رکورد شکنی ایران در تولید آهن آلات

6 سال پیش1085بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
رکورد شکنی ایران در تولید آهن آلات

افزایش تولید ماهانه آهن آلات

بنا به گزارش ماه دسامبر اتحادیه جهانی آهن آلات دربازه ماه‌ های ژانویه تا انتهای اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱.۴۱ میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۶ درصد رشد داشت. دنیا در دهمین سال جاری ۱۴۵.۰۷ میلیون تن فولاد تولید کرد و حجم تولید فولاد ماهانه دنیا هم با افزایش ۵.۷ درصدی همراه بود.

ایران که یکی از بزرگترین فولادسازان خاورمیانه است و برای توسعه صنعت آهن آلات در سالهای گذشته سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است، در ده ماه اول امسال 17.8 میلیون تن آهن آلات تولید کرد که میزان تولید این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.8 درصد رشد کرد.

در دهمین ماه سال جاری یعنی ماه اکتبر تولید فولاد در ایران 24.3 درصد افزایش یافته است. این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی 1.97 میلیون تن آهن آلات را وارد بازار مصرف کرد که بازار مصرف داخلی مهم ترین هدف تولید کنندگان فولاد ایران بود ولی برای ارائه محصولات خود به بازارهای بین المللی هم تلاش های بسیاری را آغاز کرده اند. در این ماه همچون ماه های دیگر سال ۲۰۱۷ میلادی ، آسیا مهم ترین بازار هدف محصولات آهن آلات ایران بود.

سرعت بازسازی آهن آلات بعد از توافق هسته ای

 مسئله مهمی که بررسی این آمارها بیان می کند میزان رشد بالای ایران در نوسازی صنعت فولاد در قیاس با دیگر صنایع این کشور در سال‌های جدید است. بررسی ها نشان می دهد صنعت آهن آلات ایران بعد از توافق هسته ای ایران و غرب با بالاترین سرعت بازسازی شده است و ضمن کسب سرمایه های زیاد و برخورداری از تکنولوژی پیشرفته و توسعه یافته، توانست میزان تولید خود را افزایش دهد.

ایران  توانست با کمک این تدبیرهای تولیدی و صنعتی میزان تولید ماهانه اش را از مرز یک میلیون تن در ماه بیشتر کند و رقبای قبلیش یعنی کشورهای ترکیه و فرانسه را پشت سر بگذارد. در ده ماه اول سال کنونی هم ایران بیش از این دو کشور آهن آلات تولید کرده است. البته صنعت فولاد ایران همچنان با مشکلات زیاد روبه رواست که حل کردن قسمت زیادی از این چالش‌ها توسط فعالان این صنعت میسر نیست بلکه نیاز به سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی و کشوری دارد.

سرعت در افزایش تولید آهن آلات

مساله دیگری که در گزارش گذشته اتحادیه جهانی فولاد قابل توجه است، این است که سرعت میزان تولید فولاد در ایران در سال جاری قابل تامل بوده است. این کشور آسیایی از نظر سرعت میزان تولید فولاد ماهانه در اکتبر سال جاری رتبه ۱۵ دنیا و از نظر پیشرفت میزان تولید آهن آلات در ده ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی رتبه دهم دنیا را بدست اورد. رتبه هایی که ظرف یک دهه اخیر در صنعت فولاد ایران بی سابقه بوده است و حتی در قیاس با تعداد بسیاری از  کشورهای رقیب هم موفقیت قابل ملاحظه‌ای است.

باید در نظر داشت که ایران در ماه سپتامبر سال کنونی میزان تولید آهن آلات خود را سی درصد افزایش داد ولی در ماه اکتبر نتوانست با همین سرعت محصولش را افزایش دهد. به خاطر همین است که در ماه اکتبر رتبه 13 فولاد بزرگ دنیا را از آن خود کرد  و میزان تولیدش بیش از مکزیک و کمتر از اوکراین بود. این در حالیست که در ماه سپتامبر ایران دوازدهمین فولادساز بزرگ دنیا بوده است.

ایران یکه تاز بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان است.

در ده ماه ابتدای سال جاری ایران 16.42 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد که نسبت به سال قبل 23 درصد افزایش داشت. این کشور همچنان بزرگترین تولید کننده آهن‌اسفنجی در جهان است. ایران در ماه اکتبر سال جاری 2.08 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد که نسبت به دهمین ماه سال قبل 47 درصد افزایش داشت.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد