تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته

9 ماه پیش4304بازدید0دیدگاه2.2امتیاز (10 رای)
تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته

بازار داخلی همانطور که شاهدیم، فعلا در آرامش کامل بوده و تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته شیب نزولی را برای تمامی مقاطع فولادی طی می کند. در همه ابعاد بازارها تا به امروز شاهد کاهش قیمت های ممتد روی قیمت های جهانی و با پشتوانه فرمول ستاد تنظیم بازار در بورس کالا بوده ‌ایم. متوسط قیمت میلگرد این روزها حول ۱۵۵۰۰ تومان بوده و کاهشی حول کیلویی ۲ هزار تومان را نسبت به اسفند 1400 نشان می دهد. در ادامه به بررسی تغییرات قیمت مقاطع فولادی و تحلیل بازار فولاد طی هفته گذشته خواهیم پرداخت.

بررسی تغییرات قیمت آهن طی هفته گذشته

طی هفته گذشته شاهد انتشار دو دستورالعمل از سمت بورس کالا بودیم که هر دو برای سمت و سوی بازار داخلی مهم هستند. یکی بحث آزاد گذاشتن دست خریداران شمش خارج از مباحث بهین یابی بود، و دیگری موضوع برقرار شدن ضریب مثبت و منفی قیمت شمش در بازه + تا - ۳ درصد.

فعلا با توجه به اینکه قرار است میلگرد در کانال قیمت ۱۴ هزار تومانی عرضه شود بدیهی است که تقاضای مصرفی واقعی فعلا بی خبر از همه جا منتظر کاهش بیشتر قیمت میلگرد می‌ ماند، اما ظاهرا این یک روی سکه است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اعمال ضریب مثبت روی نرخ پایه عرضه شمش در هفته آتی خواهد بود که یک مقداری بازار را دچار تحرک خواهد کرد. حالا چطور و با چه شدتی و اینکه چقدر تقاضای سرمایه ای و مصرفی به این سیگنالها واکنش نشان خواهد داد موضوعی است که با صبر و نظاره می توان دریافت.

تغییرات قیمت آهن هفته گذشته

تحلیل بازار فولاد در هفته ای که گذشت

در حالی که هفته گذشته شاهد تعییرات محسوسی در روند قیمت آهن آلات بازار ورق، تیرآهن، قوطی و پروفیل و ناودانی و نبشی نبودیم، در بازار میلگرد آجدار برخی تحرکات خرید به موازات ورود تقاضای منتظر به بازار به صورت کاملا ملموس رصد شد. که متعاقب آن برخی مبادی فروش هم همزمان عکس العمل نشان داده و بعد از یکی دوبار تغییر قیمت و اعمال برخی افزایش قیمت های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی فروش را بستند.

برداشته شدن سقف مجاز و خط قرمز محدودیت نرخ پایه عرضه در بورس کالا، چنانکه شواهد نشان می دهد به نفع مصرف کننده داخلی نبوده و تمام قد برای حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش قیمت صورت گرفته است. حالا من بعد، احتمالا با قیمت سازی ها و رقابت هایی که در رینگ معاملاتی شمش صورت خواهد گرفت، هر چقدر که فاصله قیمت های داخلی از قیمت های صادراتی بیشتر شود، ریسک و اضطراب فعالان بخش توزیعی تا آخرین زنجیره انتهایی هم بیشتر خواهد شد. زیرا نامتوازن شدن قیمت های داخلی و خارجی و احتمال ریزش این فواره در زمان مقتضی ریسک فعالیت این گروه از فعالان بازار را زیادتر خواهد کرد.

در مجموع معاملات هفته گذشته در بورس کالا، حال و هوای این سازمان را تغییر داده است. حتی شنیده شد که بخش اعظمی از معاملات مچینگ میلگرد هم بعد از اتمام ساعت معاملاتی، ثبت شده و خریدار داشته است. معاملات در برخی مبادی رونق بیشتری داشت ولی به نظر می رسد همه خریداران به تمنای قلبی مورد نظرشان نرسیدند و با کمی تردید امیدوارند که در هفته آینده با به ثبات رسیدن بازار، بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. با انجام معاملات در بورس کالا،  قیمت قراضه در برخی مبادی تغییر وضعیت داده و از روند کاهشی به روند افزایشی تغییر مسیر داد. شمش نیز در بازار هفته گذشته در محدوده 13500 تا 14000 تومان پیشنهاد قیمت شد، که نسبت به هفته گذشته افزایش نرخ را تجربه کرده است. همچنین شما می توانید برای بررسی و مقایسه قیمت پروفیل اصفهان در وب سایت و شبکه های اجتماعی مرکز آهن نسبت به اقدام کنید.

جمع بندی

تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته متاثر از تصمیم تنظیم گران بازار و در نهایت دستورالعمل جدید بورس کالا در نحوه قیمت گذاری بود، که تقریبا شرح ماوقع در متن داده شد. با این وجود شاهد بودیم که برخی از عرضه کنندگان با استفاده از جو بوجود آمده قیمت ها را کمی بالاتر آورده و برخی فروش اصلی را به روزهای بعد موکول کردند. هنوز اظهار نظر قطعی در مورد این بخشنامه، زود است ولی در گفتگو با برخی از فعالان دریافتیم که گرچه قیمت ها کمی افزایش خواهد یافت ولی با توجه به وضعیت تقاضای موثر در شرایط حاضر، امکان استمرار افزایش قیمت متصور نیست. مگر آنکه عوامل دیگری مانند نوسان ارز به کمک بازار بیاید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید