شوک ترامپ بازارهای سهام آسیا را در منطقه قرمز قرار داد

2 سال پیش932بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
شوک ترامپ بازارهای سهام آسیا را در منطقه قرمز قرار داد

حواشی تصمیم ترامپ در بازار آهن آلات

پس از اعلام پنجشنبه کاخ سفید مبنی بر اعمال تعرفه 25 درصدی بر روی واردات آهن آلات و 10 درصد برای واردات آلومینیوم و ادعای وی در خصوص اعمال 25 درصد مالیات بر خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا در صورت انجام هرگونه اقدام علیه واردات کالا از امریکا، بازارهای سهام در آسیا با نگرانی از تبعات چنین حرکتهایی با افت روبرو شدند.

شاخص MSCI سهام های آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن کمی تضعیف شد و به کمترین سطح از نیمه فوریه رسید. این شاخص در هفته گذشته در حدود 2 درصد افت داشت. بورس هنگ کنگ با بیش از 1 درصد افت بزرگ ترین کاهش را در میان بازارهای آسیایی دارد. Nikkei ژاپن با 0.4 درصد و بازار بورس کره و استرالیا با 0.3 درصد افت معاملات خود را ادامه می دهند. در بازار آهن آلات چین اثر صحبت های ترامپ با پیش بینی دولت مرکزی برای رشد 6.5 درصدی اقتصاد در سال جدید آفست شد و بازار در محدوده مثبت قرار دارد.

انتظار افت بازارهای اروپایی

انتظار بر این است که بازارهای اروپایی با توجه به اینکه کانون تمرکز صحبتهای رئیس جمهوری امریکا می باشند با افت بیشتری معاملات خود را آغاز کنند. افتی که عمدتا حاصل کاهش علاقه خریداران به سرمایه گذاری به خصوص در شرکتهای آهن آلات و خودرویی قاره سبز می باشد.

کشورهای تحت تعرفه های امریکا در حال لابی کردن برای مستثنی نمودن خود از این تصمیم واشنگتن پیش از اعلام رسمی می باشند. کانادا، بزرگترین صادرکننده آهن آلات به ایالات متحده اعلام نموده که ممنوعیت و یا افزایش هزینه های صادرات آهن آلات به امریکا ضربه بزرگی به صنعت فولاد این کشور خواهد زد.

ویلبر راس، وزیر تجارت امریکا در پاسخ به این تحرکات گفته که هنوز صحبتی در خصوص استثنا نمودن کشورهایی خاص مطرح نشده اما ترامپ احتمال چنین اتفاقی را از بین گزینه های موجود حذف ننموده است. این صحبت نشان می دهد که احتمال تعدیل شدت تصمیم رئیس جمهوری امریکا چندان دور از انتظار نیست.

افزايش پيشنهادهاي فروش اسلب برزيل

ارزيابي اسلب صادراتي برزيل در هفته جاري منتهي به 2 مارس بدون تغيير در 540 تا 545 دلار FOB باقي ماند.اما شنيده شد كه  پيشنهادهاي فروش به صورت پراكنده در بازار آهن آلات وجود داشته است.

پس از اينكه ارزيابي متال بولتن انجام شد،حداقل يك رزرو خريد اسلب به قيمت 570 دلار FOB به امريكا تحويل ماه مي انجام شد.

پيشنهادهاي پراكنده فروش برزيلي ها با بازارهاي تركيه و امريكا كه داراي قيمتهاي داخلي بالاتري هستند در هفته جاري به 570 دلار FOB رسيده است.

قیمت آهن آلات

خريداران يافتن اسلب در بازار را مشكل عنوان كردند و ذخاير موجود در بازار را ناچيز عنوان كردند. فعالان بازار بازدياد نگراني از  وضع تعرفه از سوي  ترامپ با دقت كامل نظاره گر بازار هستند و انتظار دارند در كوتاه مدت قيمت اسلب باز هم افزايش يابد.

دولت چین و تصمیم بر کاهش ظرفیت بیشتر آهن آلات و زغال سنگ

به نقل از روییترز امروز دوشنبه 5 مارس دولت چین اعلام کرد برای تحقق بخشیدن به برنامه رسیدن به آسمان آبی و کاهش آلودگی هوا در سال جاری ظرفیت بیشتری از زغال سنگ و آهن آلات را کاهش خواهد داد.

در بخش آهن آلات و زغال سنگ برنامه به این صورت است که ظرفیتهای آلاینده از مدار تولید خارج شده و به جای آن ظرفیتهای تولید جدید با آلودگی کمتر وارد مدار تولید می شود.

با کاهش 30 میلیون تن ظرفیت تولید آهن آلات در سال 2018 چین با رسیدن به 145 میلیون تن کاهش ظرفیت زودتر از برنامه به هدف کاهش 150 میلیون تن تا سال 2020 دست خواهد یافت.

همچنین در برنامه کاهش ظرفیت های آلاینده زغال سنگ قرار بود چین تا سال 2020 به برنامه کاهش 500 میلیون تنی دست یابد که تا پایان سال 2017 به 590 میلیون تن کاهش دست یافته است

اسلحه ای برای مهار ترامپ

بحث در رابطه با تصمیم رئیس جمهور امریکا در خصوص اعمال تعرفه های واردات اهن آلات و آلومینیوم به امریکا به بحث داغ محافل بین المللی تبدیل شده و باعث بروز نگرانی هایی در میان کشورهای جهان شده است. در این میان، شاید یکی از مواردی که بتوان بوسیله آن دونالد ترامپ را از تصمیم خود عقب نشاند، عدم خرید اوراق خزانه داری ایالات متحده باشد. اوراقی که در حال حاضر امریکا برای جبران کسری بودجه خود بیش از هر زمان دیگری نیاز به عرضه و فروش آنها دارد.

اگر چین، ژاپن و سایر کشورهایی که در اوراق خزانه داری امریکا سرمایه گذاری نموده و بخشی از بودجه فدرال امریکا را تامین می نمایند به یکباره تصمیم به نقد نمودن اوراق گیرند، آنگاه بایستی منتظر روزهای سختی برای کاخ سفید باشیم. این اقدام تلافی جویانه احتمالی کشورها در زمانی اتفاق خواهد افتاد که امریکا با برنامه عظیم کاهش مالیات ها و افزایش مخارج دولت در نتیجه ی طرح بازسازی زیرساخت ها، در آستانه افزایش کسری بودجه تا 10 میلیارد دلار طی 10 سال آینده قرار داشته و در نظر دارد تا بخشی از این کسری را با انتشار اوراق جدید خزانه داری امریکا طی 2018 و 2019 جبران نماید. در صورتی که اوراق منتشره با بی علاقگی کشورهای دیگر مواجه شوند، آنگاه واشنگتن در تامین بودجه خود با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

نامشخص بودن جزئیات تصمیم ترامپ

از سوی دیگر، اینکه توکیو، پکن و دیگر دارندگان اوراق خزانه داری امریکا در سطح دنیا به یکباره تصمیم به تبدیل این اوراق به نقدینگی نمایند تا حدودی غیر محتمل می نماید، چرا که این امر می تواند به از دست رفتن سود این اوراق به دلیل عدم رسیدن به سررسید منجر شود. با این وجود، تملک حدود یک چهارم کل اوراق خزانه داری امریکا در دست شرکای تجاری امریکا می باشد که ریسک بالایی را متوجه بازار این اوراق خواهد ساخت.

نرخ بازگشت اوراق خزانه داری امریکا بنچ مارکی برای نرخ بازگشت بازار سهام و دیگر دارایی ها می باشد. عموما با افزایش نرخ این اوراق، قیمتها در بازار سهام افت خواهند نمود. همچنین، نرخ اوراق خزانه توسط بانک های وام دهنده برای تشخیص نرخ بهره وام های مسکن و دیگر وام ها استفاده می شود.

جزئیات تصمیم ترامپ همچنان مشخص نیست و برخی معتقدند با وجود واکنش ها و انتقادهای انجام شده توسط اعضای حزب جمهوری خواه و صنایع پایین دستی اقتصاد به شدت وابسته امریکا به آهن آلات و آلومینیوم، ممکن است تعرفه های مطرح شده به کل لغو شده و یا حداقل از شدت آنها کاسته شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد