انتشار خبر تاکید بر عدم افزایش قیمت محصولات فولادی تا خرداد ماه

10 ماه پیش1082بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
انتشار خبر تاکید بر عدم افزایش قیمت محصولات فولادی تا خرداد ماه

تکلیف بازار در دقیقه نود یکسره شد

هفته گذشته مقارن با انتشار خبر مباحث مطرح شده در جلسه پایش وضعیت تأمین در حضور چهار معاون وزیر و مدیران کل مرتبط و تشکل های ذیربط و فولاد سازان خصوصی و دولتی کشور و سندیکای لوله و پروفیل فولادی و مدیران بورس کالا در محل معاونت اقتصادی وزارت صمت؛ مبنی بر دستور اکید رئیس جمهور در راستای مدیریت آرامش بازار مبنی بر عدم هر گونه افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد تا پایان خرداد ماه؛ در حوزه‌ های مختلف فولاد بازار داخلی، شاهد افت محسوس تکاپو و به نوعی کاهش حجم معاملات به نسبت روزهای ابتدایی هفته بودیم.

به گفته گزارشگر فولاد به طور حتم و حداقل نیمی از خریدهای صورت گرفته دقیقه نودی و به خصوص این 10 روز آخر؛ ترس از افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد در سال آتی است که با استدلال عقب نماندن از تورم سالیانه مرسوم همه ساله و جو روانی سنتی بازار شب عید است؛ از طرفی انتشار این خبر کافی بود تا همین تقاضای باقی مانده بازار متزلزل داخلی هم به لاک خود برود.

شاید انتشار این خبر را می توان به نوعی شیپور آتش بس برای تعطیلی زود هنگام بازار داخلی فولاد و افزایش قیمت میلگرد برشمرد. به هر حال سمت و سوی این 10 روز باقی مانده بازار هر چه که باشد؛ نمی توان آن را متاثر از روند عادی بازار و نشات گرفته از منطق برشمرد؛ حداقل تا پایان فروردین ماه سال آتی زمان لازم است تا این بازار به روال عادی و روزمره خود بازگردد.

پیشنهاد میکنیم حتما برای دریافت قیمت های روز مخصوصا قیمت پروفیل امروز به بخش‌های متنوع سایت مرکز آهن از طریق منو یا صفحه اصلی مراجعه نمایید.

معامله بلوک سهام ذوب آهن/ واکنش مثبت کارشناسان به واگذاری سهام این شرکت به فعالان بازار فولاد

روز گذشته در بازار سرمایه کشور شاهد یک اتفاق تاریخی بودیم ؛ دیروز بلوک 16.67 درصدی سهام شرکت سهامی ذوب آهن که توسط سازمان خصوصی سازی(به وکالت از صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد) با قیمت پایه هر سهم ۷۵۰ ریال و به ارزش کل ۴۱۴۸ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

قیمت آهن مسکن

 نکته مهم معامله انجام شده خرید این بلوک توسط شرکت پویش بازرگان بود؛ این شرکت در سال ۹۴ با سهم ۴۰ درصدی ذوب آهن  و  ۶۰ درصدی خصوصی (متشکل از تجار و فعالان بازار فولاد) و با هدف بهبود توزیع محصولات ذوب آهن و کاهش لایه های بین تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی تشکیل و اکنون فروش بخش عمده ای از محصولات  این شرکت را بر عهده دارد.

این معامله را می توان گامی مهم در راستای خصوصی سازی واقعی به شمار آورد؛ یقینا با واگذاری سهام شرکت ها توسط دولت به مجموعه هایی مانند صندوق های بازنشستگی، بانک ها و یا تامین اجتماعی که فاقد تخصص و حتی تمایل لازم برای اداره امور این شرکت ها هستند آن هم بعضا در قبال بدهی های دولت!! مشکلات زیادی را دامن گیر شرکت های واگذار شده خواهد نمود!

تاثیر خصوصی سازی واقعی بر قیمت میلگرد

کارشناسان معتقدند با خصوصی سازی واقعی و واگذاری شرکتها به اهل فن آن و کسانی که در همان زمینه فعال و ذینفع باشند(مانند معامله دیروز) و استفاده از توان تجربی و مدیریتی آنان, بیش از پیش می توان به شکوفایی صنعت کشور  امیدوار بود؛

همان طور که پیش تر گفته شد، بخش عمده ای از سهام شرکت پویش بازرگان متعلق به فعالان بازار فولاد است که با سالها تجربه ارزشمند فعالیت در حوزه فولاد، زمینه کاری مشترک و همچنین حس دلسوزی نسبت به این صنعت مادر می توانند با تلاش روز افزون و هم افزایی توان خود نویدبخش روزهای بهتر برای این مجموعه صنعتی بزرگ و در واقع شناسنامه صنعت فولاد کشور باشند.

امید است همانگونه که در سیاست های دولت اعلام شده بانکها و سایر شرکتهای دولتی و نیمه دولتی به تدریج از بنگاه داری خارج و با خصوصی سازی واقعی زمینه توسعه روز افزون کشور در همه زمینه ها را فراهم آورند.

 در همین راستا و در پنجاهمین سالگرد تاسیس ذوب آهن بایستی منتظر واگذاری احتمالی بلوک ۵۶ درصدی سهام این شرکت که هم اکنون در تملک سازمان تامین اجتماعی است نیز باشیم.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد