قیمت آهن آلات در مقایسه با رکود بازار ‏

2 ماه پیش2499بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
قیمت آهن آلات در مقایسه با رکود بازار ‏

قیمت آهن آلاتی از قبیل بیلت و میلگرد در هفته گذشته

قیمت آهن آلات از قبیل بیلت در هفته قبل با افت نزدیک به ١٠٠ تومانی مواجه بود. علت افت قیمت کاهش بازار میلگرد و نامشخصی در خصوص نرخ آهن اسفنجی به نظر می آید. بر طبق فرمول پلکانی تعیین شده توسط وزارت صنعت و معدن باید نرخ آهن اسفنجی به نصف نرخ شمش در بورس برسد در نتیجه آهن اسفنجی که امروز با نرخ پایه حداقل 960 تومان در هر کیلو برای بارهای بالای 2 هزار تن و حداکثر 1030 تومان برای بارهای کوچک است باید به 900 تا 920 تومان در هر کیلو برسد. این کاهش قیمت باعث خواهد شد تا قیمت شمش به حدود 1500 تا 1600 تومان پایین بیاید. در حال حاضر اکثر کارخانه های ذوب تولید را پایین آورده اند با این شرایط در هفته آینده شاهد کاهش عرضه خواهیم بود، اگر تکلیف آهن اسفنجی مشخص نشود قیمت شمش بالا خواهد رفت.

قیمت آهن آلات در هیچ جای دنیا تعریفی که ما از ارتباط مواد اولیه با شمش و تولیدات داریم به شکل دستوری و ساختاری نیست. بازار خودش تناسب ها را معین می کند و بر طبق نیاز خودش حرکت میکند حال آنکه در ایران کارخانه ای که باید الگوی صادرات باشد، جلودار قیمت آهن آلات و مواد اولیه و کالای ساخته شده قرار گرفته است این سیستم سالها قبل در روسیه برکنار شد ولی ما هنوز در جستجوی قواعدی هستیم که بعد از جنگ جهانی دوم بارها آزمایش شده و غیر قابل قبول بوده است. غیراز آن معلوم نیست کشوری که با دهها هزار میلیارد کسری بودجه روبروست چطور می تواند کسری درآمد 2 تا 4 هزار میلیاردی دیگر را بپذیرد.

کانال تلگرام مرکزآهن جهت عضویت

مشکلات موجود در نوسان قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات، مشکل اساسی اش نه در وزرات خانه است نه صنعت آهن آلات نه در بازار، بلکه مشکل اصلی این است که ما حاضر نیستیم واقعیات اقتصادی را بپذیریم و از افراد متخصص استفاده كنیم. اما شرایط اقتصادی را نمی توان انکار کرد میشود با ترفندهایی آنها را به تعویق انداخت ولی زمان عمق آنها را تشدید می کند. آنها را رفع نمی کند،بلکه باید در جستجوی راه حلی بود که تولید و قیمت آهن آلات را که هر روز افزایش می یابد، صادر شود در غیر اینصورت شرایط در سال آینده بسیار بد تر خواهد شد همین رقابت در فروش میلگرد و شمش روی آهن اسفنجی هم انجام می شود.كاهش قیمت آهن آلات در بازار میلگرد نیز همانطور كه اشاره شد با رکود مواجه بود.

قیمت آهن آلات تولیدات کارخانه های دیگر در طول هفته با بالغ بر 100 تومان افت نرخ روبرو شد رقابت فروش بین همه کارخانه ها تا آخرین روز هفته ادامه داشت در صورتیکه به نظر می رسید قیمت آهن آلات به کمترین مقدار خود رسیده است این مساله در مورد تیرآهن ذوب آهن هم دیده شد.دید منفی نسبت به بازار باعث شد تا بنگاه داران که با افزایش سریع قیمت آهن آلات با عجله خرید کرده بودند رقیب کارخانه ها شدند. این مشکل در بین همه کارخانه ها وجود داشت اما اگر قیمت شمش مشخص شود بازار به ثبات میرسد. در اصل با ثبات قیمت شمش اولیه ، قیمت میلگرد در همین حد باقی می ماند در غیر اینصورت اگر قیمت آهن آلات کاهش بیاید قیمت شمش هم خواهد شکست که باعث می شود عده زیادی متضرر شوند و یا ورشکست شوند.

قیمت آهن آلات در سال گذشته نیز با نوسان روبرو بود. از آنجا که صنعت فولاد با اضافی ارائه در همه سطوح مواجه است دولت باید اندیشه ای اساسی برای آن صادر کند، حجم تولید آهن آلات ساخته شده در سال آینده به حد 30 میلیون تن میرسد ما درخواست این تولید را در داخل نداریم باید قبول کنیم با کاهش صادرات نفت به علت رقابت سیستم های خورشیدی، آهن آلات را به عنوان یک جایگزین به کار ببریم همانطور که به صورت قطعی به دنبال تکمیل تولید تا عرضه آهن آلات هستیم باید بازاریابی آنرا نیز به صورت جدی تری دنبال کنیم در غیر اینصورت ورشکستگی، بیکاری و بدهی به بانک ها پیامد آن است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد