلات تا سال ۲۰۲۵ ، در ایران سالانه ۹۴۰۰ مگاوات  انرژی الکتریسیته درهر سال  نیاز خواهند داشت که در قیاس با مصرف حال این صنعت سه برابر می‌شود. برای پاسخ به این نیاز باید حجم  تولید برق در ایران سالانه ۵ درصد افزایش یابد. این در صورتی است که طی ده سال گذشته به دلیل کمبود سرمایه گذاری در صنعت برق و عدم توجه به اهمیت این صنعت در پیشرفت دیگر صنایع کشور، حجم تولید تنها ۱.۵ درصد در هر سال افزایش یافته است و در صورتیکه این مشکل اصلاح نشود، امکان اصلاح تولید آهن آلات ایران وافزایش حجم تولید هم در این کشور وجود نخواهد داشت.

کمی گاز طبیعی هم یکی دیگر ازعوامل نگرانی فعالان در تولید آهن آلات است. البته ایران دارای منابع گازطبیعی زیادی است ولی ذخایر گاز طبیعی  تا زمانیکه سرمایه برای یشرفت و استخراج نداشته باشد، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت‌های تولید آهن آلات سالانه ۸.۸۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می کنند که معادل ۳.۴ درصد کل مصرف گاز طبیعی در ایران  است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ ، حجم مصرف گاز طبیعی در صنعت فولاد ایران به ۱۸.۳۲ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

قیمت روز میلگرد اصفهان

عوامل تاثیر گذار در رشد تولید آهن آلات

از سوی دیگر در این سال ها سرمایه گذاری ایران در صنعت پتروشیمی رشد زیادی داشته است. استفاده از گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها رشد زیادی داشته است. در این شرایط  تامین گاز مورد نیاز قسمت های تولید آهن آلات بدون سرمایه گذاری در افزایش حجم تولید گاز، کار بسیار سختی خواهد بود زیرا این کشور به دلیل پایه ضعیف صنعت، توان تولید بالایی ندارد و نمی تواند حجم تولیدات آهن را با سرعت زیاد افزایش دهد.

در نتیجه یکی از مسائل مهم تولید آهن آلات کمبود منابع انرژی مخصوصا انرژی برق و گاز طبیعی است که این معذل به دلیل کمبود سرمایه گذاری در زیربناهای صنعت برق و عدم توجه به این مساله در این سالها ایجاد شده است. صنعت آهن آلات ایران در شرایطی جای رشد دارد که زیرساخت کافی برای تامین انرژی مورد نیاز این صنعت در سال‌های آینده فراهم شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد