قیمت بالای قراضه و کاهش واردات آهن آلات

6 سال پیش1333بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
قیمت بالای قراضه و کاهش واردات آهن آلات

قیمت بالاي قراضه عامل كاهش واردات آهن آلات تركيه

بازار آهن آلات جهانی طی هفته گذشته نوسانات زیادی داشته است. آمار منتشره گمرك تركيه نشان مي دهد كه واردات قراضه به اين كشور طي ماه نوامبر سال گذشته نسبت به مدت مشابه 2016 كاهش 1/42 درصدي داشته و به 1/87 ميليون تن رسيده است. اين در حاليست كه با افزايش چشمگير بهاي قراضه وارداتي طي نوامبر، خريد اين نهاده توليد توسط تولید کنندگان آهن آلات ترك در مقايسه با اكتبر تا 12/71 درصد افت كرده است.

در 11 ماهه سال گذشته، كل واردات قراضه تركيه برابر با 18/95 ميليون تن بوده و رشد 18 درصدي را ثبت نموده است. جالب اينجاست كه رشد چشمگير بهاي قراضه در 2017 باعث شده است تا ارزش واردات به اين كشور 54 درصد افزايش يابد. نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين موضوع كه واردات قراضه تركيه در ماه دسامبر نيز افت قابل توجهي داشته است. تحولات به وجود آمده در بازار قراضه باعث شده است تا تولید کنندگان آهن آلات تركیه دست از خريدهاي بيشتر كشيده و سفارشات خود را تا افت قيمت ها به تعويق بياندازند.

اما خبرها حاكي از آنند كه عرضه كنندگان قراضه، به دليل رشد تقاضا براي ميلگرد داخلي تركيه، محموله هاي خود را به قيمت هاي بالاتري پيشنهاد نموده و حاضر به تخفيف دادن نيستند. تولیدکنندگان آهن آلات ترك نياز دارند تا هفته جاري و يا اوائل هفته آتي معاملات جديدي را براي قراضه ثبت نمايند، در حاليكه قيمت اين ماده هنوز سطوح بالايي دارد.

احتیاط، چاشنی تصمیمات خریداران بیلت در ترکیه

در هفته ابتدایی سال ۲۰۱۸، بازار بیلت ترکیه شاهد رفتار احتیاطی خریداران است و جو ساکتی بر بازار حکمفرماست.

بنا به اعلام منابع پلنر، خریداران بیلت در بازار داخلی ترکیه سیاست صبر و مشاهده را در پیش گرفته اند، چرا که از چگونگی روند بازار پس از تعطیلات چندان مطمئن نیستند. بهای بیلت داخلی ترکیه همچنان در محدوده ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن تحویل درب کارخانه پیشنهاد می شود و نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. گزارش شده که معامله ای در اسکندرون به قیمت ۵۵۰ دلار به ازای هر تن صورت پذیرفته است.

از طرفی، از آنجا که بسیاری از عرضه کنندگان منطقه سی آی اس در تعطیلات به سر می برند، خریداران در حال رصد تحولات بازار هستند تا بتوانند از حدود پیشنهادهای جدید عرضه کنندگان این منطقه مطلع شوند. آخرین معاملات بیلت سی آی اس برای ترکها در محدوده ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار به ازای هر تن نهایی شده اند.

اما اعلام دولت ترکیه مبنی بر رفع تعرفه ۱۰ درصدی واردات میلگرد باعث شد تا عرضه کنندگان قراضه تلاش کنند تا دورنمای بهتری از استراتژی های خرید قراضه تولیدکنندگان آهن آلات ترک تحصیل نمایند. انتظار نمی رود که خریداران بیلت در ترکیه تا زمان مشاهده آثار این تصمیم دست به خرید بزنند.

همچنین، منابع پلنر اعلام نموده اند که در پی تصمیم پکن در خصوص کاهش و یا حذف تعرفه های صادراتی محصولات آهن آلات از اول ژانویه، بهای بیلت صادراتی و داخلی افت چشمگیری داشته است اما انتظار نمی رود که این کاهش فشاری را بر بازار جهانی آهن آلات اعمال نماید.

عقب نشینی بازار نقدی چین در سایه افت بازارهای فیوچرز

طبق پیش بینی ها، افت قیمت در بازار فیوچرز باعث شد تا روند بازار آهن آلات چین در روزهای باقیمانده هفته جاری کاهشی شود. فعالان بازار این کشور افت بیشتر قیمت را دور از انتظار نمی بینند.

به گفته یکی از منابع خبری، عرضه کنندگان بیلت تحت فشار زیادی برای فروش محموله های خود هستند و خریداران تنها در صورت ارائه تخفیف اقدام به خرید بیلت می کنند. آنها عقیده دارند که تقاضا برای بیلت طی دوره پیش رو باز هم کاهش خواهد یافت و از این رو فعلا ترجیح می دهند منتظر بمانند.

بازارهای فیوچرز چین امروز هم رو به افت مشاهده می شوند. بهای میلگرد و ورق گرم تا کنون به ترتیب ۴۰ و ۳۵ یوان کاهش داشته اند و سنگ آهن پس از رسیدن به ۲ یوان کاهش، هم اکنون بدون تغییر نسبت به روز قبل دنبال می شود.

در بازار نقدی نیز پس از ریزش ۵۰ یوانی قیمت بیلت طی دیروز، امروز نمای مقاطع نهایی در بازار داخلی چین تماما کاهشی است. یکی از فعالان بازار چین به پلنر گفته که موجودی انبارهای چین این هفته افزایش چشمگیری داشته که عامل فشاری بر قیمت آهن آلات شده است. انتظار می رود که این روند در روز جمعه نیز ادامه داشته باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد