آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

1 ماه پیش3598بازدید0دیدگاه4امتیاز (1 رای)
آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟ (نیمه دوم سال 1402)

وضعیت حاکم بر تابستان امسال در بارار فولاد، شاید طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه یا حداقل کم سابقه، بوده باشد. آن هم در فصلی که طبیعتا بازار ساخت و ساز و به دنبال آن تمامی زیرمجموعه‌ها باید با جوش و خروش و تلاش همراه باشد. اما گویی زمستان در بازار فولاد فرا رسیده است! این روزها هوای کاسبی برای اکثر فعالان مرتبط با حوزه ساخت و ساز، بسی ناجوانمردانه سرد است‌. با ما همراه باشید تا به بررسی رفتار بازار طی هفته‌های اخیر و روند قیمت میلگرد بپردازیم. جهت اطلاع از کاهش قیمت آهن امروز تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

کاهش قیمت آهن و میلگرد امروز

آنچه از شرایط بازار محصولات نهایی استنباط می‌شود این است که قیمت مقاطع با توجه به جمیع جهات به ثبات قیمتی خود نزدیک شده و می‌توان گفت مثلا در مورد میلگرد آجدار با توجه به خرده فروشی در انبارهای شهرها و شهرستان‌ها قیمت 21.000 تا 23.000 تومان درب کارخانه در حال حاضر برای خریداران، قیمت متعادلی است.

تیر آهن ذوبی که البته بازیگران خود را دارد به نظر می‌آید کمی باید تعدیل شود! در مورد ورق هم شنیده شد که برخی فعالان در حال مدیریت بازار و کمی افزایش قیمت هستند. با فرمول‌های جدید بورس کالا که در حال انجام است. به نظر نمی‌رسد که بازار فعلا تا اواخر مهر، جایی برای صعود معنادار و جهشی قیمت، داشته باشد!

احتمالا بازار بر منوال قیمت‌ روزهای اخیر تداوم یابد. مگر آنکه تولیدکنندگان بخواهند با جلسات مکرر خود تغییراتی در شکل و اجرای فرمول‌های تعیین قیمت ایجاد کنند که به نظر نمی‌رسد زودتر از فرا رسیدن پاییز باشد. در این میان برخی خبرهای تائید نشده هم دریافت کردیم... مثلا با بهبود وضعیت آب و هوایی به خصوص در جنوب، احتمالا از اواخر مهر، تقاضاهای بهتری از آن ناحیه به بازار فولاد برسد.

کاهش قیمت میلگرد
کاهش قیمت میلگرد

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

هیچ تغییر خاصی در شرایط بازار فولاد کشور دیده و یا شنیده نمی‌شود. موضوع یا تغییر جدید و خاصی برای گزارش کردن وجود ندارد، وضعیت به همان منوال روزهای گذشته، از ثبات نسبی بازار و رکود و تقاضای مصرفی بسیار ضعیف و سکوت رخوت انگیز حاکم بر بازارها حکایت دارد. بنابراین هنوز اطلاع دقیق در خصوص کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده نداریم!

گمانه‌های برجامی و طولانی شدن این بلاتکلیفی اکثر فعالان بازار را کلافه کرده است. هر چند که همواره معتقد بوده‌ایم گره زدن سرنوشت بازار داخلی فولاد کشور به برجام، توسط فعالان این بازار اشتباه است؛ کما اینکه با برجام و بی برجام، چه داخلی و چه خارجی این بازار فعلا از حال عمومی چندان مساعدی برخوردار نیست. بنابراین به نظر می‌رسد طی روزهای آینده همچنان شاهد ثبات در بازار آهن و میلگرد باشیم.

آیا میلگرد بخریم یا نه

کف نرخ پیشنهادی میلگرد در بازار داخلی از مبادی مثل کرمان و کوثر اهواز حول 21.800 تا 22 هزار تومان، کمی بالاتر حول 23.000 تا 23.200 تومان از تعداد به مراتب بیشتری از مبادی همانند جهان فولاد سیرجان و قائم و شاهین و سیادن و میانه و تعدادی دیگر گزارش شده است. در سقف قیمت‌های پیشنهادی بازار، همانند میلگرد ممتاز وزن استاندارد ذوب آهن اصفهان حول و حوش 24.000 تومان به گوش می‌رسد‌.

با این حال در حاضر بازار آرام و کم نوسان است، اکثر حوزه‌ها در هفته جاری هم با ثبات نسبی فعالیت خود را آغاز کردند، در حوزه میلگرد آجدار برخی از مبادی فروش، افزایش یا کاهش قیمتی تا ۱۰۰ تومان را اعمال کرده‌اند که به نظر می‌رسد بیشتر برای تحریک تقاضاهای مردد باشد. در کل بازارها همچنان آرام هستند و در صورت تصمیم به خرید، در معاملات توافقی، خریدار همچنان از قدرت چانه ‌زنی برخوردار است و به اصطلاح توپ فعلا در زمین خریدار بازار است.

آیا میلگرد ارزان می شود؟

با توجه به محتوای پاسخ ایران، احتمال در دسترس بودن توافق در کوتاه مدت و قبل از اجلاس آژانس تضعیف شده است. محتمل‌ترین سناریو کش‌دار شدن مذاکرات تا بعد از انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر یا آبان است. با توجه به سرعت چاپ پول، این فاصله بعد روانی توافق احتمالی و تاثیر آن بر بازارها را تضعیف می‌کند.

با توجه به فاصله ایجاد شده، احتمال افزایش نرخ ارز به صورت پله‌ای تا قله قبلی (۳۲هزار تومان) بسته به فاصله زمانی ایجاد شده از امروز تا دور بعدی مذاکرات محتمل است. عبور از قله ۳۲ هزار تومان نیاز به خبر قطعی خروج یا شکست مذاکرات دارد. بازارهای کالایی داخلی ما به شدت دلار محور است.

بنابراین ممکن است طی روزهای آینده، شاهد تحرکاتی در بازار فولاد و حتی افزایش قیمت باشیم. در مورد بازار فولاد هرچند اخباری از این دست تاثیری در حجم تقاضای موثر داخلی نداشته و ادامه تحریم‌ها یک خبر بد برای بخش صادرات فولاد محسوب می‌شود. اما افزایش نرخ دلار می‌تواند هم از لحاظ افزایش هزینه تولید و هم از لحاظ جو روانی، باعث تحریک موقت و محدود بازار و ایجاد نوسان محدود شود.

تحلیل قیمت میلگرد
آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی علت کاهش قیمت میلگرد پرداختیم. اگر همه احتمالات فوق درست از آب درآید (تجربه نشان داده تصمیمات حوزه فولاد معمولا یک شبه و خلق‌الساعه است، این گونه تصمیمات در تحلیل فوق لحاظ نشده است) بازار ظرف دو تا سه هفته آینده، کف قیمتی جدید را خواهد یافت و قیمت میلگرد شاهین بناب و سایر کارخانجات بزرگ مانند ذوب آهن تعیین کننده روند بازار خواهد شد.

ما در مورد کف قیمت آهن بازار، هیچ تحلیل مشخصی نداریم و بدون پیش‌داوری، مشخص شدن کف قیمت را بر عهده بازار خواهیم گذاشت. متن فوق تنها یک تحلیل احتمالی از روند بازار است. همچنین قیمت دلار روی تمام مقاطع فولادی از جمله انواع فولادهای آلیاژی مثل: قیمت فولاد mo40 ، قیمت میگرد آجدار، قیمت میلگرد st37 و …. نیز تاثیرگذار است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید