سیاست های قیمت گذاری در بازار آهن آلات

2 سال پیش1090بازدید0دیدگاه2امتیاز (2 رای)
سیاست های قیمت گذاری در بازار آهن آلات

ارزیابی نوسانات قیمت روز آهن در بازار داخلی

طبق گزارشات رسیده کارشناسان با ارزیابی میزان تولید و همچنین قیمت آهن آلات ، چندی پیش اعلام کرد که تولید آهن آلات در ایران از اوایل سال جاری تا کنون بیش از ۲۱ درصد رشد پیدا کرده است. بررسی قیمت روز آهن در بازار داخلی خبر از رشد ۲۱٫۴ درصدی این محصول می دهد. علاوه بر این، با افزایش تولید آهن آلات وضعیت صادرات این محصول نیز بهبود یافته است.

چندی پیش یکی از کارشناسان به بررسی قیمت روز آهن در کارخانه های مختلف تولید کننده آهن آلات کشور پرداخت. علاوه بر این، با وجود رشد ٢۴ درصدی، کارشناسان بخش صادرات در حال حاضر بر این باورند که به دلیل عدم تمایل برخی از خریداران خارجی برای خرید آهن آلات تولیدی ایران، باید قیمت آهن در بازار صادرات متعادل تر شود و به منظور رونق این صنعت پر اهمیت و تاثیر گذار بر اقتصاد کشور، باید قیمت روز آهن در بازار کنترل شود و موانع جذب سرمایه گذاری خارجی به طور کلی حذف شود.

علاوه بر این، از شش ماه گذشته تا کنون تولید آهن آلات با توجه به تقاضای خارجی و داخلی نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری ها تامین نیاز داخلی، اخیرا صادرات آهن آلات را با روند کاهشی رو به رو کرده است.

یکی از متخصصان این حوزه می گوید: برنامه صادرات آهن در سال جاری به ۲۳ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است. قیمت آهن با براورد ارزش ارزی این حجم از صادرات به میزان ۳۷ میلیون دلار می رسد. این در حالی است که قیمت آهن در سال گذشته با احتساب ارزش ارزی معادل ۴۴ میلیون دلار بوده است که ۱۶ درصد نسبت به امسال کاهش یافته است.

پیش بینی قیمت آهن آلات روزهای آینده

سیاست های قیمت آهن آلات در بازار داخلی

یکی از سیاست‌هایی که مسؤلین طی سال جاری در پیش گرفتند این بود که برای صادرات آهن آلات محدودیت ایجاد کنند تا نیاز داخلی هم تامین شود. کارشناسان همین امر را باعث کاهش قیمت آهن آلات دانسته و می گویند: با کاهش تولید آهن و در پی آن کاهش صادرات، قیمت آهن آلات صادراتی کاهش پیدا کرده است.

اما در همین دوره زمانی عرضه این محصول به بازارهای داخلی با ۳۲ درصد رشد مواجه شد و به رقم ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تن طی ٩ ماه رسید. همچنین طبق گزارش ۹ ماه اولیه سال جاری قیمت روز آهن در اکثر مواقع یا کاهش پیدا کرده و یا روند ثابتی را در پیش گرفته است. این به این دلیل است که با عرضه ی بیش از حد این محصول به بازار داخلی، قیمت روز آهن کاهش پیدا کرده و به تدریج تقاضا نیز ضعیف تر شده است. اما این روند در ماه های دی و بهمن هیچ تغییری پیدا نکرده است زیرا طی یک ماه گذشته تا کنون توليد آهن آلات با کمبود مواجه نشده است؛

افزایش میزان تولید آهن آلات

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، یکی از کارشناسان در این مورد گفت: حجم توليد آهن آلات در ايران بسيار قابل توجه است به طوري که در حال حاضر توليدات فعلی مي‌تواند مصرف نياز داخلي را براورده کند. اما به دلیل این که تولید به صورت انبوه انجام می شود و اکثر تولیدات هم صرف بازار داخلی شده و حجم کمی صادر می شود، قیمت آهن همچنان روند ثابت خود را طی می کند و تقاضا نیز طی یک ماه گذشته تا کنون قوت چندانی نداشته است.

علاوه بر این، در حال حاضر کم تر از دو ماه تا پايان سال جاری زمان باقی مانده است و بازار آهن آلات در وضعیت خاصی به سر مي برد؛ از يك سو سكون تقريبي قيمت روز آهن و معاملات يك ماه گذشته و از سوي ديگر افزايش شديد قیمت سنگ آهن، قراضه و زغال سنگ در معاملات بين المللي، بازار را برای افزايش قيمت آهن مستعد می نمود اما تاکنون چنين اتفاقی نیفتاده است، هرچند افزايش قيمت روز آن در آينده بخصوص در اواخر سال و در دوره ي ميان مدت و بلند مدت احتمالا غیر قابل اجتناب خواهد شد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد