خروج مسکن از رکود به دنبال کنترل قیمت آهن آلات

6 سال پیش1123بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
خروج مسکن از رکود به دنبال کنترل قیمت آهن آلات

کنترل قیمت آهن در بازار داخلی

طی روز گذشته رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات اظهار داشت که در حال حاضر کارخانه های تولید کننده آهن تنها از نیمی از ظرفیت خود بهره می گیرند. وی همچنین گفت: در روز های گذشته با خروج نسبی بازار مسکن از رکودی که مدت هاست بر این بازار سایه انداخته، پیش بینی می شود که قیمت آهن به مراتب بهتر شود و بازار آهن آلات با افزایش تقاضا رو به رو شود. در چنین شرایطی کارخانه ها نیز با افزایش قیمت آهن آلات به سود دهی می‌رسند اما این پیش بینی ها فعلا در حد یک حدس و گمان است و در حال حاضر هنوز تغییرات خاصی مشاهده نمی شود.

خصوصا در این روز ها که بارش برف و سرمای شدید بازار محصولات فولادی و آهن آلات را تقریبا فلج کرده و حمل و نقل سفارشات به راحتی انجام نمی گیرد. در این زمینه محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات درباره پیش بینی کارشناسان در مورد احتمال افزایش قیمت آهن گفت: اگر قیمت آهن حتی افزایش هم پیدا کند بیش تر به دلیل افزایش قیمت آهن آلات در بازار های جهانی خواهد بود.

در حال حاضر کشور چین از چندی پیش تا کنون از صادرات آهن آلات خود کم کرده و در داخل این کشور بیش تر به ساخت و ساز پرداخته می شود که این مسئله به خودی خود باعث افزایش قیمت آهن در بازار های جهانی شده و بر بازار آهن آلات ایران نیز اثر گذاشته است.

احتمال صعود قیمت آهن آلات بالاتر از نرخ جهانی

کارشناسان طبق ارزیابی ها و رصد مواردی که بر قیمت آهن در ایران تاثیر گذار است همچنان بر این عقیده اند که احتمال این که قیمت آهن آلات حتی از نرخ جهانی آن نیز بالا تر رود، وجود دارد. علاوه بر این، اگر بازار آهن آلات داغ تر شود کارخانجات تولید کننده شمش و اسلب نیز از قبل آن سود می‌برند. اما در این بین کارخانه های تولید کننده میلگرد به زیان‌دهی خواهند رسید چرا که اگر قیمت آهن آلات در بازار جهانی گران تر شود، قیمت مواد اولیه مورد نیاز آن ها نیز بالا تر می رود، در صورتی که تقاضا برای خرید میلگرد تولیدی آن ها کم است و متوجه زیان هایی خواهند شد.

قیمت آهن آلات

برخي از تحلیل گران و فعالان بازار داخلی عواملي مانند كنترل دستوري قيمت آهن را در عدم افزایش نرخ آن موثر مي دانند؛ نحوه کنترل دستوری قیمت آهن می تواند از طریق ارائه مصوبه هایي برای مشخص کردن قيمت شمش، آهن اسفنجي و دیگر مواد اولیه مورد نیاز انجام شود.

تاثیر قیمت مواد اولیه

این نکته بسیار حائز اهمیت است که بی توجهی دولتمردان و مسؤلین به شرايط کنونی بازار و عدم كنترل دستوري خصوصا بر قيمت مواد اولیه به طور حتم باعث به وجود آمدن شرايطي خواهد شد كه با كوچك ترين نوسان و یا جرقه ای، قیمت آهن آلات و دیگر محصولات فولادی جهش ناگهانی پیدا خواهد کرد و با این اتفاق کنترل قیمت ها از دست مسؤلین خارج می شود.

اما نا گفته نماند که اين وضع آن طور که به نظر می رسد، بيش تر به نفع کسانی است که در هنگام کاهش قیمت ها محصولات تولیدی کارخانه های مختلف را جمع آوری و انبار می کنند و در اواخر سال و به هنگام افزایش ناگهانی قیمت ها دست به فروش آن ها می زنند تا سود سرشاری عایدشان شود.

علاوه بر این، كارشناسان و تحلیل گران با توجه به بررسی روزانه روند قیمت آهن آلات در بازار داخلی معتقد هستند كه اگر حرکت و روند بازار بدون هیچ گونه هياهو و بر حسب عرضه و تقاضا به پیش رود، اطلاع رساني ها در مورد قيمت محصولات فولادی به دور از منافع شخصي خواهد بود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید