روند آتی بازار آهن آلات دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

2 سال پیش1219بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
روند آتی بازار آهن آلات دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

تغییرات بازار جهانی آهن آلات پس از تصمیمات ترامپ

بعد از تصویب عوارض 25 درصدی در امریکا منابع از افت قیمت آهن آلات در جهان خبر می دهند. بیلت CIS بعد از تاچ 550 دلار فوب روز جمعه با 10 دلار کاهش به 540 دلار فوب دریای سیاه رسیده است. از طرفی در چین بالاترین سطح ذخایر فولاد در 5 سال گذشته را داریم که موجب افت قیمت در معاملات شده و سنگ آهن نیز با 3 دلار افت به زیر 70 دلار فوب رسیده است و انتظار می رود در این هفته باز هم کاهش یابد.

سطح بالای موجودی آهن آلات در چین در شرایطی که هنوز چینی ها به ظرفیت عادی بر نگشته اند و تا هفته آینده عرضه افزایش می یابد خبر خوبی نیست . هر چند صادرات چین در فوریه نسبت به ژانویه رشد داشته است. فعالان بازار امیدوارند با آزاد شدن تقاضای نهفته در بازار مصرف داخلی مجددا تقویت شود. با این حال، شنیده می شود بخشی از منابع مالی حمایتی از بازار آهن آلات در نتیجه سیاست های انقباظی دولت مرکزی حذف شده است.

خبر اعمال عوارض 10 درصدی بر میلگرد وارداتی

خبر مهمی که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اعمال عوارض 10 درصدی بر انواع میلگرد وارداتی به کشورهای GCC می باشد. یکی از منابع بحرینی به این موضوع اشاره کرده و گفته این قانون از مارچ 2018 تا فوریه 2019 تصویب شده و قابل تمدید می باشد. به هر حال، شواهد حاکی از مازاد ظرفیت میلگرد در سطح جهانی است و ترکیه با توجه به افت صادرات به امریکا قطعا به دنبال بازار جایگزین می باشد.

تصمیم ترامپ فعلا به نفع کانادا، مکزیک و استرالیا که مستثنی هستند می باشد.  باید دید با اعتراضات چین و اتحادیه اروپا به WTO در نهایت چه اتفاقی می افتد. اما در کوتاه مدت اثر منفی بر صادرات و کاهش قیمت ها مورد انتظار است.

قیمت اسلب فوب دریای سیاه به 580 دلار رسیده و برخی انتظار دارند تا 10 روز آینده امریکا برخی از محصولات از جمله اسلب را از شمول تعرفه مستثنی کند. امریکا سال گذشته 8.5 میلیون تن واردات اسلب داشته است و اگر تولید کنندگان اثبات کنند که ظرفیت داخل کافی نیست طی فرایندی از شمول تعرفه حذف خواهد شد.

قیمت میلگرد اصفهان

افزايش تدريجي توليد در تانگشان

كارخانه هاي آهن آلات در تانگشان به احتمال زياد بعد از 15 مارچ بطور سريع افزايش توليد نخواهند داشت . بسياري از كوره بلندها همچنان در فاز تعميرات باقي خواهند ماند و برخي ديگر با تأخير از اواسط مارچ  تا  اوايل آوريل شروع به كار مي نمايند . اغلب فولادسازان تانگشان از تايم محدوديت هاي زمستان براي تعميرات كوره بلندها استفاده كرده اند و برخي ديگر هنوز براي تعميرات نياز به زمان دارند.

بنابراين از 89 كوره بلند 65 كوره براي توليد مجدد از 16 مارچ  هنوز آماده نيستند 7 كوره بلند از اوايل آوريل و تنها 17 كوره از 16 مارچ توليد را آغاز مي كنند . با توجه به محدوديت هاي اعمال شده در زمستان تخمين زده مي شود توليد فولاد خام در تانگشان نسبتاً افزايش يابد .

افزایش قیمت قراضه بازار داخلی چین

در طی هفته گذشته قیمت قراضه بازار داخلی چین افزایش داشته در حالی که سطح فعالیت های تجاری پایین رو به متوسط بوده است. در طی هفته گذشته قیمت قراضه روند صعودی داشته و به دلیل محدودیت های تولید کوره های بلند تقاضای قراضه افزایش یافته که این روند افزایشی در قسمت جنوب غربی و مرکز چین بیشتر مشاهده می شود.

در همین حال در برخی مناطق عرضه قراضه کم می باشد که این امر به افزایش قیمت قراضه کمک کرده است. با توجه به شروع ساخت و سازها از اواسط مارس تاثیر مثبتی بر بازار قراضه خواهد ذاشت. انتظار می رود قیمت قراضه در هفته پیش رو روند افزایشی داشته باشد.

افزایش قیمت آهن خالص CIS

در طی هفته گذشته تقاضای آهن خالص CIS بالا بوده در حالی که قیمت آن نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و تنی 360 تا 380 دلار FOB به فروش رسید. با توجه به روند افزایشی قیمت ها در بازار فولاد اروپا و بازار جهانی مواد خام انتظار می رود تامین کنندگان آهن خالص کشورهای CIS قیمت های خود را افزایش دهند.

افزایش تولید فولاد خام چین

انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد مجموع فولاد خام تولید شده در اواسط فوریه توسط شرکت های بزرگ و متوسط عضو انجمن آهن و فولاد چین 17969 میلیون تن بوده که نسبت به اوایل فوریه افزایش 84/0 درصدی داشته است. طبق گزارش قبلی انجمن آهن و فولاد چین میزان فولاد خام تولید شده در اوایل فوریه توسط شرکت های بزرگ و متوسط عضو انجمن آهن و فولاد چین مجموعا 17847 میلیون تن بوده که نسبت به اواخر ژانویه افزایش 59/1 درصدی داشته است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد