تحلیل قیمت آهن آلات در روز 6 آبان ماه

1 سال پیش1614بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تحلیل قیمت آهن آلات در روز 6 آبان ماه

وضعیت قیمت آهن آلات در روز گذشته و پیش بینی روند هفته جاری

قیمت آهن آلات طی هفته گذشته نوساناتی را در پیش گرفته است. همان طور كه در گزارش های قبلی اشاره و پيش بيني شده بود ، در ابتداي هفته گذشته شاهد کاهش موجودی آهن آلات انبارها و همزمان ورود درخواست هاي خريد شمش از طرف نوردكاران به بازار بوده ايم كه باعث افزايش قيمت شمش فولادی به خصوص در حوزه القايي و متعاقب آن افزايش قيمت آهن آلات و قیمت فروش ميلگرد و بعضا ساير مقاطع توسط اكثر كارخانجات شد.

طي سه روز ابتدايي هفته حدود 100 تا 120 تومان قيمت شمش و به طور ميانگين حدود 80 تا 100 تومان قيمت ميلگرد افزايش پيدا كرد. هم چنین از اواسط هفته شاهد آرام شدن تدريجي بازار و كاهش هيجان ابتداي هفته بوديم و بازار با كاهش قيمت آهن آلات همراه و بخشي از افزايش قیمت خرید آهن آلات ابتداي هفته تخليه شد و نهايتا بازار طي چهارشنبه و پنجشنبه جو نسبتا آرامي را پشت سر گذاشت.

با توجه به عدم وجود محرك خاص در حال حاضر  پيش بيني مي شود شروع هفته نيز متاثر از شرايط انتهاي هفته گذشته شاهد بازاري آرام باشيم و احتمال نوسان شديد افزايشي يا كاهشي قیمت آهن آلات بعيد به نظر مي رسد. همچنين در حوزه شمش بايد منتظر عرضه احتمالي شمش استاندارد فولاد خوزستان پس از چند هفته غيبت و تاثير آن بر شرايط بازار باشيم. در حوزه میلگرد نیز برآیند آخرین تغییرات بازار داخلی میلگرد آجدار در روز نیمه تعطیل پنجشنبه تقریبا با ثبات توام بوده است.

قیمت آهن آلات اصفهان

تحلیل بازار آهن آلات روز گذشته

ثبات کل توام با میل به کمی افزایش قیمت در اندکی از مبادی حوزه میلگرد آجدار؛ حاصل فعالیت روز گذشته این حوزه بود. صرف نظر از بحث قیمت آهن آلات؛ نکته قابل توجهی که در سال 96 تامل برانگیز بوده و به نوعی می تواند هشداری برای مسئولین و بازیگران زنجیره فولاد باشد؛ اعطای مجوزهای بی حساب و کتاب و آسان گیری در حوزه نورد حداقل تا پیش از روز گذشته بوده است که سبب شده تا علاوه بر اینکه مازاد عرضه این حوزه در بازار داخلی، تقریبا اغلب اوقات توازن عرضه و تقاضای زنجیره تامین فولاد را به هم بریزد؛ بلکه همواره به چشم یک معضل لاینحل هم به آن نگریسته می شود.

این مشکل از اینرو مشکل قیمت آهن آلات غیر قابل حل می باشد که حداقل محصولات حدود 40 درصد از مبادی این حوزه نه حائز استانداردهاي کافی برای بازارهای خارجی هستند و نه قابلیت ارتقاء کیفیت تولید آنها با ساز و برگ فعلی مقدور میباشد، بطوریکه هم خود در اقیانوس قرمز غرق شده اند و هم فعالیت 60 درصد باقیمانده را با دشواری مواجه نموده اند؛ کاهش تنوع محصولات تولیدی برخی از این مبادی و نوسانات قیمت آهن آلات تولیدی؛ تعطیلی تدریجی حداقل بیش از 20 درصد از مبادی این حوزه طی دو سال اخیر، از جمله مهم ترین شاخص های قابل توجه حوزه نورد و تولید میلگرد آجدار طی چند سال اخیر، به ویژه وضعیتی است که پس از فروکش نمودن تقاضاهای انفجاری مسکن مهر به وجود آمده است.

پیش بینی روند بازار آهن آلات روزهای آتی

حداقل حدود 35 درصد از این مبادی ( حداقل 15 واحد تولیدی کمی بیشتر یا کمتر ) به دلیل روند رو به زوالی که برای قیمت آهن آلات پیش رو دارند و یا به دلیل به صرفه نبودن تولید در این حوزه که در کل از رقابت تنگاتنگ و مازاد عرضه نشات میگیرد؛ یا تک محصولی شده اند و یا حداکثر تولید خود را به 2 یا سه قلم کالا محدود نموده اند و قیمت خرید آهن آلات تولیدی خود را نیز تغییر داده اند.

متاسفانه سرانجام این وضعیت آشفته و کلاف سردرگمی که به وجود آمده است، روشن نخواهد بود مگر اینکه فکری اساسی برای استانداردسازی خط تولید برای راهیابی محصولات آن ها و متعادل کردن قیمت آهن آلات به بازارهای جهانی شود. تا پیش از برجام بهترین بهانه ما برای فرافکنی، تحریم و عدم امکان صادرات بود؛ اما اکنون با مرتفع شدن نسبی این مشکل؛ مشکلات عدیده دیگری یکی پس از دیگری در زنجیره فولاد سر باز می کنند که اولا نشان از بی برنامگی بلند مدت ما برای زنجیره تولید محصولات فولادی و قیمت آهن آلات، حداقل در روزهای گذشته داشته و دوم اینکه حل این مشکلات مربوط به قیمت آهن آلات نیاز به یک عزم؛ اراده و انگیزه جدی و همه جانبه دارد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد