تحرکات جدید در بازار محصولات مفتولی

2 سال پیش1398بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تحرکات جدید در بازار محصولات مفتولی

بررسی قیمت محصولات مفتولی در بازار داخلی ایران

در بازار اصفهان قیمت سیم مفتولی سیاه به صورت کلاف با ضخامت ١.۵ میلی متر، معادل ٢٨٧٠ تومان در روز یک شنبه ٢۴ دی ماه ٩۶ اعلام شد. قیمت این محصول از تاریخ پنج شنبه ١۴ دی ماه تا کنون هیچ گونه تغییری پیدا نکرده است. علاوه بر این، قیمت سیم مفتول به صورت کلاف با ضخامت ٢.۵ هم معادل همان مبلغ ٢٨٧٠ تومان شنیده شد.

با وجود شرایط فعلی بازار و عدم فعالیت تجاری خریداران در زمینه ی خرید این محصول، کارشناسان معتقدند که با توجه به تقاضای قوی در بازار صادرات سیم مفتولی، احتمال قوت گرفتن قیمت سیم مفتولی صادراتی و به تبع آن امکان افزایش نرخ این محصول در داخل کشور، وجود دارد. علاوه بر این در تاریخ یک شنبه ٢۴ دی ماه ٩۶ در بازار تهران قیمت سیم آرماتور بندی با ضخامت ١.۵ و ٢.۵ در حدود ٢٠٣٠ تومان اعلام شد که نسبت به قیمت دیروز به میزان کمی کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که سیم مفتول سیاه از سایز ١.۵ میلی متر تا ۴ میلی متر در دسترس خریداران قرار می گیرد و به دو دسته ی فابریک و غیر فابریک تقسیم می شود و در بازار با قیمت های مختلف به دست خریداران می رسد. البته سایز ١.۵ آن بیش تر مورد استقبال مصرف کنندگان است و به همین دلیل اکثر کارخانه هایی که سیم مفتول سیاه ١.۵ تولید می کنند، معمولا از میزان تقاضا و میزان فروش خود راضب هستند. عوامل دیگری که در افزایش فروش این محصول موثر اند موارد زیر می باشند:

نوسانات قیمت سیم مفتولی

هر چه وزن هر کلاف سیم مفتول کم تر باشد تقاضا برای خرید آن بیش تر است. وزن مناسب کلاف ها با توجه به سایز آن ها از ٢٠ تا ٣٠ کیلوگرم می باشد. علاوه بر این، قیمت سیم مفتولی سایز ١.۵ معمولا بیش تر از دیگر سایز ها می باشد زیرا همیشه تقاضا برای خرید آن بیش از سایز های ٢.۵، ٣ و ۴ میلی متر است. به طور مثال در حال حاضر در تاریخ یک شنبه ٢۴ دی ٩۶ قیمت سیم مفتولی کارخانه ی یزد با ضخامت ١.۵ معادل ٣١٠٠ تومان بود.

این در حالی است که قیمت سیم مفتولی سایز ٢.۵ همین کارخانه در حدود ٣٠۵٠ تومان شنیده شده است. و این قیمت ها نشان دهنده ی اختلاف قیمت این دو سایز سیم مفتولی تولیدی می باشد. به علاوه در بازار تهران نیز قیمت سیم مفتولی سایز ١.۵ معادل ٣۵٠٠ و سیم مفتولی سایز ٣ در حدود ٣٢٠٠ تومان اعلام شد.

قیمت سیم مفتولی

کاربرد سیم آرماتور معمولا در یکپارچه سازی میلگرد های فولادی آن هم قبل از بتن ریزی است تا از تکان خوردن این میلگرد ها در هنگام بتن ریزی جلوگیری شود. برای این کار معمولا از سیم آرماتور با قطر ١.۵ استفاده می شود. و به همین دلیل در هفته ای که گذشت به دلیل بهتر شدن اوضاع ساخت و ساز در کشور، قیمت سیم آرماتور ١.۵ روند خوبی را به همراه داشته است. در روز های قبل قیمت سیم آرماتور ١.۵ در حدود ٢۶۴۵ تومان اعلام شد. این در حالی است که قیمت همین محصول با سایز ٢.۵ نیز به همان مبلغ ٢۶۴۵ تومان خرید و فروش شد.

نوسانات قیمت سیم آرماتور

طی یک ماه گذشته قیمت سیم آرماتور در بازار داخلی ایران کاهش پیدا کرد که علت اصلی آن بسته شدن بنادر برای حمل و نقل و صادرات این محصول بود. در حال حاضر پس از گذشت یک ماه از این قضیه هنوز هم رونق آنچنانی ای در قیمت این محصول مشاهده نمی شود. با توجه به نظر کارشناسان در این زمینه، پیش بینی می شود که قیمت سیم آرماتور تا افزایش بیش تر میزان تقاضای مشتریان، تغییر محسوسی نسبت به یک هفته ی گذشته پیدا نکند.

امروزه محصولات مفتولی شامل سیم آرماتور، سیم مفتولی و سیم گالوانیزه، در حال خود نمائی به عنوان یک صنعت مادر می باشد. از محصولات مفتولی اغلب به منظور تولید موادی مانند توری پرسی، میخ، پرچ، پانل، توری حصاری، سیم خاردار، توری پرسی، مش، پیچ و مهره، الکترود و صنعت ساختمان آرماتور بندی، بسته بندی، قالب بندی و چندین و چند محصول دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در تاریخ یکشنبه ٢۴ دی ماه ٩۶ قیمت سیم گالوانیزه با ضخامت ١.٢ در بازار اصفهان در حدود ٣٨٠٠ تومان اعلام شد که نسبت به دیگر کارخانه های تولید کننده ی این محصول در ایران، افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که قیمت سیم گالوانیزه با ضخامت های ٢.٢، ٢.۵، ٣ و ۴ در بازار تهران همگی به مبلغ ٣٣۵٠ تومان در هر کیلو، معامله می شوند.

اهن آلات مرکز آهن

فراز و نشیب های قیمت سیم گالوانیزه

کاربرد سیم گالوانیزه برای شناژ بندی، آرماتور بندی فنس کشی و کلیه ی مصارف صنعتی و ساختمانی می باشد. علاوه بر این، سیم مفتول گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم در بازار موجود است که تقاضا برلی خرید نوع گرم آن اغلب بیش تر است. اما به دلیل وجود سیم گالوانیزه ی چینی در بازار ایران این محصول جنبه ی رقابتی پیدا کرده است.

با این حال در اکثر مواقع خریداران تولیدات داخلی را ترجیح می دهند چرا که نوع ایرانی این محصول خصوصا اگر تولید کارخانه های مطرح داخلی باشد، علاوه بر مزیت ضد زنگ زدگی از مزیت گرم واقعی بودن نیز برخوردار است. به همین دلیل است که اکثر اوقات بازار خرید و فروش سیم مفتول روند کاهشی پیدا نمی کند اما قیمت سیم گالوانیزه ی وارداتی نوسانات زیادی دارد.

در بازار امروز مشهد قیمت سیم گالوانیزه ۵٠٠٠ تومان اعلام شد. قیمت سیم آرماتور ١.۵ و ٢.۵ این کارخانه نیز در حال حاضر به مبلغ ٢٧۵٠ تومان خرید و فروش می شود. این در حالی است که قیمت سیم گالوانیزه ی کارخانه های مشهد نسبت به بازار تهران و اصفهان بسیار بالا تر است. به گفته ی منابع خبری دلیل این امر احتمالا تقاضای قوی در بازار مشهد می باشد. پیش بینی می شود که با توجه به بازار رقابتی و میزان تقاضای فعلی، طی چند روز آینده نیز روند افزایشی قیمت این محصول ادامه پیدا کند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید