نرخ تعرفه آهن آلات صادراتی کشور و نارضایتی مسؤلین

2 سال پیش1529بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نرخ تعرفه آهن آلات صادراتی کشور و نارضایتی مسؤلین

وقایع بازار صادراتی آهن آلات کشور

صنعت آهن آلات یکی از پر مزیت ترین و بزرگ ترین صنایع کشورمان است که البته با وجود پیشرفت روز افزونی که دارد، با توجه به نرخ تعرفه فعلی صادرات، قیمت آهن صادراتی آن طور که باید و شاید رضایت بخش نیست. اما گذشته از بحث قیمت آهن ، بزرگان این صنعت بیش از هر چیز دیگری اغلب نگران این هستند که عدم وجود زیر ساخت های لازم، معاملات و اهداف بزرگ صادراتی را به یک امر افسانه ای مبدل کند.

به گزارش یکی از خبرگزاری های داخلی، طی همایشی که چند روز پیش برگزار شد، مسؤلین مربوطه گرد هم آمدند تا با بررسی زنجیره تولید آهن در کشور، از معدن گرفته تا کارخانه های تولیدی و دیگر صنایع پایین دستی، تصویری شفاف تر و بهتر از نحوه رسیدن به نرخ تعرفه های فعلی این محصول و همچنین تولید ۵۵ میلیون تن آهن در افق ۱۴۰۴ را ارائه دهند.

از اصلی ترین محورهای مورد بحث این گردهمایی، اکتشاف ذخایر جدید و تولید هر چه بیش تر اهن در کشور، فراهم آوری زیرساخت هایی مانند آب و راه، نحوه تعامل و قیمت‌گذاری آهن آلات صادراتی و داخلی و دستیابی به برخی از طرح های منسجم و عملی اعلام شد.

ایجاد شبکه های ریلی برای تداوم حیات آهن آلات کشور

قرار است که در سال 1404 در حدود 55 میلیون تن آهن در کشور تولید شود که انجام این مهم نیازمند حمل و نقل 420 هزار تن مواد معدنی در راه های ریلی و غیر ریلی داخلی است. لازم به ذکر است که از حجم 55 میلیون تن ذکر شده، بیش از 20 میلیون تن، با هدف صادرات تولید شود.

اما در این میان یکی از بزرگ ترین دغدغه ها و نگرانی های فعالان و سیاست گذاران صنعت آهن در ایران، در دست نداشتن زیر ساخت های مربوط به راه های کشور، خصوصا شبکه ریلی می باشد که با توجه به پیش بینی تولید آهن آن هم با حجم 55 میلیون تن، کار تولید کنندگان داخلی بسیار سخت می شود. علاوه بر این، آنان در حال حاضر به قیمت آهن در بازار داخلی و همچنین در بخش صادرات معترض هستند.

قیمت آهن آلات

علاوه بر این، در همایش چند روز گذشته به جز پرداختن به مبحث قیمت آهن در بازار، موضوع تعاملات میان واحد های صنعتی تولید کننده آهن نیز از جمله مسائل مهمی بود که طی بخش مجزایی به آن رسیدگی شد. در این راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت بسیار بی پرده و صریح در این مورد سخن گفت و از صدور مجوز هایی در این باره گرفته تا انتقاد از وضعیت تولید آهن، خبر داد. وی گفت:  برای اصلاح این ساختار به وجود آمده، عزم جدی لازم است و همگی باید در مسیر بالا بردن کیفیت و عرضه آهن آلات با قیمت مناسب کوشش کنیم.

ناهماهنگی قیمت آهن و میزان عرضه

یکی از متخصصان این حوزه در جمع فعالان بخش تولید آهن اظهارات خود را این گونه بیان کرد: مشکل عمده این بخش عدم توازن در قیمت آهن و میزان عرضه آن در بازار است، که به عنوان یک معضل بزرگ به چشم می‌ آید و مسؤلین همگی موظف هستند که با یاری یکدیگر برای رفع شدن آن تلاش کنند.

البته دخالت کردن در مباحثی که میان تولید کنندگان فعال در صنعت تولید آهن وجود دارد، راه حل مناسبی برای بهتر کردن اوضاع فعلی نیست و وضع را خراب تر و پیچیده تر از قبل خواهد کرد و علاوه بر این، در صورتی که قیمت آهن متعادل شود به هیچ وجه نیازی هم به این مداخله ها نیست. اما در این روز ها به دلیل شرایط موجود، نیاز ورود دولت به این مباحث حس می شود.

چرا که در حال حاضر مجوز ۱۱۰ میلیون تن آهن راکد با قی مانده است و ۶۵ میلیون تن آهن مجوز دار با نتیجه های نا مشخص، به دلیل این بی تدبیری ها به وجود آمده است. علاوه بر این، اگر مداخله در امور تولید کنندگان و قیمت آهن جدی‌تر نمی شد احتمالا این عدم تعادل در قیمت آهن به وجود نمی آمد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید