زلزله در بازار آهن آلات جهانی

6 سال پیش1188بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
زلزله در بازار آهن آلات جهانی

پیش بینی نوسانات جهانی حوزه آهن آلات

به گفته منابع خبری یکی از مشکلات اساسی در صنعت آهن آلات جهانی افزایش ظرفیت تولید می باشد. طی سال های اخیر کشور چین برای رفع این مشکل میزان تولید آهن آلات خود را را کاهش داده است تا بتواند به صنعت فولاد جهانی و هم چنین سایر صنایع وابسته کمک کند و درصدد رفع این مشکل برآید.

اخبار رسیده حاکی از آن است که در سال های آتی تمامی کشورها بایستی با یک دیگر همکاری کرده و درصدد رفع این مشکل برآیند و بتوانند با چالش افزایش ظرفیت تولید آهن آلات جهانی مقابله کنند. با ادامه یافتن این روابط یقینا میزان عرضه و تقاضا به هماهنگی های مناسب تری دست خواهد یافت. در این زمینه می توان گفت مشکل افزایش میزان عرضه آهن آلات در کشور چین که یکی از عمده ‌ترین تولید‌ کنندگان و صادر‌کنندگان فولاد و سنگ ‌آهن در بازار جهانی می باشد تبدیل به مشکلی بسیار مهم در کنار مشکل کاهش ظرفیت تولید آهن آلات گشته است. مشکل افزایش میزان عرضه آهن آلات تحت حالتی مطرح می گردد که کشور چین طی سال های اخیر به آرامی به دنبال کاهش میزان تولید محصولات آهنی خود بوده است. این مشکل برای کشور چین تبدیل به مهم ترین مشکلات گشته است. ‌چرا که مشکل آلودگی زیست محیطی در این منطقه به تولید فولاد و سنگ ‌آهن متصل گردیده است. این در حالی است که تا پیش از این گزارش شده بود که برنامه 5 ساله برای کاهش 150-100 میلیون تن میزان ظرفیت اضافه تولید آهن آلات در کشور چین طی اهداف تعیین شده برنامه پنج ساله بایتسی در مدت زمان کم تر از دو سال محقق گردد. با این حال مشاهده می کنیم که تغییراتی در هماهنگی های تجاری در صنعت آهن آلات جهانی در حال وقوع می باشد.

طبق اخبار منتشر شده در ماه اکتبر سال 2017 کشور آمریکا به میزان 52590 تن محصولات فولادی از کشور چین وارد کرده که این میزان کم ترین میزان واردات این محصول از ماه فوریه سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است. طبق آمار منتشر شده میزان واردات کشور آمریکا از چین کم ترین میزان ثبت شده نسبت به دو سال گذشته از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است. گزارش های رسیده حاکی از آن است که این روند کاهشی از زمان ریاست جمهوری رییس جمهور اوباما آغاز گردیده است و تعرفه‌ هایی برای واردات این محصولات از کشور چین وضع گردیده است. کشور چین توسط دولت آمریکا متهم شده است که به دامپینگ آهن آلات در این کشور پرداخته است چراکه بتواند مساله افزایش میزان عرضه خود را برطرف گرداند. طی روزهای نخستین سال جاری نیز رییس جمهور ترامپ آهن آلات وارداتی خود را بررسی کرده است تا عوارض فولاد وارداتی ضد آب از کشور چین به این کشور را از میزان ۶۳ درصد به میزان ۱۹۰ درصد افزایش دهد. دولت آمریکا بیان کرده است که کشور چین به قیمت فولاد خود را پایین نگه داشته است تا بتواند بر تولید‌ کنندگان آمریکایی فشار وارد کند. در همین زمان دولت چین اعلام کرد که این کشور نسبت به افزایش عوارض گمرکی آهن آلات وارداتی به کشور آمریکا دلسرد گشته است.

قیمت لوله گالوانیزه

اقدامات چین در قیمت گذاری آهن آلات

به گفته منابع خبری دولت چین نسبت به ادعای آمریکا در جهت اعمال عوارض گمرکی زیاد برای محصولات فولادی کشور چین دلسرد می باشد و درخواست داده است که این اقدامات بررسی شوند. به طوری که می توان گفت پیش بینی می شود که در میان سال ‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میزان تولید آهن آلات در بازار جهانی به میزان ۴۰ میلیون تن برسد و از این میان حدودا به میزان ۲۳ میلیون تن به منطقه خاور‌میانه مربوط می باشد. در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میزان تولید فولاد در بازار جهانی به میزان ۳۶/ ۲ میلیون تن افزایش یافته است که نسبت به سال گذشته به میزان ۶/ ۰ درصد کاهش یافته است. در این میان کشورهای اروپایی، خاور‌میانه و آمریکا نیز رشد زیادی در زمینه تولید آهن آلات داشته اند.

در سال جاری اختلاف قیمت شمش و قراضه آهنی به طور متوسط، بدون در نظر گرفتن دو ماه ابتدایی سال جاری که پایین تر از ۴۰۰ تومان بوده است در کم ترین میزان در ماه خرداد حدودا به میزان ۴۳۰ تومان اعلام گردیده است. این در حالی است که این میزان به ‌تدریج در ماه تیر افزایش یافته است و در ماه مرداد به بیشترین میزان خود رسیده است. با این حال روزهای میانی ماه جاری و پس از اختلاف قیمت به میزان 850 تومان، مجددا در ماه شهریور به میزان ۴۰۰ تومان رسید و تا ماه آبان به نوسانات خود ادامه داد. اما در ماه آذر بازار آهن آلات روند کاهشی را در پیش گرفته است. ازجمله عمده ترین علل این روند می توان به کاهش میزان تقاضا اشاره کرد، افت قیمت در بازار جهانی، کاهش میزان عرضه قراضه آهنی و افزایش میزان رقابت در بازار آهن آلات و هم چنین روند صعودی این بازار و در نهایت می توان از افزایش عرضه شمش با قیمت مناسب نام برد. این امر سبب گردید این بخش با فشار روبرو گشته و از رونق بیفتد و همواره روند نزولی را در پیش گیرد. بنابراین امروزه مشاهده می کنیم که مجددا این میزان اختلاف به طور متوسط حدود ۳۹۵ تومان می باشد.

آن طور که مشاهده می شود برای کاهش فشار این اختلاف، دو راه وجود دارد. یکی از راه ها صعود قیمت شمش می باشد. مهم ترین مانع برای این مساله، عرضه شمش دولتی با قیمت مناسب برای نوردکاران بازار داخلی می باشد که با ورود به فصل زمستان به سد عظیمی تبدیل گردیده است. راه دیگر نیز متوقف کردن رقابت تنگاتنگ بوده که سبب افزایش قیمت قراضه آهنی گردیده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد