تحلیل رویدادهای اخیر بازار آهن آلات ایران و جهان

1 سال پیش953بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تحلیل رویدادهای اخیر بازار آهن آلات ایران و جهان

رویدادهای بازار آهن آلات ایران با توجه به نوسانات بیلت

صادر کنندگان بیلت ایران در بازار آهن آلات موفق شده اند تا قیمت بیلت صادراتی خود را مجددا افزایش دهند. این افزایش بیش از هر چیز مرهون تمایلات مثبت بازار و تقاضای کافی در مقاصد صادراتی آنها میباشد. تحولات بازار آهن آلات و قراضه و روند مثبت این نهاده تولید باعث شده تا عرضه کنندگان بیلت ایرانی حتی قیمت های بالاتری از سطوح فعلی را نشانه روند.

بهای بیلت در بازار صادراتی آهن آلات طی هفته گذشته ۱۵ دلار رشد داشته و به محدوده ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر تن فوب رسیده است. فولاد خوزستان موفق شده تا دو محموله هر کدام به مقدار ۲۰ هزار تن را در حد بالای دامنه قیمتی معامله کند. ذوب آهن اصفهان نیز در آخرین معامله خود ۳۰ هزار تن بیلت را برای تحویل فوریه، به قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن فوب و با ۵۰ درصد پیش پرداخت به مقصد مصر به فروش رساند.

به نظر می رسد که تولیدکنندگان آهن آلات ایرانی طی هفته های پیش رو قادر باشند سطوح تازه به دست آمده را حفظ نموده و یا مجددا افزایش قیمت داشته باشند. پیشنهادات سی آی اس در حال حاضر در محدوده ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار به ازای هر تن تحویل ژانویه مطرح می شوند و  سطوح زیر ۵۰۰ دلار به ازای هر تن در این منطقه عملیاتی نمی باشند.

انتظار افت بیشتر میزان تقاضا

امروز 12 دسامبر تا اين لحظه آهن آلات آتي از ثبات نسبي قيمت برخوردار است. اما مواد اوليه فولادي به دليل كاهش توليد در چين در روند نزولي قرار دارند

انتظار مي رود در با سرد شدن هوا در زمستان تقاضاي آهن آلات كاهش يابد و روند افزايشي قيمتها كند شود.

به گفته يكي از تحليل گران بازار ميلگرد در شرايط مطلوبي قرار دارد و كاهش توليد باعث نزولي شدن موجودي انبارهاي تولیدکنندگان آهن آلات و تجار شده است و بازار آن در تعادل قرار دارد.

برخي از شهرهاي بزرگ چين براي كنترل آلودگي هوا به تازگي  محدوديتهايي اضافه بر معمول وضع كرده اند.

قیمت آهن آلات

تداوم رشد بهای آهن آلات با توجه به رشد سنگ آهن چین

سنگ آهن عیار ۶۲ وارداتی چین در روز سه شنبه مجددا ۲/۴ دلار رشد نمود و به کانال ۷۱ دلار به ازای هر تن وارد شد. فعالان بازار این عدد را نقطه مقاومت بهای سنگ آهن دانسته و گذر از این سطح را برای رشد آتی قیمت سنگ آهن حیاتی می دانند.

اما این رشد را باید تنها مدیون سود سرشار فولادسازان چینی پس از عبور قیمت بیلت از مرز روانی ۴۰۰۰ یوان دانست. اطلاعات رسیده از سوی یکی از تریدرها به پلنر حاکی از آن است که بهای گاز طبیعی در چین برای بخش صنعت دو برابر شده است و این امر توام با کاهش ظرفیت های جدید اعلام شده در تانگشان، عامل تقویت بهای آهن آلات تا این سطوح شده است.

منابع می گویند که از ۱۲ دسامبر دور جدیدی از کاهش ظرفیت تولیدها در تانگشان کلید خورده است. همه گندله سازی ها در شرکت های فولادی بایستی با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت نمایند و برخی از نوردکاران نیز مجبور به توقف عملیات خود شده اند. همچنین طی دوره موقت مبارزه با آلودگی هوا، رفت و آمد کامیون ها به کارخانجات فولادی ممنوع شده که میزان عرضه آهن آلات به بازار را تحت فشار قرار خواهد داد.

از طرفی اما انجمن آهن و فولاد چین در خصوص رشد سریع قیمت داخلی چین هشدار داده و عنوان نموده که در صورت ادامه این روند، تجار دست به ترمیم موجودی انبارهای خود نخواهند زد و منتظر افت قیمت خواهند شد که می تواند تاثیر منفی بر تعداد معاملات انجام شده برای آهن آلات در آینده ای نزدیک داشته باشد. بایستی دید در تقابل بیم ها و امید ها کدامیک پیروز خواهند شد.

بازار آهن آلات خاورمیانه

بیلت تولیدی CIS به امارات متحده عربی با نرخ 525 دلار به ازای هر تن cfr پیشنهاد شده؛ در حالیکه پیشنهاد کارخانجات ایرانی در خصوص این کالا نرخ 500-505 دلار به ازای هر تن cfr [ کیلویی 2100 الی 2120 تومان بصورت تحویل در بندر خریدار با دلار 4200 تومانی ] به امارات بوده است.

مطابق با نظر شرکت‌های تجارتی، نرخ پیشنهادی CIS خیلی بالاست؛ اما معاملاتی با نرخ 495-500 دلار به ازای هر تن cfr در خصوص ایران و در هفته بعد امکان پذیر است.

ارزیابی هفتگی متال بولتن در خصوص بیلت وارداتی بازار آهن آلات امارات متحده عربی در تاریخ 12 دسامبر، 495 الی 500 دلار به ازای هر تن cfr بود که نسبت به محدوه نرخ قبلی 485 الی 490 دلار به ازای هر تن cfr افزایش قیمت دیده میشود.

بازار میلگرد خاورمیانه

نرخ پیشنهادی میلگرد ترکیه به امارات متحده عربی، 540-545 دلار به ازای هر تن cfr [ حدود کیلویی 2270 الی 2290 تومان ] بوده اما معاملاتی در این نرخ شنیده نشد.

ارزیابی نرخ هفتگی متال بولتن در خصوص میلگرد وارداتی امارات متحده عربی در روز سه‌ شنبه 540-545 دلار به ازای هر تن cfr بود که نسبت به نرخ قبلی 520-530 دلار به ازای هر تن cfr افزایش یافته است.

تاجری عنوان نمود " هیچ تقاضایی برای بازار آهن آلات وارداتی عربستان سعودی وجود نداشته و بازار ساکت است."

آخرین تراکنش های صورت گرفته

  • بیلت صادراتی ایران به امارات متحده عربی با نرخ 500-505 دلار به ازای هر تن بصورت cfr پیشنهاد شد.
  • بیلت صادراتی CIS با نرخ 525 دلار به ازای هر تن به امارات متحده عربی پیشنهاد شد.
  • بیلت داخلی چین با نرخ 4،010 یوان (606 دلار) به ازای هر تن؛ شامل 17 درصد مالیات ارزش افزوده؛ معامله شد
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد