بررسی نوسانات اخیر قیمت سیم مفتولی در بازار

6 سال پیش1711بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
بررسی نوسانات اخیر قیمت سیم مفتولی در بازار

نوسانات اخیر قیمت سیم مفتولی در بازار، به نفع مشتریان است یا خریداران؟

طبق گزارشات ارائه شده پس از رصد بازار محصولات فولادی در تاریخ شنبه ١۴ بهمن ٩۶، کارشناسان متوجه شدند که قیمت سیم مفتولی طی روز های گذشته نوسانات بسیاری به همراه داشته است اما در عوض قیمت سیم گالوانیزه نسبت به سه روز گذشته ثابت اعلام شد.

فراز و نشیب هایی که تا کنون در مورد قیمت سیم مفتولی رخ داده است، می تواند متاثر از موارد زیادی بوده باشد، علی الخصوص که در ساعات آخر امروز مجددا کمی افزایش قیمت سیم مفتولی به طور زیر پوستی نسبت به صبح شنیده شد.

علاوه بر این، بنا بر گزارش های رسیده، امروز روند افزایش قیمت قراضه آهن حداقل در هفت مرکز خرید اعلام شد که این امر می تواند از دلایل رشد قیمت سیم مفتولی باشد. بنابراین طبق این گزارشات، شاخص نرخ قراضه آهن امروز در حدود 10 تومان افزایش یافت و به تبع آن، قیمت سیم مفتولی سیاه با ضخامت ١.۵ و ٢.۵ معادل ٢٩۵٠ تومان اعلام شد که نسبت به دیروز در حدود ۶٠ تومان افزایش پیدا کرد.

سیم مفتول زیگزاگ با ضخامت ۵ میلی متر نیز در حدود ٢٧۴٠ تومان شنیده شد. علاوه بر این، سیم مفتول حرارتی هم با ضخامت ۵ با قیمتی معادل ٢٧۵٠ تومان به بازار عرضه شد. گفته می شود که قیمت سیم مفتولی در تاریخ سوم بهمن ماه سال جاری در حدود ١٠٠ تومان افزایش پیدا کرد و از آن تاریخ به بعد بازار این محصول مدام در حال نوسان می باشد. این در حالی است که پیش از این تاریخ، قیمت سیم مفتول طی مدت یک ماه ثابت اعلام می شد.

روند صعودی قیمت ها در بهمن ماه

این ها همه بیانگر این مطلب هستند که شروع افزایش قیمت ها در اوایل بهمن ماه به افزایش نرخ ارز در همان دوره برمی گردد. با رصد دقیق تر بازار در می یابیم که در آن دوره، ثابت ماندن قیمت سیم مفتولی پس از یک ماه ثبات نسبی در بازار، توسط اکثر تولید کنندگان با افزایش ناگهانی اعلام شد. کارشناسان می گویند، به نظر می رسد که عمده ترین دلیل افت و خیز قیمت سیم مفتولی در روز های اخیر, افزایش قابل توجه قیمت قراضه و همچنین رشد مجدد نرخ ارز طی دو روز گذشته باشد.

قیمت سیم مفتولی

علاوه بر این، هر چه که به روز های پایانی سال نزدیک تر می شویم، احتمالا تقاضا برای خرید سیم مفتول کارخانه های داخلی هم زیاد تر خواهد شد و تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه هم بر میزان مبادلات و البته بالا رفتن قیمت ها هم غیر قابل اجتناب خواهد بود! همچنین یکی از مسؤلین و دست اندر کاران این حوزه که از اعضای انجمن تولید کنندگان سیم مفتولی کشورمان می باشد، طی گزارشی به یکی از خبرگزاری ها گفت: در حال حاضر هزینه های مالی، یکی از عوامل زیان دهی کارخانه های تولید کننده این محصول است و شاید بتوان گفت به علت همین ضرر و زیان هاست که کارخانه ها میل به افزایش قیمت ها به صورت تدریجی دارند.

کاهش میزان تقاضا خرید

اما گاهی هم افزایش قیمت جلوی این زیان ها را نمی گیرد بلکه میزان آن را افزایش می دهد چرا که با افزایش بی رویه قیمت سیم مفتولی، خریداران از عهده پرداخت مبالغ برنمی آیند و به همین دلیل دست از خرید می کشند تا تقاضای ضعیف خود به خود قیمت ها را کاهش دهد. اما اگر قیمت گزاری ها برنامه ریزی شده باشد، در این میان نه خریداران متضرر خواهند شد و نه تولید کنندگان داخلی.

البته نا گفته نماند که با اعتراض مشتریان به مسئله قیمت گذاری طی سال جاری، سیاست گذاری هایی در این باره در حال انجام است و قرار شده است که با کاهش نرخ مواد اولیه به میزان کمی هم که شده، به این اوضاع سر و سامانی داده شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید