تصویب تعرفه واردات آهن آلات به آمریکا و تنش های بازار جهانی

2 سال پیش994بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تصویب تعرفه واردات آهن آلات به آمریکا و تنش های بازار جهانی

بازار آهن آلات چین به رشد باز خواهد گشت

علی رغم افت قیمت آهن آلات از اواخر هفته گذشته تا امروز در بازار داخلی چین، گروه شاگانگ بزرگترین تولیدکننده آهن آلات خصوصی چین امروز پیشنهادات خرید قراضه خود را به شدت افزایش داد.

به گزارش پلنر بهای قراضه در بازار چین در اواسط ژانویه افت نمود و به ۲۴۰۰ یوان به ازای هر تن (۳۷۳ دلار به ازای هر تن) رسید. اما امروز گروه شاگانگ، بزرگترین تولیدکننده آهن آلات خصوصی چین، پیشنهاد خرید قراضه خود را به ۲۵۵۰ یوان به ازای هر تن(۴۰۴ دلار به ازای هر تن) افزایش داده است. این حرکت نشان می دهد که تولیدکنندگان آهن آلات چینی به بازگشت تقاضا به بازار و افزایش قیمت در دوره آتی اطمینان دارند.

امروز قیمت آهن آلات در بازار نقدی چین با ثبات و در برخی مناطق با افت کمی همراه بود. بیلت در تانگشان در محدوده ۳۷۰۰ یوان ثابت ماند که نشان از چرخش احتمالی بازار دارد. با وجود تقاضای نه چندان زیاد، فروشندگان به دلیل خرید مواد اولیه خصوصا سنگ آهن و قراضه در قیمت های بالا، حاضر به دادن تخفیف به خریداران نبودند. انتظار می رود که بازار فولاد چین در اواخر هفته جاری و یا هفته آینده با رشد همراه شود.

بهای سنگ آهن در بازار نقدی بنادر امروز ثابت ماند. علی رغم عدم وجود تقاضای موثر در بازار، افزایش بهای قراضه باعث حمایت از افت بیشتر بهای سنگ آهن شده است. فعالان بازار معتقدند که رشد بهای قراضه در دوره پیش رو باعث افزایش قیمت سنگ آهن خواهد شد

تصویب تعرفه های واردات به امریکا یک گام به نهایی شدن نزدیک تر شد.

گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی دولت امریکا و صدای وال استریت در کاخ سفید دیروز از سمت خود استعفا نمود، حرکتی که نشان می دهد وی جنگ تعرفه ها را به ترامپ باخته است. خروج وی از کابینه در شرایط فعلی تیم مشاوران رئیس جمهور امریکا را ضعیف تر از پیش نمود و احتمالا بازار را دچار نوسانات مجدد خواهد کرد.

بسیاری پافشاری ترامپ در اعمال تعرفه بر آهن آلات و آلومینیوم را مهم ترین دلیل خروج وی می دانند، اما برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که ماموریت وی از ابتدا مهندسی برنامه عظیم کاهش مالیات ها بوده و پس از تصویب این لایحه کار وی در کاخ سفید به پایان رسیده است. خروج کوهن جدیدترین اتفاق در دومینوی استعفای چهره های مهم از دولت ترامپ می باشد.

قیمت آهن آلات

با استعفای کوهن، دلار شروع به تضعیف شدن نموده است و شاخص های بازار سهام امریکا با افزایش نگرانی های سرمایه گذاران از بی ثباتی بازار بیش از ۱ درصد افت نموده اند. فعالان بازار خروج کوهن از کاخ سفید را به منزله قطعی بودن تعرفه های وارداتی آهن آلات و آلومینیوم و شروع جنگ تجاری تلقی می نمایند

افزایش تنش های اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده

امروز اتحادیه اروپا جزئیاتی از اقدامات تلافی جویانه خود علیه کاهش واردات از امریکا را را منتشر نمود. بر طبق اعلام این اتحادیه، کشورهای عضو تعرفه های مشخصی را بر روی واردات محصولات صنعتی، نساجی، کالاهای کشاورزی و مصرفی وارداتی از امریکا به ارزش ۲/۸ میلیارد یورو وضع خواهند نمود.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا برندهای معتبر امریکایی را برای افزایش فشار بر دونالد ترامپ جهت بازگشت از تصمیم خود در خصوص وضع تعرفه بر اهن آلات و آلومینیوم وارداتی به امریکا هدف قرار دهد. ارزش کالاهای مورد نظر در صنایع نساجی، آرایشی، محصولات مصرفی و موتور سیکلت حدود ۱ میلیارد یورو، نوشیدنی ها، ذرت و دیگر محصولات کشاورزی ۹۵۱ میلیون یورو و فولاد و سایر محصولات صنعتی حدود ۸۵۴ میلیون یورو برآورد شده است.

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا نیز در حال طرح شکایتی در سازمان تجارت جهانی در خصوص تعرفه های سنگین امریکا بر آهن آلات و آلومینیوم می باشد. همچنین، طبق توافقات میان مقامات ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا قول داده تا اروپا را در طرح شکایت خود در سازمان تجارت جهانی حمایت نماید. شایان ذکر است که میزان صادرات آهن آلات ترکیه به آمریکا در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱/۲ میلیارد دلار بوده است

افزایش باز هم در بهای قراضه ترکیه

در معاملات امروز بازار قراضه وارداتی ترکیه یک محموله قراضه ۸۰ درصد از حوزه بالتیک به قیمت ۳۷۴/۵ دلار به ازای هر تن سی اف آر معامله شده است که حدود ۶ دلار افزایش را نسبت به معاملات قبلی نشان می دهد.

در معامله دیگر نیز یک محموله ۱۵ هزار تنی قراضه ۷۵ درصد از حوزه یورو به قیمت ۳۶۷/۵ دلار به ازای هر تن، ۴ هزار تن قراضه شرد به قیمت ۳۸۰ دلار به ازای هر تن و ۶ هزار تن قراضه سنگین پرمیوم نیز به بهای ۳۸۲ دلار به ازای هر تن همگی سی اف آر نهایی شده که نسبت به دور قبل معاملات ۴ دلار افزایش را نشان می دهد

رکورد ۶ ساله بهای بیلت ترکیه

بهای بیلت در ترکیه در یک معامله توسط یکی از فولادسازان منطقه اسکندرون برای محموله ۱۰ هزار تنی به ۵۹۰ دلار به ازای هر تن تحویل درب کارخانه بدون احتساب VAT رسید. این بالاترین قیمت از جولای ۲۰۱۲ می باشد.

رشد فزاینده بهای قراضه و افزایش تقاضا برای میلگرد در بازارهای صادراتی ترکیه باعث شده تا تولیدکنندگان آهن آلات قیمت شمش خود را مجددا افزایش دهند. قیمتهای فعلی در مقایسه با دور قبلی معاملات ۱۵ دلار افزایش داشته که در نوع خود جهش بالایی می باشد

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد