عوامل موثر بر تغییرات قیمت قوطی در بازار صادراتی

6 ماه پیش1069بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
عوامل موثر بر تغییرات قیمت قوطی در بازار صادراتی

افزایش قیمت قوطی صادراتی چین به امارات متحده ی عربی

ترکیه پیشنهاداتی برای قیمت قوطی آهن وارداتی به امارات متحده ی عربی دارد. در این هفته افزایش قیمت قوطی صادراتی چین و ترکیه کاملا محسوس بود. چین حدود یک هفته پیش مبلغ 320 تا 325 دلار برای هر تن قوطی ارائه داد. یک شرکت بازرگانی ادعا می کند برخی از تامین کنندگان چینی نمی توانند مبلغ قرارداد خود را که موعد تحویل کالای آن در ماه ژوئیه بوده و معادل 305 دلار برای هر تن CFR است را تحویل دهند.

مدیر عامل شرکت "Steel First" به روزنامه ی متال بولتن گفت که در سه ماهه ی دوم سال جاری، قیمتی معادل 315-320 دلار برای هر تن برای خرید قوطی پرداخت کرده است. علاوه بر این واردات کالاهای امارات متحده عربی به ارزش 335-338 دلار در هر تن اعلام شد. ترکیه برای حمل و نقل این محصول در ماه اوت تقریبا 25 هزار تن قوطی به امارات متحده عربی فروخته است که در هفته جاری به ترتیب تا میزان 37 تا 380 دلار در هر تن بر کیلو وات افزایش پیدا کرده است.

ارزیابی متال بولتن برای قیمت قوطی صادراتی چین

قیمت های پیشنهاد شده برای این محصول 390 دلار در هر تن CFR بود اما با این قیمت هیچ خریدی نگرفت. ارزیابی قیمت هفتگی واردات قوطی امارات متحده ی عربی به ترتیب 375-390 دلار به ازای هر تن کروم براساس وزن نظری در روز سه شنبه بود، که تا پایان مدت زمان مد نظر،, 375 تا 385 دلار در هر تن فروخته شد. یکی از شرکت کنندگان در بازار نمی توانست درک کند که چرا ترکیه با چنین قیمت های پایینی و همچنین با افزایش قیمت های ضایعات و قراضه ثابت نگه داشته شده است.

پس از اینکه معاملات با تخفیف انجام شد، تولید کننده های ترکیه ای قیمت قوطی خود را افزایش دادند. آیا قیمت پذیرفته خواهد شد یا نه؟ خواهیم دید. قیمت قوطی در حال افزایش است، اما تقاضا در اینجا زیاد هم خوب نیست. یکی از معامله گران گفت: قیمت های داخلی قوطی در امارات متحده ی عربی در هفته جاری، در حدود 1.725 تا 1.750 رینگیت (470-476 دلار) در هر تن از تولیدات سابق کارخانه باقی مانده است.

صادرات قوطی از جنوب اروپا به الجزایر

دولت الجزایر مجوز های جدیدی برای واردات قوطی از جنوب اروپا را صادر کرده است که این مجوز فرصتی برای تولید کنندگان جنوب اروپا محسوب می شود تا حجم درخواستی قوطی خود به آفریقا را هم به این کشور ارسال کنند. با این حال، مشکلی که بر سر راه صادرات قوطی تامین کنندگان اروپایی قرار دارد این است که موجودی این محصول در حال حاضر بسیار کم است.

در حدود 40 شرکت خصوصی و غیر خصوصی در تاریخ  12 سپتامبر مجوز واردات حدود 400،000 تن قوطی را دریافت کردند. با توجه به گزارشات منابع خبری الجزایر، تا پایان سال 2017، درموردچگونگی تقسیم سهم در میان تامین کنندگان، یکی از معامله گران گفت که "هیچ ترجیحی برای تقسیم سهم وجود ندارد، و فقط قیمت قوطی مهم است.
به گزارش متال اکسپرت انتظار می رود که بیش ترین بهره را تولید کنندگان جنوب اروپا از مجوز های جدید ببرند، و به وسیله ی این مجوز بتوانند قوطی مورد نیاز مصرف کنندگان الجزایر را به دستشان برسانند. در عین حال، تامین کنندگان جنوب اروپا در مورد وضعیت موجود محتاط هستند، زیرا آنها درک می کنند که هنوز به تولیدات بیشتر قوطی برای برطرف کردن نیاز مشتریان احتیاج دارند. آن ها به دنبال اتخاذ تصمیم هایی برای تولید و نگهداری حجم قوطی خود برای یک چشم انداز طولانی تر هستند.

قیمت آهن آلات اصفهان

بازار وارداتی قوطی الجزایر

یکی از تولید کننده های ایتالیایی به متال اکسپرت گفت: "این یک راه حل برای اطمینان بخشیدن به کارخانه های جنوب اروپا برای خرید قوطی آن ها است اما فقط برای یک مدت کوتاه و موقت. وی همچنین گفت: ما نیاز به پیدا کردن بازارهای دیگر برای هدایت حجم هایی که قبلا به الجزایر فروخته می شود، هستیم." درست است که دولت الجزایر قصد دارد واردات را جایگزین تولیدات داخلی کند اما همچنام محصولات خود را تولید می کند و در تولید برخی محصولات آهنی بلند خودکفا است.

این بار، الجزایر مجوز واردات قوطی را صادر کرد، زیرا تولید کنندگان داخلی هنوز قادر به پوشش کامل آن و برطرف کردن کلیه ی نیاز های خود نیستند. برخی کارشناسان معتقدند که میزان تقاضا هم درست به علت مشکلات تولید در برخی از کارخانجات، است که کاهش یافته است. علاوه بر این، برخی شرکت های ساختمانی نیز بودند که مجبور به تجدید نظر در مورد مجوز های بیشتر به عنوان انحصار موقتی بازار قوطی محلی شدند زیرا این امر منجر به رشد قابل توجه قیمت ها و نارضایتی مشتریان شد.

ترکیه و تعیین قیمت قوطی داخلی این کشور

بازار قوطی ترکیه پس از تعطیلات هنوز هم به حالت قبلی خود باز نگشته است. تقاضای داخلی نیز همچنان ثابت باقی مانده است و نوسانات ارز و روند بدبینانه در بخش مواد خام نیز به این مشکلات دامن زده است. در نتیجه، یکی از تولید کننده های داخلی ترکیه اعلام کرده که پیشنهادات مشتریان داخلی را نپذیرفته و در پاسخ به آن ها، دست به تغییر و تنظیم قیمت ها زده است و قیمت قوطی خود را نزدیک به قیمت صادراتی آن اعلام کرده است.

در حال حاضر قیمت قوطی داخلی ترکیه معادل  554 دلار در هر تن (TRY 2،260 در هر تن) می باشد و قیمت قوطی صادراتی این کشور نیز معادل 562 دلار در هر تن (TRY 2، 290 / t) در هر تن است. یکی از منابع خبری هم ذکر کرده بود که این اعلام قیمت صرفا برای تنظیم قیمت قوطی و یکی شدن نرخ های متغیر بود. یکی از تامین کنندگان ترکیه قیمت قوطی صادراتی خود را معادل 555-560 دلار در هر تن اعلام کرده است.

سطح قیمت های پیشنهادی عمومی برای خرید قوطی ترکیه معادل 552-559 دلار در هر تن (TRY 2،250-2،280 / T) در هرتن CFR ، بود که این قیمت ها نشان دهنده ی کاهش ارزش دلار آمریکا نسبت به سطح قبل از تعطیلات می باشد. یکی از معامله گران می گوید: " کارخانه های ترکیه ای قوطی های خود را می فروشند، اما میزان فروش ثابت نیست - امروز ممکن است به میزان 3000 تن قوطی بفروشند و فردا هیچ چیز. در حال حاضر خریداران قوطی را برگردانده اند.

قیمت قوطی داخلی ترکیه در حال حاضر با احتساب 18٪ مالیات بر ارزش افزوده، و با توجه به نرخ ارز که طبق آن یک دلار معادل 3.456 لیره می باشد، محاسبه می شود و تا کنون آمریکا هیچ قیمت پیشنهادی ای ارائه نداده است.

مصر به دنبال حمایت از قیمت قوطی داخلی

کشور مصر اعلام کرده است که قصد دارد بر واردات قوطی از ترکیه، چین و اوکراین تعرفه ی ضد دامپینگ اعمال نماید و از این طریق از قیمت قوطی داخلی خود حمایت کند. به گزارش متال بولتن، از قرار معلـــوم تعرفه ی مورد نظر برای قوطی ترکیه 10 تا 15 درصد، چین 17 درصد و اوکراین 27 درصـد ( به استثنای آرسلر میتال که 15 درصد اســـت) خواهد بود. ظاهـرا ایـن تعرفه ها بـرای 4 ماه اعتبـار خواهند داشـت.  از دســامبر سال 2016 کشور مصر بررســی های لازم را برای اعمال تعرفــه ی ضد دامپینگ آغاز کرده بود.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید