جدول وزن ورق

جدول وزن ورق آهن
0 کیلوگرم

پیش از آنکه در رابطه با جدول وزن ورق آهن صحبت کنیم، بهتر است توضیح کوتاه و مختصری در رابطه با ورق آهن ارائه نماییم: Steel Sheet یا ورق فولادی که ماده اولیه آن از آهن است به فلز مسطحی گفته می‌شود که عموما ضخامت کمی داشته و در حوزه‌های مختلف از صنعت خودرو گرفته تا ساخت و ساز، کاربرد دارد. این ورق‌ها به صورت رول یا کلاف عرضه می‌شوند.

این ورق‌ها بسته به کاربرد، انواع مختلفی داشته و در ضخامت‌های متنوع تولید می‌شوند به همین دلیل وزن هرکدام به ضخامت ورق بستگی دارد. جدول وزن ورق آهن به عنوان یک منبع، جهت دسترسی به ضخامت‌ها و ابعاد مختلف این ورق تهیه شده است. در ادامه به ارائه اطلاعات جامع‌تری در رابطه با محاسبه وزن ورق می‌پردازیم.  اطلاع از وزن ورق می تواند برای محاسبه قیمت ورق روز به شما کمک کند.

وزن مخصوص آهن و فولاد

یکی از اهداف مهندسان، هنگام ساخت سازه‌های مدرن، کنترل وزن است. از طرفی استحکام و پایداری هر سازه به نوع فولاد به کار رفته در آن بستگی دارد، پس کنترل وزن مخصوص آهن و فولاد در انواع سازه از اقدامات ضروری است. ابزار‌های بسیاری برای به دست آوردن وزن مخصوص فولاد و آهن وجود دارد، علاوه بر این، کارخانجات مختلف وزن مقاطع تولیدی خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند که در این مطلب قصد داریم با چند مورد از آنها، آشنا شویم.

محاسبه وزن ورق آهن

برای محاسبه وزن ورق آهن یا هر مقطع فولادی از فرمول حجم ضرب در چگالی باید استفاده شود. برای استفاده از این فرمول محدودیتی وجود ندارد؛ چنانچه چگالی هر فلزی را داشته باشید، وزن مقاطع با این فرمول به دست می‌آید. اما معنا و مفهوم وزن مخصوص فولاد یا آهن چیست؟ به مثال زیر دقت کنید:

همانطور که در بالا اشاره کردیم، چگالی آهن 7.86 گرم بر سانتی‌متر است؛ فرض کنید ورقی با ابعاد آهنی 1*1*1 داریم؛ وزن این ورق چقدر است؟ برای به دست آوردن وزن ورق در ابعاد یاد شده، کافی است حجم در چگالی آهن ضرب شود. در مثال ما حجم ورق یک سانتی متر مکعب در نظر گرفته شده است و عدد نهایی، نشان دهنده وزن است.

فرمول محاسبه وزن ورق فولادی
فرمول محاسبه وزن ورق فولادی

فرمول محاسبه وزن ورق آهن

فرمول محاسبه وزن ورق آهن از جمله ورق آهنی، انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق استیل و ورق آلومینیوم، و ورق آجدار یکی است، به شرطی که از عدد چگالی فلزات اطلاع داشته باشیم. بنابراین پیش از اینکه فرمول محاسبه وزن ورق را ارائه نماییم، لازم است با چگالی انواع ورق آشنا شوید:

  • چگالی آهن: 7.86
  • چگالی استیل: 7.84
  • چگالی آلومینیوم: 2.7

نکته: گاهی جهت سهولت در محاسبات، چگالی آهن و استیل را 8 در نظر می‌گیرند.

و اما فرمول وزن ورق آهن:

وزن ورق (کیلوگرم) = طول ورق (متر) * عرض ورق (متر) * ضخامت ورق (میلی‌متر) * چگالی ورق

برای مثال وزن ورق 3*1*2 گالوانیزه برابر 3*2*1*8 و مساوی 48 کیلوگرم است.

نکته قابل توجه اینکه وزن ورق آهن به دست آمده توسط این فرمول حدودی بوده و وزن واقعی پس از تحویل بار و قرار دادن محصول بر روی باسکول مشخص می‌گردد. بنابراین به طور کلی برای محاسبه وزن ورق فولادی در اشکال مختلف ابتدا بایستی حجم آنها را بدست آورد و سپس حجم بدست آمده را در وزن مخصوص فولاد نرم ضرب نماییم.

جدول وزن ورق آهن

برای اینکه ورق‌ فولادی با استانداردها مطابقت داشته باشد، (استانداردها بسته به انتخاب کارخانه، ممکن است ملی یا بین‌المللی باشند) از عناصر مختلف با میزان معین در آن‌ها استفاده می‌شود. این عناصر به صورت مستقیم بر روی ساختار، ضخامت، کاربرد و وزن ورق‌ها تاثیر دارند. به عنوان مثال درصد کربنی که در مقاطع فولادی استفاده می‌شود، تعیین کننده جوش‌پذیری یا عدم جوش‌پذیری مقطع است.

وزن ضخامت های مختلف ورق

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تنوع ورق‌ها زیاد است. به همین دلیل برای یافتن وزن ورق‌ مورد نظرتان باید به جدول وزنی همان ورق که شرکت تولید کننده ارائه داده، مراجعه نمایید. جدول وزنی ورق فولادی، علاوه بر وزن هر شیت، شامل اطلاعاتی همچون، ضخامت، عرض و طول است. اغلب از اعداد موجود در این جداول برای اطمینان از استاندارد بودن کالا، استفاده می‌کنند.

وزن ورق آهن 1 میل

وزن ورق آهن 1 میل بسته به جنس و کارخانه تولید کننده متفاوت است. از این ورق‌ها در تولید لوازم خانگی، خودروسازی و ساخت ماشین آلات استفاده می‌شود.

وزن ورق سیاه 1.5 میل

وزن ورق سیاه 1.5 میل، نسبت به ورق سیاه 1 میل کمی بیشتر است و در صنایع مختلف از مجله ساخت انواع لوله، ساخت گارد ریل، تابلوهای راهنمایی رانندگی و غیره مصرف دارد

وزن ورق آهن 2 میل

ابعاد مختلفی از ورق آهن 2 میل وجود دارد. به عنوان مثال وزن ورق آهن 2 میل با ابعاد 1*6 متر برابر با 94.2 kg است و کاربرد آن در مواردی همچون، ساخت تانکر، مخازن نفتی و یا مقاطع فولادی است.

وزن ورق کارخانجات مختلف

در ادامه جدول وزنی ورق‌های تولید شده در چند کارخانه برتر ایران را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است با توجه به تنوع زیاد ورق‌ها، وزن ضخامت‌های پرفروش و پرکاربرد را در این بخش قرار داده‌ایم. برای مشاهده لیست کامل اطلاعات ورق‌ هر کارخانه کافی‌ است روی لینک مخصوص هر کارخانه، کلیک کنید.

جدول وزن ورق فولاد مبارکه اصفهان

با وزن تعدادی از ورق‌های کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، آشنا شوید:

ضخامت ورق (mm)عرض (m)طول (m)وزن هر برگ (kg)
3۱.۲۵6۱۷۶.۶۳
3۱.۵6۲۱۱.۹۵
4۱.۲۵6۲۳۵.۵۰
4۱.۵6۲۸۲.۶۰
4.8۱.۵6۳۳۹.۱۲
5۱.۵6۳۵۳.۲۵
6۱.۵6۴۲۳.۹۰
8۱.۵6۵۶۵.۲۰
10۱.۵6۷۰۶.۵۰
12۱.۵6۸۴۷.۸۰
15۱.۵6۱۰۵۹.۷۵
20۱.۵6۱۴۱۳
25۱.۵6۱۷۶۶.۲۵
30۱.۵6۲۱۱۹.۵۰
35۱.۵6۲۴۷۲.۷۵
40۱.۵6۲۸۲۶
وزن ورق‌های کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

جدول وزن ورق فولاد اکسین اهواز

با وزن تعدادی از ورق‌های کارخانه فولاد اکسین اهواز، آشنا شوید:

ضخامت ورق (mm)عرض (m)طول (m)وزن هر برگ (kg)
۱۰۲۶۹۴۲
۱۲۲۶۱۱۳۰.۴۰
۱۵۲۶۱۴۱۳
۲۰۲۶۱۸۸۴
۲۵۲۶۲۳۵۵
۳۰۲۶۲۸۲۶
۳۵۲۶۳۲۹۷
۴۰۲۶۳۷۶۸
۴۵۲۶۴۲۳۹
۵۰۲۶۴۷۱۰
۶۰۲۶۵۶۵۲
۷۰۲۶۶۵۹۴
وزن ورق‌های کارخانه فولاد اکسین اهواز

جدول وزن ورق فولاد کاویان

با وزن تعدادی از ورق‌های فولاد کاویان، آشنا شوید:

ضخامت ورق (mm)عرض (m)طول (m)وزن هر برگ (kg)
3۱.۲۵6۱۷۶.۶۳
3۱.۵6۲۱۱.۹۵
4۱.۲۵6۲۳۵.۵۰
4۱.۵6۲۸۲.۶۰
4.8۱.۵6۳۳۹.۱۲
5۱.۵6۳۵۳.۲۵
6۱.۵6۴۲۳.۹۰
8۱.۵6۵۶۵.۲۰
10۱.۵6۷۰۶.۵۰
12۱.۵6۸۴۷.۸۰
15۱.۵6۱۰۵۹.۷۵
20۱.۵6۱۴۱۳
25۱.۵6۱۷۶۶.۲۵
30۱.۵6۲۱۱۹.۵۰
35۱.۵6۲۴۷۲.۷۵
40۱.۵6۲۸۲۶
وزن ورق‌های فولاد کاویان
نحوه محاسبه وزن ورق به چه صورت است؟

وزن ورق (کیلوگرم) = طول ورق (متر) * عرض ورق (متر) * ضخامت ورق (میلی متر) * چگالی ورق

آیا فرمول ارائه شده برای محاسبه وزن ورق آهن دقیق می باشد؟

وزن به دست آمده توسط این فرمول حدودی بوده و وزن واقعی پس از تحویل بار و قرار دادن محصول بر روی باسکول مشخص می گردد.