تحلیل بازار آهن آلات هفته دوم آذرماه

1 سال پیش1106بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تحلیل بازار آهن آلات هفته دوم آذرماه

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات در بخش مقاطع

قیمت آهن آلات در بازار جهانی طی هفته گذشته نوسانات زیادی داشته است. افزایش بازارشمش و قراضه میلگرد صادراتی سی آی اس را نیز بالا برد. هفته قبل میلگرد سی آی اس 21 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته 531 دلار هر تن فوب شنیده شد. در ترکیه میلگرد صادراتی از حدود 531 دلار به 541 دلار هر تن فوب بهبود یافت.

میلگرد صادراتی چین آخر هفته 542 دلار هر تن فوب شنیده شد که حدود 10 دلار نسبت به هفته قبل رشد نرخ داشت البته قیمت آهن آلات آخر هفته کمی تصحیح نرخ نیز مشاهده شد. در بورس شانگهای نرخ  قرارداد میلگرد آخر هفته گذشته 580 دلار هر تن ثبت شد در حالی که اواسط هفته تا اوج 610 دلار هم بالا رفته بود.

در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد 560 یورو هر تن درب کارخانه بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. در بازار امریکا میلگرد در 561 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

میلگرد در بازار ایران

قیمت آهن آلات در بازار داخلی نیز نوساناتی داشته است. نرخ میلگرد ثابت بود متوسط نرخ سایز 14 تا 25 میلیمتر ذوب آهن روز شنبه 22840 ریال بود روز یکشنبه عده ای تلاش کردند تا نرخ ها را بالا ببرند ولی موفق نشدند اما مزه بازار دستشان آمد به همین علت روز سه شنبه با قدرت در مورد افزایش قیمت آهن آلات نرخ میله گرد برای هفته آینده صحبت میشد. نرخ متوسط تیرآهن محصول ذوب آهن سایز 14 تا 18 روی 26000 ریال ثابت بود و انگیزه خرید محدود، احتمالاً با صحنه گردانی بازار سازها نرخ میلگرد در هفته آینده روند صعودی خواهد گرفت بخصوص که جو بازار آماده تغییر قیمت آهن آلات است. ماه های پایانی سال فضای جنب و جوش زیاد است بخصوص تا پایان ژانویه که اوج خریدهای خاور دور می باشد امکان افزایش صادرات هست.

در هفته قبل بحث کاهش حقوق گمرکی شمش مطرح شد و مصوبه آن که به 5.1 درصد رسیده است، در کنار آن سود بازرگانی 5 درصد و مالیات ارزش افزوده با ارز 4300 تومان ( حداقل ) هست به این ترتیب با قیمت حداقل 480 دلار هر تن برای تناژهای بالا نرخ تمام شده شمش پس از خروج از گمرک کمتر از2400 تومان هر کیلو نخواهد بود. این مصوبه بیشتر به درد نمایش برای سازمان تجارت جهانی می خورد چرا که برای شمش سی آی اس نمی توان به سادگی اعتبار یوزانس باز کرد بنابراین حتی باقیمت صفر درصد هم واردات شمش مقرون به صرفه نیست، فاصله نرخ تمام شده شمش وارداتی با تولید داخل با احتساب مالیات ارزش افزوده حداقل 11 درصد است این در صورتی است که محموله وارداتی با همین قیمت ارز به گمرک برسند.

قیمت آهن آلات

ورق در بازار جهانی

در هفته ای که گذشت ورق گرم صادراتی چین با توجه به رشد بازار داخلی آن 21 تا 25  دلار رشد داشته 581 تا 600 دلار هر تن فوب ثبت شد. آخرین نرخ در بازار داخلی نیز 643 تا 646 دلار هر تن درب کارخانه بوده است. ورق گرم سی آی اس 541 تا 556 دلار هر تن فوب شنیده شده است که  نسبت به دو هفته قبل تا 20 دلار رشد قیمت داشت.

در ترکیه ورق گرم از 546 تا 551 دلار  اواسط نوامبر به 571 تا 581 دلار هر تن درب کارخانه بهبود یافته است. ظاهرا تولیدات ژانویه پیش فروش شده  و جو بازار در کل مثبت است. ورق گرم سی آی اس در ترکیه 570 تا 571 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد و برخی انتظار دارند نرخ به 586 دلار برسد. ورق گرم صادراتی هند با رشد 11 دلاری بازار داخلی آن به 541 تا 546 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم 632 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که 2.5 دلار رشد هفتگی داشت. در شمال اروپا ورق گرم 535.5 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته قبل را در 533 یورو به پایان برده بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 3 میلیمتر روز روز شنبه 2891 تومان بود ولی تا روز سه شنبه به 2851 تومان رسید دو عامل در کاهش این قیمت موثر بود. اول بحث کاهش حقوق گمرکی که احتمالاً تا هر کیلو 249 تومان است فشار روی تقاضا را زیاد کرد. دوم ارائه ورق های نورد لوله و مبارکه آن هم در شرایطی که بازار با محدودیت درخواست روبرو بود. کلاً جو روانی بازار زمزمه کاهش داشت به همین علت خریدارها با احتیاط عمل می کردند.

ورق های گرم ضخامت 2 میلیمتر تا 14 میلیمتر با ثبات نرخ روبرو بود ولی همه انتظار دارند با توجه به افزایش نرخ ورق در بورس طی یک ماه گذشته، در طول دی ماه نرخ این کالاها افزایش یابد. ضخامت های 10 تا 15 میلیمتر با رقابت تولیدات کاویان و اکسین روبرو بود در حالیکه این دو با ضعف درخواست دست و پا می زنند. روند قیمت ضخامت های 15 به بالا نزولی بود محصولات اکسین با 30 تومان و محصولات کاویان بعضاً با 40 تومان کاهش روبرو شد.

قیمت آهن آلات

بازار ورق سرد و ورق گالوانیزه

مصوبه کاهش حقوق گمرکی که هفته گذشته اعلام شد در مورد این کالاها تاثیری نخواهد داشت نرخ های جهانی حتی با حقوق گمرکی صفر درصد هم بالاتر از نرخ های داخلی است. این مصوبات مثل داروی خواب آور به بیماری است که در کماست. مشکل بازار ایران نرخ تمام شده و رقابت نیست اصل مساله تقاضاست. اگر درخواست نباشد که بسیار ضعیف است کاهش نرخ باعث بالا رفتن فروش نمی شود، نگاهی به آمار واردات ورق گرم به غیر از ضخامت 2 میلیمتر رول این را ثابت می کند ضمن آنکه بحث کاهش حقوق گمرکی بازار نیمه جان فعلی را هم از رمق می اندازد.

ورق سرد با کاهش نرخ روبرو بود، بحث کاهش تعرفه واردات روی نرخ این کالاها که هر ماه بطور متوسط 30 هزار تن واردات دارد بی تاثیر نبود به همین علت قیمت ها بطور متوسط تا 30 تومان هر کیلو کاهش یافت ضمن آنکه فضای مایوسانه بر این کالا درخواست آن را در هفته آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد. ورق گالوانیزه با ثبات نرخ روبرو بود ولی انتظار می رود با کاهش نرخ ورق سرد، قیمت این کالا هم کاهش یابد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد