آنچه در هفته جاری در بازار آهن آلات گذشت...

2 سال پیش1265بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
آنچه در هفته جاری در بازار آهن آلات گذشت...

نوسانات قیمت آهن آلات هفته جاری

طی هفته جاری نوسانات اندکی در قیمت آهن آلات ایجاد شده است. در بازار مواد اولیه تقریبا ثبات نرخ را در سه بخش قراضه آهن ، آهن اسفنجی و شمش شاهد هستیم البته به دلیل ضعف تقاضا در حوزه شمش امکان تخفیف  قیمتی در معاملات قطعی گزارش شده است.

در نگاهی کوتاه به بازار شمش می توان گفت قیمت عرضه های شمش القایی بین 1910 تا 1950 تومان و محصولات تولیدی کوره های قوسی بین 2050 تا 2100 تومان در نوسان بوده است. در بخش محصولات تولیدی ( مقاطع ) قیمت آهن آلات چندان تغییری نداشته است ولی ارزیابی ها حکایت دارد.

در برخی مبادی قیمت آهن آلات در حوزه میلگرد ، تیر آهن و ورق نسبت به روز گذشته بهتر بوده است. در بازار ورق بخصوص نازک بارها (HB) چون قیمت آهن آلات در این بخش به نقطه سربسر نزدیک شده اجماع به برگشت قیمت ها و صعود نرخ احساس می شود و به این دلیل است که فولاد مبارکه نیز قیمت پایه عرضه خود را نسبت به عرضه 11 دی ماه افزایش داده است.

کاهش حجم معاملات

این شاید کمک کند که بازار از نقطه سربسر خود جدا شود البته در این زمینه توجیهاتی چون افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت روز آهن آلات در بازار جهانی و غیره شنیده می شود ولی بازار به این توجیهات متقاعد نیست چون بدنه بازار بهبود شرایط را متناسب با حجم معاملات خود می بیند.

همچنین طبق گزارشات رسیده از جلسه نورد کاران حکایت از اجماع شرکت کنندگان جلسه هم اندیشی بر روی دو مسئله زیر بوده است : پیگیری مصوبه 89% قبلی یعنی قیمت شمش بر مبنای 89% قیمت محصولات چند واحد نام برده شده در این مصوبه باشد

پرهیز از تنش های ناگهانی در بحث قیمت و ادامه  وضعیت بصورت ثبات نرخ که البته هر دوی این موارد بستگی به اراده مدیران تصمیم گیر و پذیرش توافق اجماعی در حوزه شمش است که امروز و در این لحظات جلسه هم اندیشی آنها در دفتر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در حال برگزاری است.

پیش بینی قیمت آهن آلات روزهای آینده

گزارشی کوتاه از بازار شمش

بر اساس اطلاعات دریافتی از فعالان این حوزه ، جلسه عصر امروز در انجمن تولید کنندگان فولاد بر مبنای تعیین  خط مشخصی از قیمت آهن آلات در بخش  شمش برای  تولید مقاطع فولادی در روند پیش رو برگزار ولی به نظر می رسد نتایج آن چندان رضایت بخش نبود تولید کنندگان شمش  القایی اظهار می کنند که شمش زیر قیمت 1950 تومان نه تنها برای آنها سود تجاری نخواهد داشت بلکه به دلیل هزینه های فعلی تولید آسیب زا و تهدید نیز هست و ممکن است ادامه این روند منجر به تعطیلی برخی واحدها گردد.

تولید کنندگان شمش به روش قوس نیز که از بزرگترین تولید کنندگان این محصول هستند اظهار داشتند که هزینه بالای الکترود و فرو آلیاژها مانعی است مهم و جدی برای کاهش قیمت آهن آلات ، لذا در این حوزه نمی توان به روش دستوری قیمت آهن آلات را کنترل و یا کاهش داد اما در یک اجماع نسبی نتیجه آن شد که فعلا تا اطلاع ثانوی از افزایش قیمت جهشی پرهیز کرده و واقعی سازی قیمت آهن آلات را به هفته های آتی موکول کنند به نظر می رسد که مصوبات اخیر نهادهای دولتی در خصوص تعیین نرخ آهن اسفنجی بر مبنای 50% قیمت شمش خوزستان و یا مصوبه 89% ماههای گذشته از سوی تولید کنندگان شمش  به سبب هزینه های فعلی چندان مورد قبول نیست.

بازار سال 2018 همچنان شاهد کمبود عرضه بوده و موجودی الکترود فولادسازان روندی کاهشی دارد.

الکترود گرافیتی از ماده اولیه NeedleCoke تولید میشود و کمبود نیدل کک در چین ناشی از تشدید محدودیتهای محیط زیستی دولت باعث شد تا تولید الکترود در سال 2017 با افت 300 هزارتنی مواجه شود.  از سوی دیگر، تقاضای نیدل کک از سمت تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی (EV) روندی افزایشی داشته و طبق پیش بینی CredenceResearch آمریکا رشد سالانه 5.1% تا سال 2025 شده که وضعیت کمبود را تشدید میکند

بازار با رشد 10 الی 20 برابری قیمت الکترود گرافیتی در سال 2017 به استقبال کمبود فوق رفت و قیمتها از 2000 دلار به محدوده قیمت 20 الی 40 هزار دلار در هر تن رسید (CFR ترکیه) و بسیاری از فولادسازان دنیا از جمله Celsa اسپانیا و Outokumpu فنلاند را مجبور به اعمال شارژ اضافی 12$ الی 36$ مشتریان ناشی از این امر نمود!

تامین کنندگان بین المللی الکترود گرافیتی محدود به کشورهای آمریکا، ژاپن، لهستان، هند و البته چین است. چینیها طبق گزارش LibertyHouse در سال 2017 شاهد افت تولید 300 هزار تنی الکترود گرافیتی بوده که این افت به تنهایی بیش از 50% تولید 502 هزار تنی 3 غول بین المللی الکترود گرافیتی Graftech+ SGL+ ShowaDenko است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد