ارزیابی قیمت آهن آلات در اولین روز آبان ماه 1396

1 سال پیش1701بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
ارزیابی قیمت آهن آلات در اولین روز آبان ماه 1396

علت افزایش قیمت آهن آلات در روز اول آبان

طی روز گذشته افزایش قیمت شمش بر قیمت آهن آلات تاثیر بسزایی داشته است تا جایی که با وجود تقاضای ضعیف در این بازار، مجددا شاهد افزایش قیمت آهن آلات بوده ایم. به نظر می رسد که روند افزایش قیمت آهن آلات از قبیل افزایش قیمت میلگرد و اکثر محصولات فولادی حاکی از شروع تغییرات مهمی در بازار داخلی آهن آلات کشور می باشد. افزایش قیمت آهن آلات در روز یک شنبه هفته جاری نشان دهنده چندین نکته مهم از بازار فولاد کشور می باشد. نخست آن که فعالان بازار تاثیر میزان تقاضای موثر بر بازار را نادید گرفته اند و به نظر می رسد تاثیر میزان تقاضا بر قیمت آهن آلات حذف گردیده است. این در حالی است که این روند قیمت گذاری در گذشته نیز تجربه شده بود و به این معنا است که میزان تقاضای نهایی برای آهن آلات در نهایت با ثبات میزان تقاضا ارزیابی می گردد و نوسانات میزان تقاضا می تواند در واسطه گری تاثیر عمده داشته باشد ولی در کل بازار آهن آلات سود چندانی از این روند نخواهد برد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که بازار آهن آلات و میلگردهای نوردی مجبور به تامین شمش از واحدهای قوس و القایی می باشد و میزان معاملات شرکت های فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب برای شمش گرچه تاثیر بالایی در بازار آهن آلات دارند ولی رویکرده عمده در این بازار به شمار نمی روند.

با این حال با توجه به جهش قیمت آهن آلات در هفته جاری، تداوم افزایش قیمت آهن آلات به دنبال افزایش قیمت شمش پیش بینی می شود. در روز دوشنبه با عرضه شمش فولاد خوزستان در بازار بورس، قیمت های جدید می تواند سبب تغییر روند مجدد قیمت آهن آلات در بازار گردد. با این که هم چنان نمی توان به طور واضح راجع به واقعیت های بازار در حال حاضر اظهار نظر کرد، پیش بینی می شود که در روزهای آتی شاهد افزایش بیشتری برای قیمت آهن آلات باشیم. به نظر می رسد برخلاف جلسات متعددی که تولیدکنندگان فولاد کشور برای کنترل قیمت ها تشکیل داده اند، هم چنان شاهد نوسان قیمت آهن آلات به علت ناهماهنگی میزان عرضه و تقاضا در بازار داخلی کشور می باشیم. به طور کلی طی هفته جاری، قیمت آهن آلات با نوسانات زیادی مواجه بوده است و به گفته فعالان بازار ناهماهنگی مابین میزان عرضه و تقاضا آهن آلات عامل اصلی نوسانات قیمت آهن آلات بوده است.

قیمت ورق سیاه

روند قیمت آهن آلات طی روزهای آتی

در بخش اخبار کارخانجات نیز به نظر می رسد روز گذشته شرکت فولاد خراسان قیمت آهن آلات تولیدی خود را کاهش داده در حالی که قیمت آهن آلات در شرکت مجتمع فولاد بناب و شمش شرکت بریس همراه با رشد قیمت اعلام گردیده است.با توجه به کاهش میزان موجودی آهن آلات در انبارها و نیز کاهش میزان موجودی شمش در کارخانه های نوردی طی هفته گذشته، از نخستین روز هفته جاری بازار آهن آلات روند مثبتی داشته است و در روزهای شنبه و یک شنبه قیمت شمش حدودا 100 تومان افزایش یافته است. با توجه به روند مثبت بازار آهن آلات و نیز میزان تقاضا، عمده کارخانجات نوردی قیمت آهن آلات تولیدی خود را افزایش داده و بسته به نوع محصول به میزان 30-12 دلار به ازای هر تن افزایش قیمت آهن آلات طی هفته جاری مشاهده شده است. طی دو روز گذشته با توجه به افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی، پیش بینی می شود که در روزهای آتی نیز شاهد تداوم افزایش خرید آهن آلات با سرعت کم تر و در نهایت ثابت شدن قیمت این محصولات تا روزهای پایانی هفته باشیم.

در بازار روز گذشته در حوزه قیمت قوطی آهن در نخستین ساعات روز، در برخی از مبادی با ثبات نسبی رصد شد. پس از آن متوسط قیمت قوطی و پروفیل که در ابتدا در بیشتر مبادی حدود 3140 اعلام شده بود؛ به بالای 3200 تومان صعود کرد. با این حال بازار فولاد کشور تا قبل از تعیین و تکلیف روز گذشته عرضه های بورس کالا راس ساعت 11؛ کمی کند و با تاخیر دیده شد. در پی رقابت صورت گرفته در خصوص نماد HB ورق فولاد مبارکه در بورس کالا؛ بنا بر آنچه که در حال رصد شدن است، مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل یکی پس از دیگری در حال اصلاح قیمت ها بودند. هر چند که ورق کلاف گرم 2 میلی متر زیاد با این معاملات بورس مرتبط نبوده اما به هر حال جو حاکم بر بازار در خصوص ورق گرم روز گذشته جو افزایشی بوده است. بنا بر آنچه که از بازار روز گذشته رصد گردید؛ تا روز یک شنبه آخر وقت قیمت میلگرد در مبادی تولیدکننده این محصول به صورت رو به بالا بوده اما اطلاع رسانی ها ضعیف بوده است؛ اما روز گذشته کمی عقب ‌نشینی در فضای بازار و در این حوزه دیده شد؛ به دلیل اینکه برخی از این مبادی در خلال جو افزایشی روز یک شنبه کمی محافظه کارانه عمل نموده و اطلاع رسانی شفاف نداشتند؛ روز گذشته در اطلاع رسانی رسانه های مختلف کمی تناقض دیده شد که مربوط به همین موضوع و خودداری از اطلاع رسانی شفاف روز قبل برخی از مبادی این حوزه بوده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد