بی رونقی بازار فولاد و قیمت آهن آلات طی هفته گذشته و شروع هفته جاری

1 سال پیش1138بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
بی رونقی بازار فولاد و قیمت آهن آلات طی هفته گذشته و شروع هفته جاری

تحلیل بازار آهن آلات طی هفته گذشته

قیمت آهن آلات در بازار فولاد کشور با تداوم یافتن شرايط آرام و بی رونق بازار طي ماه آبان ، در هفته ای که گذشت نيز تقریبا برای تمامی محصولات ثابت بوده است. به دنبال شرکت کردن جمعیت انبوهی از مردم در مراسم اربعین فعالیت در بازار فولاد نیز کاهش یافته که این امر سبب ثبات قیمت آهن آلات در بازار داخلی گشته است. بنابراین به نظر می رسد که  بازار آهن آلات شاهد فضایی راكد و بسیار كم رونق تري بوده است که این امر تاثیر شدیدی بر قیمت آهن آلات داشته است.

پیش بینی می شود که این شرایط طی هفته جاری نيز ادامه داشته باشد و نوسانات کمی را در قیمت آهن آلات تجربه کنیم. البته به نظر می رسد که این شرایط با شدت كمتری نسبت به هفته گذشته ادامه داشته باشد. در سه روز ابتدایی هفته گذشته، قيمت آهن آلات اعلام شده توسط اكثر توليدكنندگان خصوصا قیمت اعلام شده برای ميلگرد تقريبا ثابت بوده است.

با این حال در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد کاهش قیمت آهن آلات در برخی از مبادی بوده ایم. این در حالی است که در بازار فولاد کشور با توجه به کاهش فعالیت خرید، تخفيف هاي غير رسمي برای قیمت آهن آلات از سوی برخي تاجران در نظر گرفته شده است.  بازار خرید آهن آلات هفته گذشته در بخش شمش نيز به موازات محصولات فولاد بلند، به طور کلی تقريبا ثابت بوده است.

تاثیر قیمت شمش القایی بر قیمت آهن آلات

این در حالی است که در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه شاهد افزايش قيمت شمش القايي بوده ایم. این افزایش قیمت احتمالا به علت كاهش میزان موجودي شمش نوردكاران و هم چنین اختلاف قيمت ايجاد شده مابین قیمت شمش و میلگرد بوده است كه نياز به اصلاح قيمت داشت طی روز چهارشنبه قراضه آهنی و شمش تغییرات آن چنانی نداشته است و معاملات مهمی نیز در روز چهارشنبه و با پایان یافتن هفته گذشته شنیده نشده است.

قیمت آهن آلات در بخش فولاد بلند بدون در نظر گرفتن تغییرات جزئی که در این بخش دیده شد و تغییرات صورت گرفته در بازار میلگرد، به طور کلی تغییرات محسوسی را تجربه نکرده است. بنابراین بازار فولاد تحت تاثیر مراسم اربعین بوده و تقریبا روند ثابتی را در قیمت آهن آلات مشاهده کردیم. اخبار رسیده حاکی از آن است که با توجه به قیمت آهن آلاتی هم چون شمش، میلگرد و قراضه آهنی چنین به نظر می رسد که این قیمت ها تقریبا فاصله قیمت مناسبی داشته است.

بنابراین به نظر نمی رسد که نوسانات قابل توجهی در هفته جاری را در قیمت آهن آلات مشاهده کنیم. با توجه به تغییرات صورت گرفته تا روز 20 آبان ماه، دامنه تغییرات در قیمت آهن آلات بسیار ضعیف و کم بوده است. این در حالی است که بیشترین میزان تغییرات در بخش میلگرد در آبان ماه سال جاری حدودا به میزان 40-35 تومان بوده است و میانگین قیمت تقریبی این محصول به میزان 2155-2115 تومان (با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده) می باشد.

پیش بینی روند بازار طی هفته جاری

این در حالی است که در روز چهارشنبه شاهد افزایش شکننده قیمت آهن آلات بوده ایم. بازار شمش نیز تقریبا روندی رو به عقب داشته است و زمینه ها برای افزایش قیمت ها بسیار محدود بوده است. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که طی هفته جاری افزایش میزان تقاضا به روند بهبود قیمت آهن آلات کمکی خواهد کرد. شاید هم شرایط نامساعد بازار طی هفته گذشته بر قیمت آهن آلات طی هفته جاری نیز تاثیرگذار باشد و این روند ادامه یابد.

با این حال نسبت به چشم انداز بازار فولاد طی روزهای آتی نمی توان به طور قطعی اظهار نظر کرد هرچند افزایش میزان تقاضا طی هفته جاری و با پایان یافتن تعطیلات ممکن است سبب امیدواری هایی برای بهبود قیمت آهن آلات گردد. با این حال نمی توان راجع به میزان و تاثیر افزایش میزان تقاضا بر قیمت ها نظر قطعی داشت. پيش بيني منابع خبری براي قیمت آهن آلات هفته جاري ثبات بوده است و شاهد بازاري آرام و كم نوسان خواهیم بود. این در حالی است كه ممکن است با توجه به عبور از شرايط خاص هفته گذشته و به مرور زمان، شاهد افزايش میزان معاملات در حوزه فولاد بلند و به دنبال آن شمش و قراضه خواهيم بود.

 
سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد