افزایش بهای برق موتور پیشران قیمت آهن آلات

6 سال پیش1502بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
افزایش بهای برق موتور پیشران قیمت آهن آلات

تاثیر افزایش بهای برق بر قیمت آهن آلات

اخیرا تغییراتی در قیمت برق رخ داده که پیش بینی می شود سبب افزایش قیمت آهن آلات گردد. طبق اخبار واصله، پس از کش و قوس های فراوان، سازمان برنامه و بودجه موافقت نموده تا بهای برق را از ۶۷ تومان فعلی به بیش از ۹۰ تومان برساند. قیمت تمام شده برق در حال حاضر بدون محاسبه سوخت ۱۰۰ تومان می باشد، در حالیکه این حامل انرژی با یارانه تخصیص یافته ۶۷ تومان در اختیار صنعت و خانوارها قرار می گیرد.

با اينكه اين امر مي تواند فشار بيشتري را به واحدهاي توليد آهن آلات برای تعیین قیمت آهن آلات و خانوارها وارد سازد، اما اكثر تحليلگران بر اين عقيده اند كه اين گام بايستي نهايتا برداشته شده و بهاي حامل هاي انرژي بايستي به سطوح جهاني نزديك شود. این امر سبب نزدیک شدن قیمت به قیمت آهن آلات جهانی شود.

این امر ممکن است باعث شود تا تولید کنندگان آهن آلات اعم از شمش و محصول نهایی خصوصا تولیدکنندگان قوس و القایی و همچنین آن دسته که نیروگاه اختصاصی ندارند با افزایش قیمت آهن آلات تولیدی خود روبرو شوند. با در نظر گرفتن سطوح فعلی قراضه، هر گونه تغییر در قیمت آهن آلات تمام شده می تواند به کاهش مارجین تولیدکنندگان آهن آلات منجر شده و باعث شود تا آنها لیست های قیمتی خود را مجددا افزایش دهند.

تاثیر بهای برق بر قیمت آهن آلات ذوب آهن اصفهان

به نظر مي رسد در ميان تولیدکنندگان آهن آلات كشور، به لحاظ روش توليد، ذوب آهن اصفهان بهترین شرایط را پس از اعمال افزایش بهای برق داشته باشد، چرا که هم نیروگاه اختصاصی داشته و هم فرآیند تولید چدن خام در این شرکت مانند دیگر تولیدکنندگان آهن آلات برق زیادی را مصرف نمی کند. اين امر مسلما هزينه هاي توليد نوردكاران كشور را هم چه در بحث خوراك و چه در بحث هزينه نورد تا حدود زيادي افزايش خواهد داد.

هنوز بدنه وزارت نیرو درباره این خبر واکنشی نشان نداده و از نرخ احتمالی اعلامی صحبتی به میان نیاورده است، قدر مسلم اما حركت به سوي همسان سازي نرخ حامل هاي انرژي با جهان اجتناب ناپذير بوده و شاهد افزايش بهاي برق در گام اول خواهيم بود.

قیمت آهن آلات

كاهش توليد آهن آلات خام چين

ميزان توليد آهن آلات خام چين در ماه نوامبر با سقوط ٩٪‏ درصدي همراه شد. به دنبال وضع و اعلام قوانين جديد دولت چين براي توليد كنندگان داخلي آن كشور جهت كاهش آلودگي هوا در فصل سرد سال ، توليدكنندگان چين اصلاح ظرفيت توليد خود را آغاز نموده اند،

اين كاهش ظرفيت كه از اواسط ماه نوامبر شروع شده تا ١٨ مارس ٢٠١٨( اوايل فروردين٩٧) ادامه خواهد داشت.

ميزان توليد فولاد خام چين

  • در ماه نوامبر  ٢٠١٧: به ميزان ٦٦/١٥ ميليون  تن
  • در ماه اكتبر ٢٠١٧:به ميزان ٧٢/٣٦  ميليون تن
  • و در ماه نوامبر ٢٠١٦: به ميزان ٦٨/٢٣ ميليون تن

ثبت گرديد،

تغییرات ماه های مختلف

كاهش ٩٪‏ درصدي ماه نوامبر را نسبت به ماه قبل و كاهش ٣ ٪‏ درصدي نسبت به نوامبر سال گذشته را نشان ميدهد.

ميزان كل توليد فولاد خام چين  در دوره زماني ١١ ماهه اول سال  (Jan-Nov, 2017)،

به ميزان ٧٧٥/٣٤ ميليون تن ثبت گرديده كه در مقايسه با ميزان ٧٤١/٥٤ ميليون تني  ثبت شده در مدت مشابه آن در سال ٢٠١٦ افزايش ٥٪‏ درصدي يافته است.

ميزان كاهش توليد فولاد چين ، افزايش قيمت محصولات فولادي تخت را به دنبال داشت. به طوريكه قيمت محصولات تخت در ماه نوامبر افزايش ٢٢٪‏درصدي نسبت به سال گذشته و همچنين افزايش ١٪‏ درصدي قيمت نسبت به ماه قبل را داشت.

چين تعرفه بر روي صادرات محصولات آهن آلات را تعديل و يا حذف خواهد نمود

دولت چين تصميم بر حذف  و يا تعديل تعرفه هاي صادراتي براي بسياري از محصولات آهن آلات از جمله محصولات نهايي فولادي و بيلت را دارد . روز جمعه ، ١٥ دسامبر ، وزير اقتصادي مالي چين خبر از تغيير تعرفه هاي صادراتي بسياري از محصولات را داد كه از اول ژانويه ٢٠١٨ اجرايي خواهد شد.

در بخش صنعت آهن آلات ، تعرفه بر روي بسياري از محصولات نهايي آهن آلات حذف خواهد شد در حاليكه تعرفه صادرات بيلت از ١٥ درصد به ده درصد كاهش خواهد يافت . در اوخر سال گذشته تعرفه ي صادراتي بيلت از ٢٠ درصد به ١٥ درصد كاهش يافته بود كه تاثيري بر فعاليتهاي تجاري نداشت. تعرفه ي صادرات براي تمام محصولات فولاد ضد زنگ از ١٠ درصد به ٥ درصد كاهش خواهد يافت .

تعرفه فقط شامل محصولات غير الياژي خواهد بود  و كاهش تعرفه نيز براي اين نوع محصولات وجود ندارد . بنابراين پس از حذف تعرفه ها ، تامين كنندگان  آهن آلات در چين با توجه به روند افزايشي قيمت آهن آلات هاي بعيد است به صادرات محصولات فولادي غير الياژي خود ادامه دهند.

گزارش تغییرات نرخ حوزه شمش القایی و قراضه آهن

متوسط نرخ امروز شمش حوزه القایی بنا بر گزارش نرخ باکس طی روز گذشته حدود 1916 تومان به ازای هر کیلو ( توام با 9 درصد مالیات ارزش افزوده) برآورد گردید که نسبت به روز گذشته بطور میانگین حدود 30 تومان افزایش قیمت دیده می شود.

همچنین امروز بنا بر گزارش همین منبع، تغییرات محسوسی در حوزه قراضه آهن؛ به جز افزایش اندک در یکی دو حوزه؛ دیده نشد، که با این حساب میانگین نرخ امروز این حوزه تقریبا ثابت رصد شد.

نوسانات افزایشی حوزه نورد و به خصوص میلگرد آجدار اما روز گذشته در برخی از مبادی پایین جدول قابل توجه بود، بطوریکه تعداد معدودی از مبادی فروش میلگرد تا سقف 50 تومان به ازای هر کیلو بصورت پلکانی تغییرات قیمتی را اعلام کردند. با توجه به ادامه روند صعودی و عدم پایداری قیمت ها، بنظر میرسد که حداقل افزایش قیمت میانگین 15 تومانی در این حوزه حادث شده باشد که البته برآورد دقیق تر میانگین نرخ این حوزه به روز شنبه موکول گردید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد