فرارسیدن تعطیلات بازار فولاد زودتر از انتظار...

2 سال پیش1394بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
فرارسیدن تعطیلات بازار فولاد زودتر از انتظار...

تعطیلی بازار فولاد در آخرین روز هفته جاری

بازار محصولات فولادی از جمله بازار تیرآهن روزهای اخیر را در دوران کم رمقی سپری کرده است. این در حالی است که در روز سه شنبه بازارها به جهت فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال فعالیت خود را اندکی زودتر به پایان رساندند و به همین جهت آمار منتشر شده صریحی برای بیان وضعیت بازار در حال حاضر وجود ندارد. در روزهای جاری هم چون روزهای ابتدایی هفته آرامش بر بازار محصولات فولادی حکمفرما می باشد و شاهد ثبات قیمت تیرآهن و سایر محصولات طی روزهای اخیر بوده ایم.

رشد دلار نیز طی روزهای جاری مشاهده نشده است و در بورس کالا نیز معاملات چندان جذابی صورت نگرفته است. آن چه در بازار محصولات فولادی هم چنان مشاهده می شود کاهش میزان معاملات صورت گرفته در بازار و ثبات قیمت محصولات فولادی از جمله تیرآهن می باشد.

در برخی مبادی نیز تمایل به سمت کاهش قیمت ها مشاهده می گردد و خوش بینی برای سال آینده نیز در میان برخی فعالان بازار مشاهده شده است. هم چنین در حال حاضر زمان زیادی برای به اتمام رسیدن فعالیت بازار باقی نمانده است و تا هفته جاری تنها معاملات موجود در بازار فولاد ادامه خواهد داشت در روزهای جاری تنها سیگنال موجود در بازار روند کاهشی قیمت شمش می باشد که سبب افت قیمت برخی از محصولات فولادی شده است و به نظر می رسد این تاثیر در سال آینده بیشتر نمایان گردد.

سیگنال منفی کاهش قیمت شمش در بازار داخلی

این در حالی است که قیمت شمش در بازار جهانی در روزهای اخیر طی تصمیمات ترامپ افزایش شدیدی یافته است و همین امر تحلیل این بازار را در روزهای پس از تعطیلات مشکل می سازد. این وقایع در بازار جهانی در روزهای جاری و با توجه به تعطیلی بازار فولاد نمی تواند تاثیر چندانی بر نرخ محصولات فولادی از جمله قیمت روز تیرآهن بازار داخلی داشته باشد. آن چه مشخص است این است که ادامه تحلیل ها راجع به آینده محصولات فولادی و پیش بینی قیمت آن ها را بایستی به پس از تعطیلات نوروز موکول کرد.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان

برخی از سیگنال های افزایش قیمت نیز در سال جاری مشاهده می شود ولی به دلیل تعطیلی بازار توان اثرگذاری بر قیمت محصولات فولادی را نخواهد داشت و باید تاثیر آن ها را بر قیمت های سال آتی مشاهده کنیم. بنابراین این سیگنال ها را نمی توان یک سیگنال قطعی برای بازار فولاد به شمار آورد.

آن چه در بازار فولاد در هفته های پایانی سال بیشتر مشاهده می شود نشانه های منفی از جمله کاهش میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی و نیز روند نزولی قیمت شمش می باشد که سبب ثبات و یا کاهش قیمت های پیشنهادی از جمله قیمت تیرآهن اهواز و قیمت تیرآهن کرمانشاه شده است. واضح تر شدن نوسانات نرخ دلار در کنار روند افزایشی قیمت سکه نیز مهم ترین نوسانات بازار آتی داخلی کشور بوده است و پیش بینی ها را برای نوسانات بازارهای کالایی از جمله بازار فولاد در هفته های آتی مشکل تر ساخته است.

ثبات قیمت تیرآهن به دنبال نوسانات اخیر

بنابراین واضح است که بازار فولاد به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و پنج شنبه هفته جاری را می توان آخرین روز فعالیت این بازار به شمار آورد. در سال جاری شاهد بودیم که اکثر فعالان بازار سریع تر از حد انتظار از بازار فاصله گرفته و به استقبال تعطیلات سال نو رفته اند. این فعالان بیشتر ترجیح می دهند که روزهای پایانی سال را به تسویه حساب های خود بپردازند.

در حال حاضر خرید از بازار فولاد به نفع خریداران نمی باشد و آن ها ترجیح می دهند در صورت خرید به استقبال کالاهایی مانند شمش بروند زیرا این کالاها در حال حاضر ارزان قیمت بوده و نوسانات آن ها طی سال آتی مشخص نمی باشد بنابراین تمایل خریداران بیشتر به سمت این محصولات رفته است.

از جمله کالاهایی که با کاهش روبرو بوده است نیز می توان به قیمت تیرآهن هاش و قیمت تیرآهن تبریز اشاره کرد. ولی اکثر تولیدکنندگان در حال حاضر قیمت های خود را ثابت اعلام کرده اند و ترجیح می دهند در هنگام فروش تخفیف هایی را برای مشتریان در نظر بگیرند. باید دید با توجه به مجموع سیگنال های مثبت بازار و سیگنال های منفی از جمله کاهش قیمت شمش این بازار سال آتی را به چه صورت شروع خواهد کرد و هم چنین با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت ها چه اتفاقاتی در انتظار بازار فولاد در سال آینده می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد