رونق بازار آهن ایران

1 سال پیش1033بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
رونق بازار آهن ایران

 رونق در بازار  آهن فولاد ایران

در سه ماه اول سال 1396 مصرف فولاد و آهن در ایران رشد کرد. در این بازه زمانی سه ماهه 5.19 میلیون تن فولاد در ایران مورد استفاده قرار گرفته که 20 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. افزایش مصرف آهن در ایران نشانگر برگشت سلامت و رونق به بازار مصرف این کشور و خروج از روند نزولی اقتصادی دارد که می تواند امید بر خارج شدن اقتصاد از رکود باشد. صنعت فولاد و آهن یکی از مهمترین صنایع است و رشد مصرف فولاد این کشور می‌تواند حاکی از پیشرفت صنایع مصرفی باشد. در سه ماه نخست امسال مصرف نورد گرم در ایران با 24 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 2.11 میلیون تن رسید و میزان مصرف ورقه های نورد سرد در این بازه بالغ بر 60 درصد افزایش داشته است.

در سه ماه اول امسال تولید فولاد آماده و نیمه آماده هم در ایران افزایش داشته است. طبق آمارهای رسیده در طول سه ماهه 10.18 میلیون تن فولاد نیمه آماده در ایران تولید شده است که 13.1 درصد به میزان مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. در این زمان تولید فولاد آماده هم در ایران با رشد همراه بود.

آهن آلات فولاد

در صورت رونق بازار می‌توان با کاهش صادرات هماهنگ شد.

تا این لحظه صنعت فولاد و آهن ایران برای ادامه فعالیت نیازمند صادرات بود و مانع مهیا شدن در مسیر صادرات باعث می‌شد تا فعالیت این صنعت به خطر بیفتد. اما حالا که  مصرف در داخل رشد داشته است و میزان مصرف در سه ماه نخست امسال از مقدار تولید هم بیشتر بود دیگر وابستگی صنعت به صادرات کمتر شده است. لیکن با تجربه  به افزایش مصرف در یک بازه سه ماهه نمی‌توان عنوان کرد که بازار دوباره رشد داشته است اما در صورت ادامه این روند می‌توان خبر از رشد در بازارهایی داد که می‌تواند اقتصاد را دوباره در روزهای طلایی دید.

افزایش تقاضای فولاد  و آهن آلات به معنای صعود صنعت ساختمان و رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی می بشاد که هر دو می‌تواند هزاران فرصت اشتغال در کشور تولید کند و سرعت گردش پول را افزایش دهد. همچنین رونق مصرف داخلی یک عنصر  مهم و اصلی برای رشد صنعت است زیرا از وابستگی به بازارهای خارجی و آسیب پذیری در برابر تحولات اقتصادی و سیاست‌های خارجی جلوگیری می کند.

از طرف دیگر قوانینی که اروپا برای واردات محصولات ایرانی اتخاذ کرده است در صورت رشد تقاضا در بازار داخل تاثیر کمی بر روی اقتصاد خواهد داشت و این برای اقتصاد ایران که اخیرا از زیر بار فشارهای ناشی از تحریم خارج شده است به معنای واقعی برای رسیدن به رونق است.

نباید از صادرات دوری کرد

با وجود این باید در نظر داشت که بازار صادرات به منظور  ورود ارز به داخل کشور است و از این رو برای ایران اهمیت  زیادی دارد. فعالان این صنعت باید کماکان بازاریابی خوب و پیشرفته خود را ادامه دهند و در نظر داشته باشند که توجه به تقاضا در بازارهای خارجی می تواند میزان برابری را در صنعت برقرار کند. در واقع باید هماره یک میزان منطقی بین صادرات و مصرف داخلی برای صنعت فولاد و آهن وجود داشته باشد تا صنعت بتواند بدون توجه به موارد سیاسی و تصمیمات اقتصادی خارج در مسیر صعودی حرکت کند. در غیر این صورت آسیب پذیر خواهد شد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد