بررسی نمودار قیمت ناودانی هفته جاری

2 سال پیش1661بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بررسی نمودار قیمت ناودانی هفته جاری

قیمت ناودانی در بازار داخلی

در تاریخ چهارشنبه ٢٧ دی ماه ٩۶ قیمت ناودانی کارخانه اسپیرال با سایز ۵ سانتی متر و وزن ٢٢ در حدود ٢٢۵٠ تومان اعلام شد. همین محصول با وزن ٢۴ نیز به مبلغ ٢۴٩٠ تومان به بازار عرضه می شود که نسبت به یکی دو روز گذشته ثابت باقی مانده است.

قیمت ناودانی سایز ١٢ کارخانه ی تبریز با وزن ۶٠ معادل ٢٣٠٠ تومان اعلام شد. سایز ١۶ و وزن ١٢ این محصول نیز به مبلغی معادل ٢٣٣٠ تومان به بازار عرضه شد. علاوه بر این، ناودانی ٨ با وزن ٨۵ نیز با قیمتی در حدود ٢٣٠٠ تومان خرید و فروش می شود.

ناودانی تولید شده در کارخانه ی مشهد با سایز ۶ سانتی متر و وزن ٣٠ به مبلغ ٢٢۶٠ تومان به بازار عرضه شد در حالی که ناودانی ٨ با وزن ٣٣ با تفاوت قیمت ٢٠ تومان در حدود ٢٢۴٠ تومان اعلام گردید.

قیمت ناودانی کارخانه ی تهران به ترتیب با سایز های ٨ و ۶ و وزن ٣٧ و ١۴.۵، به مبلغ ٢٢٨٠ تومان خرید و فروش شد که نسبت به روز گذشته ٣٠ تومان افزایش داشت.

در بازار اصفهان نیز قیمت ناودانی ۶ با وزن ٢۴ تا ٣٠، در حدود ٢۴٣٠ تومان اعلام شد. سایز ١٠ این محصول نیز به وزن ۴٠ تا ۴٧ با قیمت ٢٧۴٠ تومان خرید و فروش می شود. علاوه بر این، امروز قیمت ناودانی این کارخانه با سایز ١۴ و وزن ۶٧ تا ٧٣ در حدود ٢٣٧٠ تومان اعلام شد که نسبت به ده روز گذشته ثابت باقی مانده است.

قیمت بالای مواد اولیه و کاهش تولید نبشی و ناودانی در بازار داخلی

یکی از مسؤلین می گوید: نبود تعادل در قیمت مواد اولیه طی چهار سال گذشته منجر به کاهش تولید نبشی و ناودانی برخی از کارخانه ها خصوصا کارخانه های کوچک تر شده است زیرا آن ها گاها از پس هزینه های خرید مواد اولیه، پرداخت دستمزد ها و... به دلیل روند ثابت بازار، بر نمی آیند.

خرید نبشی و ناودانی

به گزارش یکی از خبرگزاری ها: از سال 93 تا کنون قیمت مواد اولیه برای تولید نبشی  و ناودانی مورد نیاز مشتریان به حدی افزایش پیدا کرد که صادرات ما از بین رفت و صنایع داخلی نیز رقابت شان را از دست دادند. در سال های 93 و 94 قیمت مواد اولیه داخلی در مقایسه با بازار جهانی 30 تا 50 درصد بالا تر بوده است. علاوه بر این، انحصار در فولاد مبارکه موجب بالا رفتن فروش محصولات این کارخانه شده و به همین دلیل تولیدات صنایع مرتبط، غیر اقتصادی شده است.

نوسانات بازار بورس

در سال 95 نیز بورس کالا اجازه کاهش قیمت مواد اولیه برای تولید نبشی و ناودانی را نمی دهد، زیرا در آنجا قیمت ها تنها روند افزایشی دارد و قابل کاهش نیست.

برخی از کارخانه های تولید کننده ی نبشی و ناودانی که از مواد اولیه استفاده می‌کنند به علت مشکلات پیش آمده در مورد قیمت این مواد، تولیدات خود را کاهش داده اند و مابقی هم با 35 تا 40 درصد کار می کنند. در سال 94 سه میلیون و 300 هزار تن، در سال 95 چهار میلیون و 800 هزار تن و در شش ماهه اول سال 96 در حدود 2 میلیون و 800 هزار تن مواد اولیه در داخل کشور خرید و فروش شده است.

علاوه بر این، از سال 95 به خاطر بحران در بازار جهانی برای واردات مواد اولیه تعرفه وضع شد اما قبل از آن این چنین نبود. با این وضعیت واردات مواد اولیه برای تولید نبشی و ناودانی به صرفه نیز و استفاده از مواد داخلی صرفه ی اقتصادی بالا تری برای تولید کنندگان دارد. در حال حاضر تنها 55 درصد از ظرفیت مواد اولیه ی کشور بالفعل است و 45 درصد دیگر همچنان خالی است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد