برخورد تولیدکنندگان آهن آلات در مواجه با نوسانات ارز

6 سال پیش1147بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
برخورد تولیدکنندگان آهن آلات در مواجه با نوسانات ارز

تاثیر نوسانات ارز بر بازار آهن آلات

نوسان بهای ارز و نبود یک بهای واحد برای دلار سبب مشکلاتی برای تولیدکنندگان آهن آلات شده است. البته از چند ماه قبل نیز با روند افزایشی قیمت دلار مواجه بودیم که سبب با احتیاط خرید کردن تولیدکنندگان این زمینه شده است.

به گفته منابع خبری تولیدکنندگانی که محتاط مواد اولیه را خریداری می‌کنند و جرأت گرفتن تسهیلات بلند مدت ارز را به خود نمی‌دهند. بازار آهن آلات و همچنین تولیدکنندگانی که در این چرخه مشغول به کار هستند تحت تاثیر این بازار واکنش‌ های مختلف از خود نشان می‌دهند.

صرف نظرکردن از تسهیلات ارزی

با توجه به بالا رفتن بهای ارز در چند ماه گذشته و پیش بینی افزایشی آن، تولیدکنندگان صنایع آهن آلات به‌ ویژه در صنایع پایین‌ دست ترجیح می‌دهند از دریافت تسهیلات ارزی گذر کنند. در این‌ باره بابک نظری، مدیر بهره‌برداری و عضو هیات‌ مدیره آهن آلات اصفهان بیان کرد: موضوع نوسان قیمت ارز موجب شده که گرفتن وام های ارزی با خطر پذیری بالایی همراه باشد.

با توجه به تلاطم بهای ارز هیچ تولیدکننده‌ای جرات گرفتن وام ارزی بلند مدت را ندارد چراکه ممکن است در چند ماه آینده با افزایش زیاد رشد قیمت ارز روبه‌رو شود که قادر به بازپرداخت این وام نباشد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این موضوع واحدهای تولیدی در صورتی خواهان تسهیلات ریالی هستند که خیلی سریع توانا باشند این وام را وارد ارائه تولید کنند، بنابراین برای خرید موادی که قرار است در انبار نگهداری شوند، این تسهیلات مقرون به‌صرفه نیست،

برای نمونه اگر قرار باشد ماده‌ای را خریداری کرده و تا 7 ماه در انبار نگه دارید مقرون به‌ صرفه خواهد بود که خیلی سریع بتوان آن را به کالا تبدیل و وارد بازار کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه چند نرخی بودن ارز سبب تلاطم در این بازار شده است، گفت: در زمینه چند نرخی بودن ارز نیز باید عنوان کرد که ثبات مهم‌تر از چند نرخی بودن است.

ضرورت برنامه ریزی

اگر اطلاع داشته باشیم که هم‌اکنون قیمت ارز با 7 ماه دیگر تفاوت چندانی ندارد بهتر قادر به برنامه‌ریزی برای تولید خواهیم بود، حتی اگر در ۲ نرخی بودن، یک قیمت ارزان‌تر باشد و تولیدکننده‌ای از آن بهره‌مند باشد اما در کل با تک قیمتی بودن ارز بهتر می‌توان برنامه‌ریزی کرد. نظری در ادامه تاکید کرد: البته ثبات قیمت ارز این روزها مسئله مهمی به‌شمار می‌رود. قیمت ارز را دستوری پایین نگه داشته‌اند،

اما تا پایان سال این بها تمایل به افزایش دارد که سبب نامشخص بودن نرخ ارز برای تولیدکنندگان شده و آنها را با مشکل و ابهام روبه‌رو کرده چرا که تولیدکنندگان با توجه به مشخص نبودن قیمت ارز با احتیاط مواد اولیه را خریده و با احتیاط تسهیلات می‌گیرند. البته از آنجایی که ارز در حال گران شدن است، سعی می‌کنند مواد اولیه را دپو کنند که البته این ذخیره کردن با هزینه 16 تا 19 درصد بهره بانکی تمام می‌شود چون زمانی که مواد یا محصولاتی را دپو می‌کنید یعنی اضافه  بر مصرف‌تان خرید می‌کنید و ۲۰درصد روی قیمت مواد اولیه تاثیرگذار و در نهایت روی قیمت تمام شده اثر خواهد بود.

احتمال بالا رفتن قیمت ارز

وی با احتمال بالارفتن قیمت ارز در ماه‌های پیش‌رو عنوان کرد: احتمال افزایش قیمت ارز، ترسی بین تولیدکنندگان آهن آلات ایجاد کرده است. البته گردش مواد در فرآیند تولید شرکت‌های آهن آلات کوتاه‌مدت است. به عبارت دیگر از زمانی که مواد می‌خرند و تا زمانی که تولید می‌کنند چندان طول نخواهد کشید بنابراین همواره با ذخیره ثابتی روبه‌رو هستند.

اما شرکت‌هایی که قطعه تولید می‌کنند مجبور هستند مواد اولیه‌شان را در انبار 7 ماه نگهداری کنند بنابراین زمانی که با دورنمای گران شدن قیمت ارز روبه‌رو هستند سعی می‌کنند مواد اولیه را به مدت یک تا ۲ سال دپو کنند. البته باید در نظر گرفت که این دپو کردن با بهره‌های بانکی انجام می‌شود که در نهایت سبب افزایش قیمت تمام‌شده خواهد شد.

قیمت آهن آلات

اثرات گوناگون قیمت ارز

برخی کارشناسان براین اعتقادن که واحدهای تولیدی، افزایش قیمت ارز را بیشتر به سود خود می‌دانند. در این‌باره فرهاد منفرد، مدیرعامل یک شرکت نورد عنوان کرد: روند گران شدن ارز می‌تواند تاثیرات متفاوتی نشان دهد، از این‌ رو تعدادی واحدها این روند را بیشتر به سود خود می‌ببینند، چراکه با این افق افزایش قیمت ارز می‌توانند محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

منفرد در پاسخ به این پرسش که آیا با چشم‌انداز احتمال گران شدن قیمت ارز، واحدها اقدام به دپو کردن تولیدات خود می‌کنند، گفت: به نظر نمی‌رسد که واحدهای تولیدی به‌ ویژه شرکت‌های خصوصی آنقدر قدرت مالی زیادی داشته باشند که قادر به انبار و ذخیره‌سازی محصول خود باشند و بتوانند تولید خود را در ماه‌های آینده با قیمت بالاتری بفروشند.

به این علت که این شرکت ها از نظرمیزان مالی دچار مشکلات بسیاری هستند و قادر به چنین کاری نخواهند بود چراکه گردش لحظه‌ای برای این واحدها بسیار مهم است. شاید بتوان محصولی را تولید کرد و به امید گران شدن آن در چند ماه آینده، آن را وارد بازار کرد اما با توجه به شرایط مالی و قدرت آنها به نظر نمی‌رسد دست به چنین کاری بزنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و اثرگذاری آن بر مواد اولیه عنوان کرد: البته در زمینه گران شدن قیمت ارز باید این مسئله را در نظر گرفت که با بالارفتن قیمت ارز، مواد اولیه را نیز باید با همان قیمت تهیه کرد و این مسئله پس از مدت کوتاهی دیگر نمی‌تواند برای تولیدکننده یک عامل مثبت به حساب می آید. منفرد در پایان تاکید کرد: در نهایت این فعل و انفعال بازار و میزان ارائه ودرخواست است که می‌تواند تعیین‌کننده قیمت در بازارآهن آلات باشد.

تاثیر روانی بالا رفتن بهای ارز

همچنین درباره تغییرات قیمت ارز در چند ماه قبل چندی پیش محمدحسین بابالو، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تغییرات قیمت بازارآهن آلات در چند ماه قبل نشان داد قیمت های داخلی بازارآهن آلات  برپایه قیمت های جهانی است. به عبارت دیگر قیمت های محصولات آهن آلات با محوریت صادرات و بر پایه قیمت  ارز تعیین می‌شود.

البته قیمت بهای را نیز باید در نظر گرفت اما در کل در تعیین قیمت محصولات آهن آلات ، قیمت ارز یک عامل مهم به‌شمار می‌رود. بابالو در ادامه تاکید کرد: البته قیمت ارز به تمامی تعیین‌ کننده نیست و درحقیقت در تقابل با ارائه و درخواست خودش را نشان می‌دهد و علاوه بر اینها باید قیمت تمام‌شده محصول را نیز در نظر گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به این شرایط که قیمت ارز در حال گران‌شدن است، طبیعی است که انتظار داشته باشیم قیمت آهن آلات نیز افزایش پیدا کند. البته باید جنبه روانی افزایش ارز را نیز در نظر گرفت زیرا زمانی که دلار گران می‌شود درخواست بازار بر پایه سفته‌بازی نیز بالا می رود که بیشتر ناشی از جنبه روانی این موضوع است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد