عوامل تاثیر گذار بر تولید آهن آلات

2 سال پیش1546بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
عوامل تاثیر گذار بر تولید آهن آلات

میزان عرضه و تقاضا در تولید آهن آلات

تولید آهن آلات ایران در سال‌های اخیر با فشارهای مالی زیادی روبرو بود و در مقابل سیاست های خارجی بسیار آسیب پذیر بود. این آسیب پذیری هر سال بیش از قبل پیدا می شد و باعث شد تا در این سال ها اخبار بالا رفتن احتمال ورشکستگی تعداد زیادی از شرکتهای تولید کننده را گزارش کند.صنف آهن آلات در خصوص علت آسیب پذیر بودن تولید آهن آلات در برابر افت و خیز بازار نوشت: اندازه کوچک تولید  و سرمایه گذاری کم در تولید آهن آلات از مهمترین علت های آسیب پذیری این صنعت در این سالها بوده است. صرفه های به اندازه یک برتری اقتصادی است که با بالابردن حجم تولید آهن آلات ایجاد می شود. در اصل رابطه عکسی بین کمیت تولید شده و هزینه ثابت تولید هر واحد از کالا است که عرصه را برای پایین آوردن هزینه کلی تولید آهن آلات فراهم می کند.

تولید آهن آلات طبق مطالعات نشان می دهد هر چه اندازه کالاهای تولید شده  بیشتر باشد، هزینه ثابت تولیدات برای کالاهای بیشتری مصرف می شود و در نهایت هزینه ثابت هر واحد کالای تولید شده کمتر خواهد بود.صنف آهن آلات با توجه به آمارهای رسمی ایران نوشت: در ایران ۵۷ درصد از کل آهن تولیدی در پنج کارخانه فولادسازی تولید می شود در صورتیکه ۴۳ درصد باقی مانده درشرکتها و واحدهای فولادسازی تولید می شود. واحدهایی که حجم تولید هر یک از آنها تا حدود ۷۵۰ هزار تن است و در ردیف کارخانه های تولیدکننده کوچک شمرده می شوند. ۹۲ درصد  از قسمت های فولادسازی در ایران با اندازه غیر اقتصادی فعالیت می کنند و این گونه فعالیت آنها باعث می شود تا هزینه تولیدات بیشتر از نیاز باشد.

تولید آهن آلات در ایران را می توان از جهت نوع آهن آلات تولیدی تقسیم بندی کرد.مطالعات نشان می دهد صرفه های به اندازه در قسمت های تولید آهن آلات طویل بدتر از دیگر بخش های تولید کننده دیگر است. در حال حاضر تنها دو واحد تولید آهن آلات طویل در ایران با حجم بالغ بر یک میلیون تن در سال کار می کنند و مابقی ظرفیت تولید پایین تری دارند.دلیل بالارفتن تعداد بخش های تولیدآهن آلات طویل افزایش تقاضا برای این قبیل از کالاها در این سالها است. افزایش تقاضا برای این آهن آلات شرکت‌ها را وادار به این کرده است تا سرمایه گذاری در این قسمت را بالا ببرند و به تولید آهن آلات بلند روی بیاورند ولی کمتر شرکتی بود که به مساله صرفه های به اندازه و تولید در سطح پیشرفته توجه می کرد.

 به همین دلیل است که در حال حاضر بالاترین تعداد شرکتهای فولادسازی در ایران را شرکت‌هایی که هزینه تولید آنها بسیار بالا است تشکیل می‌دهند.بنابراین برای برطرف کردن این چالش مهم صنعت فولاد باید سرمایه گذاری‌های بلندمدت انجام شود و قسمت های تولیدکننده آهن  بزرگ جایگزین قسمت های کوچک شوند در غیر این صورت  صنعت فولاد بیش از قبل متضرر می شود و توان تولید آهن آلات ایران بیش از قبل کاهش خواهد یافت.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد