فعالیت کارخانجات تولید آهن آلات در بازار بورس روز گذشته

2 ماه پیش1337بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
فعالیت کارخانجات تولید آهن آلات در بازار بورس روز گذشته

پیش بینی روند بازار آهن آلات

طی هفته های گذشته و پس از افزایش قیمت آهن آلات در بازار بورس و برای برخی از بخش ها، میزان عرضه برای محصولاتی هم چون آهن اسفنجی و آهن قراضه محدود گشته که این امر منجر به رشد قیمت شمش در بازار داخلی شد. هم چنین هم زمان شدن این عوامل و نشانه ها در بازار آهن آلات داخلی با افزایش قیمت آهن آلات در بازار جهانی منجر به افزایش قیمت این محصولات طی هفته های گذشته شده است.

به گفته برخی منابع خبری، در هفته ابتدایی ماه جاری و با افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی که در برخی بخش ها بسیار محسوس بوده است در بازار بورس شاهد افزایش قیمت محصولات تولیدی کارخانجاتی هم چون ذوب آهن و فولاد خوزستان بوده ایم که این امر سبب افزایش سرعت رشد قیمت آهن آلات طی روزهای گذشته شده بود. شرکت فولاد خوزستان چند وقتی بود که در بازار بورس حضور موثری نداشته است.

هفته گذشته این شرکت تختال و شمش در بازار بورس ارئه کرده و در معاملات بازار بورس حضور داشته است. عرضه این شرکت با افزایش قیمت مواجه گردیدند. این کارخانه به میزان 20000 تن تختال در بازار بورس عرضه کرده که قیمت این عرضه به میزان 19500 ریال گزارش گردیده است. در پایان با گزارش تقاضا برای خرید این محصولات به میزان 45000 تن قیمت شمش و تختال ارائه شده به میزان 250 ریال در بازار بورس افزایش یافته و به میزان 19750 ریال رسید.

قیمت های پیشنهادی کارخانجات در بازار بورس

هم چنین شمش ارائه شده از سوی کارخانه فولاد خوزستان به میزان 19800 ریال بوده است که میزان عرضه این محصول به میزان 10000 تن بوده است. در تاریخ 20 ماه آذر، شمش کارخانه فولاد خوزستان به قیمت 18350 ریال ارائه گردیده است که در حال حاضر به میزان 8 درصد افزایش یافته است. بنابر افزایش قیمت شمش در بازار بورس، هفته گذشته قیمت شمش در بخش خصوصی نیز افزایش یافته و پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت این محصول طی هفته آینده نیز افزایش یابد.

رشد قیمت آهن آلات در بازار بورس قط در این موارد نبوده بلکه محصولاتی هم چون میلگرد در سایز 10 تولید کارخانه فولاد کرمان، میلگرد روهینا جنوب، تیرآهن ذوب آهن و میلگرد ذوبی به علت افزایش میزان تقاضا با افزایش قیمت مواجه بوده است. به گفته منابع خبری بازار از ماه های گذشته انتظار رشد قیمت برخی محصولات کارخانجات را داشته است و انتظار نمی رود که زمان زیادی برای این روند نیاز باشد.

قیمت آهن آلات

افت میزان تقاضا در بازار

میزان تقاضا هنوز در بازار داخلی چندان بهبود نیافته است و کارخانجات ناچارند میزان فعالیت خود را در بازارهای صادراتی افزایش دهند. نکته مهمی که در بازار صادراتی ایران طی روزهای اخیر به چشم می خورد صادرات 5 هزار تن میلگرد به کشور عراق از سوی یکی از کارخانجات ایرانی می باشد. قیمت تمام شده این معامله برای عراق به میزان 500 دلار به ازای هر تن گزارش شده است.

هم چنین شرکت فولاد روهینا نیز 5 هزار تن میلگرد برای صادرات در بازار بورس ارائه کرده است و این شرکت محموله ای به ظرفیت 5 هزار تن را به قیمت 500 دلار به ازای هر تن صادر کرد. بنابراین به نظر می رسد که این معامله بتواند سبب رونق بازار صادراتی فولاد گردد و خصوصا صادرات به کشور عراق گردد. در حال حاضر میزان فعالیت ساخت و ساز در کشور عراق افزایش یافته است.

هم چنین باید در نظر داشت که کشور چین قصد دارد کارخانه هایی را در کشور عراق احداث نماید و این امر سبب ایجاد مشکلاتی برای صادرات آهن آلات به کشور عراق خواهد شد. دلیل این امر این است که کشور عراق پس از احداث کارخانجات قصد دارد میزان واردات به کشور خود را از طریق تعیین تعرفه های سنگین برای محصولات وارداتی خود کاهش داده و میزان صادرات به این کشور کاهش خواهد یافت.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد